1. Aangepaste statistiek instellen in Google Analytics

Allereerst gaan we een aangepaste statistiek instellen.

Onder beheerder klik je onder property op aangepaste definities > aangepaste statistieken:

aangepaste definties

Vervolgens klik je op nieuwe aangepaste statistiek. Je krijgt dan onderstaande weergave te zien:

instellingen aangepaste statistiek

  • Je geeft de aangepaste statistiek een beschrijvende naam. Deze krijg je namelijk te zien binnen een aangepast dashboard/rapport.
  • Je kiest voor het bereik hit (interactie). Je wilt namelijk je gebeurtenis omzetten naar een aangepaste statistiek.
  • Kies vervolgens voor het opmaaktype geheel getal. Je wilt namelijk het aantal afgespeelde gebeurtenissen kunnen meten.
  • Optioneel kun je een minimum/maximum waarde invullen om dubbeltellingen te voorkomen.

2. Gebeurtenis aanpassen in Google Tagmanager

Nu gaan we met het indexnummer van de aangepaste statistiek de gebeurtenis-tag aanpassen binnen Google Tagmanager. Onderstaande weergave zijn voorbeelden van deze indexnummers:

indexnummers

In Google Tagmanager klik je op je gebeurtenis-tag en stel je een aangepaste statistiek in onder meer instellingen:

aanpassingen google tagmanager

Het indexnummer voor GA imports is 3. Tot slot vul je onder statistiek 1 in. Je wilt namelijk alleen de unieke afgespeelde gebeurtenissen als aangepaste statistiek instellen.

 

  3. Aangepast rapport instellen voor aangepaste statistieken

Aangepaste statistieken kun je (helaas) niet achterhalen binnen een standaard rapport. Daarom dien je een aangepast dashboard/rapport in te stellen:

aangepast rapport

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijk aangepast rapport:

voorbeeld aangepaste statistieken

Welke aangepaste statistieken zijn praktisch om te gebruiken?

  1. Producttoevoegingen aan de winkelwagen/doorklik naar een offerte formulier.
  2. Aangemaakte accounts voor een webshop en een proefabonnement voor een media site.
  3. Video’s die meer dan de helft zijn bekeken.
  4. De interactie met een belangrijke functionaliteit op de site. Bijvoorbeeld een advies tool met postcode invulveld om de prijzen voor jouw regio te bekijken.
  5. Nieuwsbrief-inschrijvingen.

Een laatste tip tot slot: stel je micro-kpi’s als aangepaste statistiek in. Zo heb je de beschikking over 20 aangepaste statistieken+ 20 doelen voor je macro én micro KPI’s.

 


Reageren is niet mogelijk.