Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Helaas zijn Analytics software vaak gericht op E-commerce websites. Als je kijkt naar de standaard rapporten, meldingen zijn deze vooral geïmplementeerd met in het achterhoofd websites die producten online verkopen. Toch is het gelukkig heel goed mogelijk om als niet E-commerce website inzichten te halen uit Analytics. Niet E-commerce websites zijn B-2-B maar ook websites die geen winstoogmerk hebben. De vraag is natuurlijk hoe je dan inzichten uit Google Analytics haalt als de standaard rapporten vooral gemaakt zijn met de E-commerce websites in het achterhoofd.
Het is vooral belangrijk dat je jouw doelen & KPI’s in jouw Analytics software weet te krijgen.

Daarnaast is het belangrijk om vóóraf goed na te denken hoe je jouw Analytics software wilt gaan gebruiken. Wil je vooral de marketing goed kunnen meten of ook de effecten van je content & conversie optimalisaties? Maak hierin keuzes! Je kunt namelijk nooit alles goed meten. Hier geldt ook weer de 20/80 regel.
20 procent van je analyses geven je 80 procent van de inzichten. Houd hierbij rekening met de bezoek kenmerken van je eigen gebruikers. Converteren de meeste gebruikers binnen een maand of duurt het vaak langer dan 3 maanden? Hoeveel content bekijken ze voordat ze een aanvraag bij je doen? Bekijken ze alleen de product content of ook aanvullende content zoals blogs, video’s en/of aanvullende product uitleg. Deze informatie gebruik je bij het beoordelen van je conversie pagina’s zoals je aanvraagformulieren.

In deze blog wil ik 3 Analytics oplossingen met je bespreken die antwoord geven op onderstaande belangrijke vragen:

  1. Hoe weet je wat je marketing echt oplevert?
  2. Hoe weet je welke type content het meest populair is?
  3. Hoe weet je hoe goed je scoort op je conversie pagina’s?

Oplossing 1. Gebruik goede KPI’s zodat je weet hoe je marketing scoort

Allereerst wil je weten hoe goed je marketing scoort. In je campagnesystemen meet je jouw klikken en kosten en waarschijnlijk ook conversies zoals aanvragen. Maar weet je dan ook goed hoe je marketing scoort? Nee, zo krijg je geen volledig beeld over je marketingresultaten. Je wilt namelijk weten welke acties er zijn van klik tot en met de aanvraag. Daarnaast wil je weten hoeveel aanvragen leiden tot klanten. Hoe verkrijg je deze data?

Meet naast het macro-doel aanvragen ook je belangrijkste micro-doelen. Macro-doel levert je op de korte termijn, zeg per maand/kwartaal nieuwe klanten op. Een micro-doel levert je pas op de langeretermijn, zeg per half jaar/jaar nieuwe klanten op. Voorbeelden van micro-doelen zijn nieuwsbrief-inschrijvingen, Webinar aanvragen, downloads zoals een White Paper, meerdere gelezen blogs.

Je zal waarschijnlijk tientallen micro-doelen op je website hebben. Het is niet praktisch om alle micro-doelen te meten, want je hebt niet de tijd om hier ook inzichten & actiepunten uit te halen. Meet maximaal 3 micro-doelen naast je aanvragen. Het is belangrijk dat je niet alleen meet hoe vaak de micro-doelen voorkomen maar ook wat hun bijdrage is aan het aantal aanvragen.

Voorbeeld: het is interessant om te weten dat je 100 nieuwsbrief-inschrijvingen per maand ontvangt, maar meet daarnaast hoeveel van de 100 nieuwsbrief-inschrijvingen in de afgelopen 3 maanden een aanvraag hebben gedaan voor jouw product/dienst?

Praktijkvoorbeeld:
Een contentplatform in de zorg meet naast de aanmeldingen op hun platform als micro-doelen de nieuwsbrief-inschrijvingen en de aanvragen voor hun E-books. Zo kunnen zij namelijk veel beter de effecten van branding kanalen zoals Facebook beoordelen.

Oplossing 2. Weet welke content het meeste populair is

Content is voor niet e-commerce websites superbelangrijk om de resultaten te verbeteren. Daarom wil je erachter komen welke bijdrage je content levert aan je conversie? Meet allereerst welke type content het meest populair is. Welke type content is verantwoordelijk voor de meeste unieke paginaweergaven? Vergelijk dit vervolgens met het aantal pagina’s geschreven content. Zo meet je effectiviteit vs. efficiëntie van je contentresultaten. In Google Analytics kun je jouw belangrijkste type content onderverdelen in contentgroepen zoals homepage, producten/diensten, blogs, servicepagina’s. Maak hier gebruik van!

Nu ga je naar het rapport gedrag > site content > alle pagina’s. Kies voor de primaire dimensie inhoudsgroep jouw ingestelde contentgroepen. Nu zie je de unieke paginaweergaven voor jouw belangrijkste groepen pagina’s.

Als je klikt op de contentgroep zie je uit hoeveel pagina’s deze bestaat. Oftewel: hoeveel pagina’s content heb je hierover geschreven? Deze vergelijk je met de unieke paginaweergaven voor ieder type content. Komt de populariteit van je content overeen met de pagina’s die je hebt geschreven voor iedere type content?

Praktijkvoorbeeld:

Een contentplatform in de zorg schrijft wekelijks artikelen over een bepaald onderwerp. Zij waren benieuwd welke type artikelen het meest populair zijn. Daarom hebben zij een vergelijking laten maken tussen de unieke paginaweergaven per type artikel vs. het aantal geschreven content per type artikel.

Hieruit bleek dat vooral oudere artikelen heel populair waren en niet zozeer de artikelen die ze de afgelopen 3 maanden hadden geschreven. Ze hadden de afgelopen 3 maanden de aandacht gericht op onderwerp A, maar onderwerpen B, C en D waren populairder onder de gebruikers.

Leerpunt: Het is prima om artikelen te schrijven die jij belangrijk vindt maar houd altijd rekening met de interesses & verwachtingen van je gebruikers.

Oplossing 3. Weet hoe goed je conversie pagina’s het doen

Ook voor een niet E-commerce is het belangrijk om een goede conversie te halen. Hoe weet je of je een goede conversie haalt en waar liggen kansen om de conversie te verbeteren? Start met de succesbepaling van je conversie pagina’s zoals je aanvraagformulieren. Hoeveel gebruikers komen er op je aanvraagformulieren terecht en hoeveel vullen jouw formulieren succesvol in? Is dit boven de 50 procent of veel lager? Ik weet uit ervaring dat deze conversie vaak vrij laag is omdat er weinig aandacht voor is. De aandacht ligt vooral bij betaalde marketing en het aanmaken van content.

Het is dus belangrijk om eerst je de conversie op je aanvraagformulier te meten, maar ook te bepalen waarom de conversie lager is dan gewenst. Maak in ieder geval een heat map in software zoals Hotjar om te weten waar de aandacht van de gebruiker ligt. Start deze met het invullen van jouw aanvraagformulier of zoekt deze naar aanvullende informatie?
Als er relatief veel gebruikers zoeken naar aanvullende informatie kun je beter deze aanvullende informatie op het aanvraagformulier communiceren zodat ze er niet naar hoeven te zoeken.
Als de gebruikers starten met het invullen van jouw aanvraagformulier, op welke invulvelden haken ze meestal af? Oftewel: heb je alle gegevens die je vraagt nodig om de aanvraag te kunnen beantwoorden.

Praktijkvoorbeeld:

Een softwarebedrijf had een hele lage conversie op hun website. Dit lag niet zozeer aan de content op hun website maar aan het conversiepercentage op hun aanvraagformulieren. Zij vroegen naast een zakelijk E-mailadres ook om een telefoonnummer, maar ze gaven niet aan waarom ze het telefoonnummer nodig hadden om de aanvraag te kunnen beantwoorden.
Daarnaast stonden de voordelen om de aanvraag te doen onder de vouw op de pagina. Op basis van deze informatie hebben zij de niet noodzakelijke invulvelden op de pagina weggehaald en de productvoordelen boven de vouw geplaatst, wat heeft geleid tot een conversieverbetering van tientallen procenten.

 

Samenvattend

Ga met deze 3 oplossingen aan de slag om goede inzichten te halen uit je eigen Analytics. Start met het meten van je 3 belangrijkste micro-doelen zodat je weet hoe goed je marketing het doet.
Vergelijk daarnaast de unieke paginaweergaven met het aantal geschreven pagina’s voor je belangrijkste contentgroepen. Komen de meest populaire contentgroepen overeen met het aantal pagina’s dat je over deze onderwerpen schrijft?

Tot slot kijk je naar de huidige conversie van je aanvraagformulieren. Is deze hoger of lager dan 50 procent? Als de conversie lager dan 50 procent is, moet je kijken naar de optimalisatiekansen. Heb je alle invulvelden nodig om de aanvraag te verwerken? Staan er voordelen of redenen om een aanvraag bij je te doen?

Veel succes met de inzichten die je hieruit haalt!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.