Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 7 minuten

Voor (online) marketeers is het conversiepercentage een zeer belangrijke KPI.

Voor sommigen zelfs een ‘heilige’ KPIūüėČ

Ik ben zelf niet zo’n fan van de KPI conversiepercentage.

Het is namelijk heel erg gericht op de korte termijn (bezoeken)

Veel gebruikers bestellen niet jouw product na één website bezoek.

Daar zijn vaak 3 of meer bezoeken voor nodig.

Daarnaast  is de praktische toepasbaarheid nihil.

Want wat dien je te optimaliseren om je conversiepercentage te verbeteren?

De inzet van je marketingkanalen of één van je conversiestappen binnen de website?

In deze blog laat ik je 3 alternatieven zien voor het reguliere conversiepercentage in Google Analytics.

En hoe je deze alternatieven dient te interpreteren. Klaar om te starten?

 

Hoe dien je het conversiepercentage te gebruiken?

Standaard meet Google Analytics het conversiepercentage op basis van één bezoek. Dit is niet erg handig.

De conversie vindt namelijk niet altijd binnen één bezoek plaats.

Gelukkig kun je in Google Analytics het conversiepercentage berekenen op basis van gebruikers.

Zo meet je het conversiepercentage op basis van alle bezoeken.

Heel ander conversiepercentageūüėČ

Hoe komt dit nu?

Voor kanalen zoals betaald & nieuwsbrief hebben gebruikers meerdere bezoeken nodig voordat ze overgaan tot een bestelling.

Waarschijnlijk zitten gebruikers vanuit deze kanalen vaker in de ori√ęntatie & vergelijkingsfase dan SEO (organic).

Hoe stel je deze berekende statistiek in?

Eigenlijk vrij eenvoudig. Je deelt de transacties of behaalde doelen door het aantal gebruikers:

 

Vervolgens gebruik je deze berekende statistiek in je dashboard en/of aangepaste rapport.

Meet je ‘echte’ kosten per conversie

Met het conversiepercentage houd je alleen rekening met conversies en gebruikers.

Dat is natuurlijk niet afdoende. Want je marketingkanalen kosten ook geld.

Advertentiekosten & optimalisatie kosten van je bureau en/of freelancespecialist. 

Daarom dien je de kosten per conversie (CPA) te meten.

Niet de standaard advertentiekosten/conversie in je Google Ads account.

Maar in ieder geval inclusief de optimalisatie kosten van je bureau en/of freelancer.

Je zal je wellicht afvragen: dat is allemaal leuk en aardig. Maar hoe meet je dit?

Je kunt in Google Ads & Google Analytics een berekende statistiek instellen & gebruiken:

Kosten zijn de advertentiekosten aan Google in dit geval. 1.25 zijn de optimalisatiekosten.

Hoe bereken je deze optimalisatie kosten?

Stel dat je per maand 2000 euro investeert in advertenties. En dat je jouw bureau 500 euro betaalt voor de optimalisatie van je Google Ads campagnes. 

Dan vermenigvuldig je jouw % bureaukosten met je advertentiekosten. En tel je deze op bij je advertentiekosten.

Zo krijg je een veel realistischer beeld over wat je nu werkelijk betaalt per conversie.

Meet je conversiestappen


Nog beter dan je kosten/conversie is de aandacht richten op de conversie van de belangrijkste stappen op je website.

Voor een webshop zijn dit meestal onderstaande stappen:

1. Bekeken productpagina
2. Producttoevoeging in winkelwagen
3. Doorklik naar checkout
4. Bestelling

Meet bovenstaande stappen in Google Analytics als doel en/of Enhanced E-commerce module.

Zo weet je de conversie van je belangrijkste stappen.

En kun je de impact van je belangrijkste conversiestappen op de online omzet bepalen.

Zo weet je welke conversiestappen je dient te optimaliseren om de omzet te verbeteren.
 

Voorbeeld conversiestappen

Stel je hebt te maken met een conversiedaling in Q2 op je website in vergelijking met Q1.

Hoe kom je erachter waar het werkelijke probleem zit?

Je kunt natuurlijk kijken naar het bounce of conversiepercentage.

Voor gehele website en voor de belangrijkste pagina’s.

Het is verstandiger om de resultaten van je belangrijkste conversiestappen in kaart te brengen:



Stap 2 heeft het hoogste afhaakpercentage.

Het afhaakpercentage is voor alle stappen hoger in Q2 dan Q1. 

Vervolgens gaan we kijken naar de impact van bovenstaande conversiestappen.

Stel dat we het afhaakpercentage voor iedere conversiestap verlagen met 10%.

Wat levert dit nu op?



Verrast?

Naast het afhaakpercentage dien je altijd goed te kijken naar het aantal afhakers.

Meer gebruikers haken af op de productpagina dan in de winkelwagen.

Kortom: meet het afhaakpercentage van je belangrijkste conversiestappen vóórdat je start met het optimaliseren van je website!

Bonus: wil je bovenstaande scenario’s voor je eigen website bepalen?

Download dit Excel-template.

Je hoeft alleen de gebruikers per conversiestap in te vullen.

Het Excel-template berekent automatisch je afhaakpercentages!

Ik hoop dat je met deze tips praktische alternatieven hebt voor het conversiepercentage.

Veel succes met de inzichten die je hiermee achterhaalt.

Aanvullende vragen over bovenstaande tips?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.