Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

Ik merk dat gebruikers veel moeite hebben om in de standaard rapporten antwoord te krijgen op hun belangrijkste vragen.

En dat het raadplegen van deze standaard rapporten veel tijd kost.

Dat kan ik me goed voorstellen aangezien je de beschikking hebt over honderden rapporten.

Vervelend aangezien je ook andere werkzaamheden hebt dan werken met Google AnalyticsūüėČ

Gelukkig heeft Google Analytics hierop ingespeeld met de tool Analytics Intelligence waarbij je vragen kunt stellen over de informatie die je voorheen in je standaardrapporten zocht.

In de zoekbalk bovenin vind je Analytics Intelligence wanneer jouw taalinstelling op het Engels staat.

Toch merk ik helaas dat maar weinig gebruikers Analytics Intelligence gebruiken.

Ik denk dat de belangrijkste oorzaak is dat veel gebruikers niet weten welke vragen ze dienen te stellen.

Er zijn 9 vraagcategorie√ęn beschikbaar onder Insights on demand voor je belangrijkste vragen om dit te vereenvoudigen, maar wellicht zijn dit voor de meeste gebruikers te veel vraagcategorie√ęn om uit te kiezen.

Ik denk dat 3-4 vraagcategorie√ęn meer dan genoeg is, bijv. doelgroep, marketingkanalen, content en E-commerce.

Als je kiest voor een vraagcategorie krijg je voorbeeldvragen voorgeschoteld, zoals hoeveel gebruikers per apparaat op je site actief zijn of wat de meest populaire pagina’s op je website zijn.

Dat zijn praktische vragen, maar volgens mij sla je hier wel een stap over.

Want op welke specifieke vraag wil je nu een antwoord ontvangen?

Wil je de populariteit van alle pagina’s weten of alleen de pagina’s met minimaal X paginaweergaven die echt impact hebben op je resultaten?

Op deze manier krijg je ook echt antwoord op de vragen waar je iets mee kan.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Mijn advies is om onderstaande 4 stappen te doorlopen zodat je wel een goed antwoord krijgt van Intelligence waarmee je vooruit kunt.

Bonus: ik deel aan het einde van de blog een template zodat je de stappen kunt oefenen om antwoord te krijgen op je eigen vragen. 

Stap 1. Kies jouw vraagcategorie

Mijn advies is om dezelfde indeling voor je vragen te gebruiken als je gewend bent binnen de Google Analytics rapporten.

Kies dus voor de vraagcategorie√ęn doelgroep, marketingkanalen, content en/of E-commerce.

Hoe weet je welke vraagcategorie je dient te kiezen? 

Volgens mij spreken de categorie√ęn marketingkanalen, content en E-commerce voor zichzelf.

Ik kan me voorstellen dat de vraagcategorie doelgroep verwarring kan opleveren.

Hier hangen ook tientallen rapporten onder in Google Analytics.

Met doelgroep bedoelt Google Analytics de kenmerken van je website gebruikers.

Denk hierbij aan het gebruikte apparaat, hoe vaak ze jouw website bezoeken en uit welke regio ze afkomstig zijn.
 

Stap 2. Op welke vraag wil je een antwoord ontvangen?

Niet alle vragen begrijpt Analytics Intelligence. Daarom dien je vóóraf goed na te denken over welke type vragen je wilt stellen.

Daarom is het ook zo belangrijk om eerst je vraagcategorie te kiezen en pas hierna je vraagstelling te bepalen.

Stel je wilt meer informatie over je marketingkanalen, dan kun je bijv. vragen welke kanalen goed of juist minder goed scoren.

Of als je meer wilt weten over je content resultaten, kun je vragen welke type events of pagina’s het meest populair zijn onder je gebruikers.

Je stelt dus een algemene vraag over wat je wilt weten die we later verder gaan invullen zodat Intelligence ook antwoord kan geven op jouw vraag(en).
 

Stap 3. Welke statistieken & dimensie passen bij je vraagstelling?


Op basis van jouw vraag zoekt Intelligence naar de statistieken en dimensie om jouw vraag te kunnen beantwoorden.

Als Intelligence geen statistieken en/of dimensie kan koppelen aan je vraag, ontvang je helaas geen antwoord op je vraag.

Om goed gebruik te kunnen maken van Intelligence dien je dus na te gaan welke statistieken & dimensie passen bij je vraagstelling.

Dat is geen eenvoudige opgave, maar wel noodzakelijk om met Intelligence te kunnen werken.

Stel dat je wilt weten welke kanalen goed of juist minder goed scoren, kies je voor de dimensie kanalen en de statistieken gebruikers en omzet.

Of als je wilt weten welke pagina’s het meest populair zijn, kies je voor de dimensie pagina en de statistiek paginaweergaven.

Kortom: je kijkt binnen je vraagstelling welke beschikbare dimensie & statistieken je hierbij kunt gebruiken!


Stap 4. Welke vragen kan Intelligence beantwoorden?

Met jouw statistieken en dimensie kan Intelligence antwoord geven op jouw vraag(en).

Hoe gaat dit in zijn werk?

Je stelt een vraag met jouw statistieken en dimensies i.c.m. periode die je kiest zoals je in onderstaand voorbeeld ziet:


Ik heb hierbij gekozen voor de statistieken gebruikers & omzet en de dimensie kanaal voor de afgelopen 3 maanden.

Je kunt een periode kiezen op dag/week/maand/jaar niveau.

Als je geen periode invult laat Intelligence je automatisch de resultaten zien over de afgelopen 7 dagen.

Ik wil graag over een langere periode zien hoe de kanalen scoren, vandaar dat ik hier kies voor de afgelopen 3 maanden.

Je ziet nu in één overzicht welke kanalen in de afgelopen 3 maanden verantwoordelijk zijn voor relatief veel of weinig gebruikers & omzet.

Toch ontbreekt er in bovenstaand overzicht nog iets belangrijks: context.

Je weet nu wel het aantal gebruikers & omzet per kanaal over de afgelopen 3 maanden, maar niet of deze gestegen of gedaald zijn.

Kortom: welke kanalen scoren nu beter of juist slechter dan vorig jaar?

Gelukkig heeft Intelligence hierop ingespeeld met de mogelijkheid om naar de absolute groei of groei uitgedrukt in een percentage te vragen.

Als je dit toevoegt aan bovenstaande vraag krijg je onderstaand overzicht te zien:




Zo krijg je beter beeld over je kanaalresultaten, want waarom scored SEO (organic) beter dan de betaalde kanalen (cpc)?

Waarom zijn de betaalde kanalen harder gestegen dan de nieuwsbrief?

Allemaal concrete informatie die je nader dient te onderzoeken!

Aanvullende tip 1.: Je kunt ook filters gebruiken om je vraag specifieker te maken. Waarom zou je een filter gebruiken?

Je wilt bijv. weten welke type pagina’s een hoog bouncepercentage hebben met minimaal 100 paginaweergaven. Oftewel: welke type pagina’s zijn echt voor jou van belang?

Aanvullende tip 2. Je kunt gelukkig ook vragen stellen over je doelen die je hebt ingesteld. Helaas dien je hiervoor wel je doelnummers te weten. Het is dus belangrijk om deze doelnummers vóóraf in kaart te brengen.

Voorbeeld: het doelnummer voor je brochure aanvragen is 4, dan dien je te vragen naar goal 4 per channel last 3 months.

Hoe werk je nu in de praktijk met Intelligence?

Wat zijn praktische vragen om te stellen aan Intelligence? Het is lastig om hierop een standaardantwoord te geven, aangezien dit afhankelijk is van het type website dat je hebt.

Toch wil ik enkele voorbeeldvragen met je delen die ik vaak in de praktijk tegenkom:

Voorbeeld 1. SEO

SEO- vragen lijkt mij een must om aan Intelligence te stellen. Dit is volgens mij voor iedere website het belangrijkste marketingkanaal.

Niet verwonderlijk natuurlijk, aangezien dit een afspiegeling is hoe Google jouw content waardeert.

Je wilt graag weten hoe je scored qua SEO.

Allereerst vragen we aan Intelligence het aantal SEO-bezoekers in de afgelopen 3 maanden:

Het is natuurlijk leuk om het aantal SEO-gebruikers in de afgelopen 3 maanden te weten, maar daarnaast wil je natuurlijk ook weten of dit aantal is gegroeid of juist gedaald in vergelijking met vorig jaar:

Kortom: met 2 eenvoudige vragen ben je goed op de hoogte hoe SEO-scored voor jouw website!

Voorbeeld 2: Google Ads

Naast SEO is Google Ads natuurlijk ook voor veel websites een belangrijk kanaal.

Daarom wil je allereerst weten hoe het gesteld is met de inkoop van de klikken tegen welke prijs.

Ik vraag dus aan Intelligence om het aantal klikken en de CPC voor de afgelopen 3 maanden vanuit Google Ads.

Nu zie je in één overzicht hoeveel klikken je ontvangt tegen welke prijs. Dat is waardevolle informatie, maar geeft nog geen volledig antwoord op de vraagstelling.

Want heb je nu meer klikken ontvangen dan vorig jaar? En is de klikprijs gestegen of gedaald in vergelijking met vorig jaar?

Met deze 2 vragen kun je dus iedere 3 maanden of per maand/week bepalen of je meer klikken ontvangt dan de prijs die je ervoor betaalt.

Voorbeeld 3. Content

Naast je marketingkanalen wil je natuurlijk ook weten hoe je content scored.

Allereerst wil je natuurlijk weten welke type pagina’s populair zijn op je website. Daarom vraag ik aan Intelligence om de paginaweergaven per pagina voor alleen de pagina’s die minimaal 10 paginaweergaven hebben ontvangen in de afgelopen 3 maanden:

Daarnaast wil je natuurlijk weten of deze paginaweergaven voor je populaire pagina’s zijn gestegen of gedaald in vergelijking met vorig jaar:

Nu heb je een mooi overzicht van welke type pagina’s zijn gestegen of gedaald qua paginaweergaven. Wat kun je hiermee?

Je kunt gaan onderzoeken waarom bepaalde type pagina’s meer of juist minder paginaweergaven hebben ontvangen.¬†

Deze informatie kun je zo meenemen in de optimalisatie van je belangrijkste content!

Intelligence template om mee te oefenen

Ik kan me voorstellen dat je wilt gaan oefenen met Intelligence om antwoord te krijgen op je belangrijkste vragen.

Mijn advies is om dit template hierbij te gebruiken.

Vul de besproken stappen in en kopieer jouw vraag in de zoekbalk van Google Analytics.

Ik denk dat dit template je veel tijd gaat besparen en nog wel belangrijker dat je betere informatie uit Google Analytics gaat halen.

En dat je nooit meer die vreselijke rapporten wilt gaan raadplegenūüėČ

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van bovenstaande stappen om antwoord te krijgen op je belangrijkste vragen van Intelligence?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.