Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Uit mijn onlangs gepubliceerde onderzoek onder online bureaus is gebleken dat de helft van de respondenten aanvullende uitleg wenst over aangepaste rapporten. Ik vind dat vrij opzienbarend. Aangepaste rapporten zijn namelijk juist de kracht van Google Analytics. Daarom heb ik besloten om de basisbeginselen van aangepaste rapporten in dit artikel toe te lichten:

  • Waarom dien je aangepaste rapporten te gebruiken?
  • Welke type aangepaste rapporten kun je gebruiken?
  • Welke type statistieken en dimensies dien je met elkaar te combineren?
  • Welke filters kun je toepassen binnen je aangepaste rapporten?
  • Welke informatie achterhaal je met aangepaste rapporten?
  • Welke informatie achterhaal je niet met aangepaste rapporten?

Bonus: een voorbeeld van aangepaste dimensies om te integreren binnen je aangepaste rapporten.

Klaar om te beginnen?

Waarom dien je eigenlijk aangepaste rapporten te gebruiken?

Het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig. Met aangepaste rapporten achterhaal je informatie die relevant is voor jouw website/webshop. Het is een goed startpunt om standaard rapporten te gebruiken bij het achterhalen van informatie over het gebruikersgedrag op je website. Alleen zijn niet alle standaard rapporten even relevant voor jouw informatiebehoefte:

visual standaard rapport

Enkele nadelen van standaardrapporten op een rijtje:

  • Je kunt geen micro – en macro doelen bekijken in één rapport;
  • Je kunt niet meerdere statistieken en meerdere dimensies met elkaar combineren;
  • Je kunt niet op alle standaard rapporten segmenten toepassen. Bovenstaande trechterweergave is daar een voorbeeld van. Je kunt zo bijvoorbeeld niet de afhakers op je formulier vanuit mobiele apparaten of je acquisitie kanalen gaan bepalen.
  • Je kunt niet alle statistieken en dimensies gebruiken die voor jou relevant zijn. Aangepaste rapporten bieden je juist de mogelijkheid om de statistieken en dimensies met elkaar te combineren die wel relevant voor je informatie behoefte zijn:

visual maatwerk rapport_bewerkt

Welke informatie wil je achterhalen via Google Analytics?

Het instellen van aangepaste rapporten is niet zo ingewikkeld. Het voorbereidende werk om hier actiegerichte informatie uit te halen vereist meer denkwerk. Welke informatie wil je eigenlijk via Google Analytics achterhalen? Mijn advies is om 3-5 vragen op papier te zetten waarop je antwoord wilt krijgen.

Vervolgens dien je hieraan passende aangepaste rapporten te koppelen die antwoord geven op jouw vragen.

Welke type aangepaste rapporten kun je gebruiken?

Allereerst dien je een type rapport te kiezen die antwoord geeft op jouw vraag(en). Binnen de aangepaste rapporten heb je de keuze uit 3 typen rapporten

  1. Verkenner rapport
    In dit rapport combineer je meerdere statistieken met één dimensie tegelijkertijd. Daarnaast heb je de mogelijkheid om onderliggende secundaire dimensies te selecteren, wanneer je klikt op de primaire dimensie. Welke verkenner rapporten zijn must-haves om te gebruiken?
  • Conversie per acquisitie kanaal/device/AdWords campagne;
  • Paginaweergaven/paginawaarde per paginagroep;
  • De zoekopdrachten/doelwaarde per zoekopdracht vanuit je ingetypte zoekwoorden.

2. Platte tabel

In dit rapport kun je meerdere statistieken met meerdere dimensies tegelijkertijd combineren. Zo verkrijg je net wat meer diepgaande inzichten over je website/webshop resultaten dan een verkenner rapport. Welke platte tabel rapporten zijn must-haves om te gebruiken?

  • De zoekwoord relevantie van je AdWords campagnes;
  • De omzet per apparaat vanuit je acquisitie kanalen;
  • De conversie per campagne vanuit je belangrijkste acquisitie kanalen;

3. Kaart-overlay

Dit is een rapport gericht op de bezoeken/conversies per land/provincie en stad.  Ik gebruik deze optie heel sporadisch, omdat je deze informatie ook via een verkenner rapport of platte tabel kunt achterhalen:

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaande type rapporten.

Welke type statistieken en dimensies dien je met elkaar te combineren?

Dit is een heel belangrijke stap tijdens het samenstellen van je aangepaste rapporten. Want welke statistieken en dimensies geven nu actiegerichte informatie over jouw website/webshop?

Voordat je statistieken met dimensies gaat combineren, dien je allereerst het verschil te kennen tussen sessie en interactie statistieken/dimensies:

1. Sessie rapporten

Deze rapporten hebben betrekking op het gehele bezoek van de gebruiker. Voorbeeld: je combineert de statistieken bezoeken en micro/macro conversies met de dimensie voor je acquisitie kanalen. Zo kun je dus de impact van je acquisitie kanalen op de conversie gaan bepalen:

Disclaimer: de micro – en macro doelen dien je eerst in te stellen, voordat je deze kunt gebruiken in bovenstaand rapport.

2.  Interactie rapporten

Deze rapporten hebben betrekking op de interacties binnen één bezoek.

Binnen een interactie rapport combineer je bijvoorbeeld de statistieken paginaweergaven/paginawaarde met de dimensie paginagroep/pagina. Zo kun je dus de impact van je content op de conversie gaan bepalen:

visual interactie rapport

Mijn advies is om het combineren van sessie statistieken/dimensies met interactie statistieken en dimensies zoveel mogelijk te voorkomen.  Onderstaand is een foutief voorbeeld hiervan:

visual foutief aangepast rapport

Pagina/sessie en behaalde doelen zijn sessie statistieken. Nu kun je niet de werkelijke impact van je paginagroepen op de conversie gaan bepalen. In dit geval kun je beter kiezen voor interactie statistieken zoals gemiddelde tijd op de pagina en paginawaarde.

Bonus tip:

Gebruik aangepaste statistieken en dimensies om interne/externe data te integreren binnen je aangepaste rapporten. Voorbeeld: je wilt de impact van de weersomstandigheden op de conversie gaan bepalen.

Hiervoor dien je eerst de aangepaste dimensies in te stellen. Dit kun je doen onder aangepaste definities. Vervolgens kun je jouw aangepaste dimensies instellen:

visual aangepaste dimensies

In dit artikel legt Google Tagmanager specialist Simo Ahava uit hoe je deze aangepaste dimensies kunt implementeren.

Nu kun je binnen de aangepaste rapporten kiezen voor de aangepaste dimensies weer en temperatuur:

visual aangepast rapport_weer

Welke filters kun je toepassen binnen je aangepaste rapporten?

Naast statistieken en dimensies kun je gebruik maken van filters in je aangepaste rapporten om specifieke data te achterhalen. Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden om filters toe te passen binnen je aangepaste rapporten. Maar welke filters zijn praktisch om te gebruiken?

Dat hangt natuurlijk helemaal af van je informatie behoefte. Voorbeeld: je wilt het rendement van je AdWords/SEO campagnes gaan bepalen. Dan kun je een AdWords/SEO filter instellen binnen je aangepaste rapporten:

filter AdWords

Disclaimer: je kunt slechts één filter met opnemen instellen, terwijl je meerdere uitsluitingsfilters kunt toepassen binnen je aangepaste rapporten:

visual uitsluitingsfilters

Welke informatie achterhaal je niet met aangepaste rapporten?

Aangepaste rapporten bieden je ruime mogelijkheden om actiegerichte informatie uit je site statistieken te halen. Toch zijn er ook enkele zaken (nog) niet mogelijk:

  • De Multi-Channel trechters zijn niet toepasbaar binnen de aangepaste rapporten. De attributie methode van de Multi-Channel trechters komt namelijk niet overeen met die binnen de aangepaste rapporten.

De aangepaste rapporten maken namelijk gebruik van het laatste indirecte klik model binnen hun conversie berekening, terwijl de standaard Multi-Channel trechters gebruik maken van het laatste interactie of een alternatief attributie model.

  • Aangepaste rapporten voor je trechterweergave zijn (nog) niet beschikbaar. De verwachting is wel dat Google Analytics deze dit jaar zal toevoegen. In dit artikel kun je lezen over dit nieuwe type rapport.
  • Dimensies zoals Remarketinglijsten en de productcategorieën uit je Google Shopping campagne zijn beschikbaar in de standaard rapporten, maar nog niet binnen je aangepaste rapporten.

Afsluitende tips

Aangepaste rapporten geven je praktische informatie over de conversie ontwikkeling van je website/webshop. De mogelijkheden om aangepaste rapporten te gebruiken zijn zeer uitgebreid. Daarom adviseer ik om de volgende stappen te doorlopen, zodat je de informatie achterhaalt die relevant is voor jouw website/webshop:

  1. Bepaal de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via Google Analytics;
  2. Bepaal of een verkenner rapport of platte tabel geschikt is om jouw vraag te beantwoorden;
  3. Bepaal of je een sessie of interactie rapport hieraan dient te koppelen;
  4. Bepaal of het noodzakelijk is om filters toe te passen binnen je aangepaste rapporten;
  5. Ten slotte dien je te bepalen of je aangepaste dimensies/statistieken dient te integreren binnen je aangepaste rapporten.

Helpt bovenstaand stappenplan je om aan de slag te gaan met aangepaste rapporten?

Ontbreken er stappen in mijn stappenplan?

Ik lees jouw aanvullingen/toevoegingen graag bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 08:59 23 juni 2015
Maartje Van Der Flier
Beantwoorden
Author

Beste Gerard, dank voor je uitvoerige uitleg. Erg verhelderend en – helaas voor mij! – ook confronterend. Er is meer dat ik niet weet, dan dat ik wel weet over Google Analytics! Ik blijf lezen en leren. Hartelijke groet, Maartje Roozeboom

    Harvey Specter
    Posted at 09:21 23 juni 2015
    Gerard Rathenau
    Beantwoorden
    Author

    Graag gedaan Maartje. Ieder begin is moeilijk. Maar indien je de basisbeginselen van aangepaste rapporten onder de knie hebt, ga je ook actiegerichte inzichten uit je site statistieken halen!

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.