Gemiddelde leestijd 4 minuten

Er bestond al jaren een koppeling tussen Search Console (voorheen Webmaster Hulpprogramma) en Google Analytics.

Deze was echter zeer beperkt. Voorbeeld: je kon geen site (conversie) data koppelen aan vertoningen en klikken. Gelukkig is dit verleden tijd met de bèta-versie van Search Console.

Deze vernieuwde koppeling vind je terug onder Acquisitie > Search Console.

Verbeterde integratie conversie data met Search Console

Gelukkig is het nu mogelijk om site (conversie) data te koppelen aan de vertoningen en klikken vanuit Search Console. Nu kun je namelijk de conversie per SEO landingspagina gaan bepalen:

afbeelding voorbeeld search console

Je ziet bijvoorbeeld in bovenstaand voorbeeld dat het doorklikratio vanuit de blog over het Google Analytics IQ examen lager is dan de blog met 6 praktijkvoorbeelden van Google Analytics rapporten. Echter, het aantal sessies en de conversie van de blog over het Google Analytics IQ examen is hoger dan de blog over de 6 praktijkvoorbeelden van Google Analytics rapporten.

Nieuw rapport (mobiele) apparaten

Tot dit moment was er nog geen mobiel rapport binnen de Search Console integratie. Met dit rapport kun je de vergelijking gaan maken tussen de SEO resultaten voor Desktop en Mobiele gebruikers:

afbeelding apparaten search console

In bovenstaand rapport kun je zien dat slechts 5% van het SEO verkeer afkomstig is vanuit mobiele apparaten. De CTR voor mobiele apparaten is ook lager dan voor Desktop. Echter, de gemiddelde positie ligt op hetzelfde niveau als Desktop.

Nieuwe dimensie maand van het jaar

Tot op dit moment kon je alleen kiezen voor een secundaire dimensie Land. Gelukkig heeft Google Analytics dit uitgebreid. Je kunt nu bijvoorbeeld met de dimensie maand van het jaar het SEO verkeer gaan vergelijken tussen maart en april:

afbeelding maart search console

 

 

afbeelding april search console

Je kunt zien dat de klikken en het doorklikratio in april zijn gedaald t.o.v. maart. Dit geeft je onderbouwde informatie om bijvoorbeeld te gaan testen met de content binnen je meta-titel – en beschrijving om deze daling ongedaan te maken.

Disclaimer: binnen het rapport zoekopdrachten kun je helaas geen site (conversie) data bekijken, vanwege privacy redenen.

Afsluitende tips

Ik ben zeer positief over deze vernieuwde integratie van Search Console in Google Analytics.  Tot slot nog enkele tips, zodat je actiegerichte inzichten gaat halen uit deze rapporten:

  • Maak gebruik van deze rapporten (exclusief zoekopdrachten) om het gehele SEO pad van vertoning t/m conversie in kaart te brengen.
  • Gebruik deze rapporten om je mobiele SEO strategie tegen het licht te houden. Waar dien je je op te focusen? Het verbeteren van het doorklikratio of de conversie op de site?
  • Maak gebruik van de dimensie maand van het jaar om je SEO resultaten per maand/kwartaal/half jaar te monitoren.

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande tips? Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.