Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

Ik merk in de praktijk dat veel MKB’ers Google Analytics gebruiken, maar moeite hebben om hun weg hierin te vinden.

Dat vind ik niet gek aangezien Google Analytics een hoge leercurve heeft.

Je moet Google Analytics eerst instellen met je eigen doelen, gebeurtenissen enz.

Daarnaast bestaat Google Analytics uit veel te veel rapportenūüėČ

Het is heel lastig om te bepalen welke type rapporten nu antwoord geven op je belangrijkste vragen.

Welk rapport(en) heb je nodig om het succes van je online marketing te bepalen?

Daarnaast zijn de statistieken en dimensies in de rapporten nou niet heel eenvoudig te interpreteren.

Waar moet je nu naar kijken? Gebruikers/sessies? Of ook bouncepercentage/gem. sessieduur?

Daarnaast ontbreken soms belangrijke statistieken in een belangrijk rapport.

Het bron/medium rapport onder acquisitie is praktisch om het succes van je online marketing te bepalen.

Echter, de kosten ontbreken in dit acquisitie rapport. Zonder kosten kun je natuurlijk nooit het succes van je online marketing bepalen.

Dus ik kan me goed voorstellen dat je het lastig vindt om met Google Analytics te werken.

Betekent dat nu dat je Google Analytics links moet laten liggen? Nee, zeker niet.

Want Google Analytics is juist goed om het succes van bijv. je betaalde online marketing te bepalen.

Hoe pak je dit als MKB’er nu goed aan?

Mijn advies is om de volgende stappen te ondernemen om toch goed te kunnen werken met Google Analytics:

1. Bepaal goede doelen/KPI’s voor je online marketingkanalen

2. Gebruik alleen rapporten waarmee je het succes van je online marketing kunt bepalen.

3. Gebruik een dashboard waarmee je in één oogopslag het succes van je online marketing kunt bepalen

4. Gebruik alerts zodat je niet elke week/maand zelf dingen hoeft uit te zoeken in Google Analytics.

Ik ga in deze blog stap-voor-stap met je doornemen zodat je goed met Google Analytics kunt gaan werken:

Gebruik deze 2 rapporten in Google Analytics

Zonder doelen haal je geen relevante informatie uit Google Analytics.

Het is vrij eenvoudig om je doelen in te laten stellen in Google Analytics.

Maar wat zijn nu goede doelen om te meten?

De enige die dat kan bepalen ben jijūüėé

Jij weet wat echt impact heeft op de bedrijfsresultaten.

Voor iedere MKB’er zijn dit in ieder geval nieuwe klanten/omzet/winst enz.

Niet iedere MKB’er verkoopt producten direct via de website.

Dan kun je natuurlijk niet je omzet meten, maar natuurlijk wel je aanvragen via je website die moeten leiden tot nieuwe klanten.

Aanvullende tip: meet als doel niet alleen macro-doelen zoals aanvragen/bestellingen, maar ook micro-doelen die indirecte impact hebben op de stijging/daling van je macro-doelen.

Wat bedoel ik met micro-doelen? Dit zijn acties die indirecte impact hebben op de stijging/daling van je macro-doelen.

Oftewel: deze micro-doelen leveren je nu geen omzet op, maar hopelijk wel in de nabije toekomst.

Voor mijn website zijn micro-doelen een nieuwsbrief-inschrijving of een download van één van mijn template voorbeelden.

Andere voorbeelden zijn nieuwe leden, klikken op je knop in winkelwagen/contact, gestelde vragen aan de live-chat, whitepaper aanvragen enz.

Jij zal vast eigen micro-doelen hebben op de website. Bepaal deze micro-doelen en gebruik ze als doel in Google Analytics.

Vervolgens laat je jouw doelen instellen en ga je naar het rapport conversies > doelen > overzicht.

Wat heb je aan dit rapport? 

Je ziet hoe je doelen scoren.

Aanvullende tip: kijk niet alleen de scores van je doelen per dag/week/maand, maar vergelijk altijd met vorig jaar. 

Dan weet je of je goede of juist minder goede scores hebt.

Je zal je vast afvragen: leuk om de behaalde doelen te bekijken, maar dan weet ik toch nog niet hoe mijn marketing het doet. Dat klopt helemaal!

Ga voor je online marketing resultaten naar het rapport acquisitie > campagnes > kosten analyse.

Wat is er waardevol aan dit rapport? Je hebt een combinatie van kosten en andere campagnestatistieken zoals klikken, CPC, RPC (omzet per klik) & ROAS (% omzet vs. kosten)

Maak hier gebruik van! Je ziet namelijk in één oogopslag wat je betaalt per klik en wat deze klikken opleveren.


Aanvullende tip 1: Google Ads kosten staan via integratie automatisch in Google Analytics.

Voor andere kanalen zoals Bing Ads, Marktplaats, Facebook moet je zelf de kosten (laten) zetten in Google Analytics.

Mijn advies is om dit je collega/bureau/freelancer te laten doen.

In deze blog staat een instructie hoe je dit doet.

Aanvullende tip 2: Klik op de knop opslaan bovenin het rapport, zodat je deze 2 rapporten voortaan kunt raadplegen onder je opgeslagen rapporten. Zal je hoop tijd schelen in je zoektocht naar de juiste informatie!

Gebruik een praktisch online marketing dashboard

Om het jezelf nog eenvoudiger te maken adviseer ik je om een dashboard te gebruiken.

Je zal wellicht denken: waarom zou ik naast de 2 GA-rapporten nog een dashboard gebruiken?

Met een dashboard kun je in één rapport zien hoe je online marketing scored.

Je hebt de keuze uit heel veel dashboard oplossingen om te gebruiken.

Mijn advies is om Google Data Studio te gebruiken, aangezien zij een automatische integratie hebben met Google Analytics.

Moet je dit dashboard zelf gaan instellen? Nee zou ik zeker niet doen.

Laat een collega, stagiair of je freelance consultant/bureau dit doen. Zal je hoop tijd schelen.

Zo hoef jij alleen maar te kijken naar de belangrijkste informatie in je dashboard die zegt of je online marketing goed of juist minder goed scored.

Het is wel belangrijk hierbij dat jij jouw collega/bureau/freelancer input geeft voor het dashboard.

Wat moet er allemaal in het dashboard staan? Mijn advies is om eenvoudig te starten met 2 tabbladen:

1. Je algehele marketingresultaten.

Hierin staan je omzet/winst ontwikkeling + omzet/omzet-aandeel voor je belangrijkste kanalen.

Aanvullende tip 1: Omzet haalt Data Studio uit GA, maar winst natuurlijk niet.

Deel dus de informatie aan je collega/bureau/freelancer om de winst in te stellen.

Ik houd meestal deze winstberekening aan: omzet minus inkoopkosten minus marketingkosten.

Aanvullende tip 2: Laat vergelijking maken met vorig jaar of nog beter: zet een omzet en/of winstdoelstelling naast je resultaten.

Anders weet je namelijk nooit of de resultaten goed of juist minder goed zijn.

2. Je belangrijkste kanaal.

Meestal is dit een performance kanaal zoals Google Ads of SEO.

Mijn advies is om dezelfde structuur aan te houden als bij de algehele marketingresultaten met de focus op omzet en/of winst.

Daarnaast adviseer ik je een relevant segment toe te voegen zoals de percentage kosten/omzet per campagne.

Zo weet je namelijk welke type campagnes winstgevend of juist verlieslatend zijn.

Bouncepercentage is geen KPI, maar wel een goede indicator voor de prestaties van je landingspagina’s.

Dan weet je meteen welke type landingspagina’s goed of juist minder goed presteren.

Verder blijft het belangrijk om context toe te voegen: maak een vergelijking met de resultaten vorig jaar of gebruik concrete doelstelling voor bijv. je Google Ads resultaten.

Dat zegt zoveel meer dan alleen een omzet van 1000 euro met een winst van 200 euro.



Aanvullend hierop: het is verleidelijk om de bestaande campagne statistieken zoals kosten per transactie of ROAS te gebruiken. Laat context hieraan toevoegen met je daadwerkelijke omzet en/of winst.

Zo weet je namelijk of je kosten per transactie/ROAS ook echt goede resultaten zijn.

Kortom: laat eenvoudig dashboard maken zodat je goed beeld krijgt en houdt over je marketing resultaten.

Bespaar tijd met eigen alerts voor je belangrijkste kanalen

Je hebt nu 2 GA-rapporten en een eigen dashboard om je online marketing succes te bepalen.

Ik kan me voorstellen dat dit je niet iedere maand lukt vanwege andere prioriteiten.

Denk bijv. aan de optimalisatie van je productaanbod, de contacten met je leveranciers, optimalisatie van je financi√ęle administratie, aansturing van je personeel en/of freelancers enz.

Hoe blijf je dan toch op de hoogte over goed of juist minder goede marketing resultaten?

Je kunt in Google Analytics alerts (laten) instellen die je hierbij helpen.

Als je alert instelt voor goede of juist minder goede resultaten, mailt Google je vervolgens wanneer dit het geval is. Superhandig & praktisch lijkt mij om te gebruiken!

Wat zijn praktische alerts om te gebruiken?

1. Je omzet is hoger of juist lager dan gemiddeld;

2. Je gem. bestelwaarde is hoger of juist lager dan gemiddeld;

3. Je conversie is hoger of juist lager dan gemiddeld;

4. Het aantal SEO-bezoeken is hoger of juist lager dan gemiddeld.

Waar vind je jouw alerts? Aan de linkerkant onder aanpassing > aangepaste meldingen.

Daarnaast ontvang je jouw geactiveerde alert ook in je mailbox bijv. op de 1ste dag van de maand!



Moet je deze meldingen zelf gaan instellen? Nee, ik zou dit je collega/bureau/freelancer laten doen.

Kun jij de aandacht richten op de echt belangrijke zaken in je bedrijfūüėé

Wil je toch meer weten over wat alerts inhouden?

Lees deze blog met 5 voorbeelden van alerts!
 

Samenvattend


Laat je niet afleiden door alle meetmogelijkheden in Google Analytics.

Richt je aandacht op de echt belangrijke zaken zoals conversies en wat je online kanalen nu echt opleveren.

Je zal zien dat je dan veel meer inzichten haalt uit Google Analytics die je kunt gebruiken om je online marketing resultaten naar een hoger niveau te tillen.

Veel succes hiermee.

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande Analytics oplossingen voor MKB’ers?

Stel me gerust jouw vraag met waar jij tegen aan loopt: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.