Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 12 minuten

De basis van iedere website is de content zoals teksten, video’s, afbeeldingen.

Dat lijkt me helder, maar hoe weet je nu of je content succesvol is?

Daarnaast wil je ook inzicht hebben over welke type content je dient te optimaliseren?

Je kunt niet alle content optimaliseren, vandaar dat je heldere keuzes dient te maken.

Website engagement is een goede indicator om het succes van je content te bepalen.

Maar wat is nu eigenlijk website engagement?

Volgens mij gebruikers die echt interesse tonen in jouw product/dienst of aanvullende content zoals blogs, klantcases, whitepapers, veelgestelde vragen enz.

Je wilt graag dat je content zorgt voor betrokken gebruikers, maar hoe meet je dit?

En nog belangrijker: welke tools heb je in Google Analytics om hieruit inzichten te halen zodat je onderbouwd kunt starten om je content te optimaliseren.

Het is niet eenvoudig om dit in Google Analytics te meten.

Dit komt vooral door de vele ijdelheidsstatistieken in Google Analytics die zeggen dat ze engagement meten.

Denk aan bouncepercentage, uitstappercentage of het populaire scrolldiepte.

Waarom kun je met deze statistieken niet de engagement bepalen?

In de 1ste plaats zijn het percentages en geen hele aantallen.

Je weet dus niet of deze resultaten echt een succesindicator zijn.

Is een scrolldiepte van 30% een goede of slechte score?

Daarnaast meten ze geen ‘echte’ engagement.

Scrolldiepte komt hierbij in de buurt, maar ook weer niet, want zegt het scrollen van gebruikers iets over het succes van jouw content?

Dat is lastig vast te stellen, aangezien je niet weet of ze echt betrokkenheid tonen voor jouw content.

Mijn advies is om jouw content engagement te meten met content KPI’s zoals bezoekkwaliteit en relevante doelgroepen zoals bijv. terugkerende gebruikers.

Hoe start je hiermee? Mijn advies is om onderstaande stappen te volgen zodat je onderbouwd kunt starten met je content optimalisaties:
 

1. Bepaal allereerst de vragen waarop je antwoord wilt krijgen


Mijn advies is om allereerst goed na te denken over hoe je het succes van je content kunt bepalen.

Iedere website heeft zijn eigen content strategie & content onderdelen.

Niet iedere website heeft een blog of whitepapers. En ook niet iedere website heeft een onderdeel veelgestelde vragen.

Toch denk ik dat onderstaande vragen je kunnen helpen om op jouw website de content engagement te bepalen:

1. Welke content op je website haalt een top 3 positie in de zoekmachines?
2. Hoeveel gebruikers lezen meer dan 1 type content?
3. Hoeveel gebruikers bezoeken 2x of vaker je website per maand?
4. Wat doen gebruikers na het lezen van jouw content, vullen ze jouw contactformulier in, schrijven zich in voor de nieuwsbrief, downloaden jouw whitepaper of verlaten ze direct jouw website?
 

2. Meet de bezoekkwaliteit van je content

Ik zie heel veel gebruikers nog steeds sturen op het bouncepercentage, uitstappercentage, gem.actieve tijd op de pagina.

Ik wil niet zeggen dat je hier per direct mee moet stoppen, maar er zijn statistieken met betere engagement signalen.

Bezoekkwaliteit meet veel beter het engagement op je website. Wat meet bezoekkwaliteit?

Dit zijn gebruikers die engagement hebben getoond op basis van het aantal bekeken pagina’s of hun actieve tijd op de site.

Hoe bepaal je deze bezoekkwaliteit? Je gebruikt de machine learning statistiek sessiekwaliteit wanneer je beschikt over minimaal 1000 E-commerce transacties per maand.

Of je stelt het segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit in op basis van de gemiddelde bekeken pagina’s per sessie en gem.tijd op de site.

Wat kun je hiermee? Je kunt veel beter de kwaliteit van je content monitoren dan met het bouncepercentage, aangezien je de beschikking hebt over veel meer signalen om dit te bepalen.

 



Daarnaast kun je ook veel beter de kwaliteit van je marketingkanalen bepalen.

Mijn advies is om de bezoekkwaliteit te gebruiken om te bepalen welke type content wel of juist niet goed scored.

Deze informatie kun je zo gebruiken om te bepalen welke type content in aanmerking komt voor optimalisatie.

 

3. Bepaal terugkerende gebruikers vanuit je content


Naast bezoekkwaliteit dien je ook te kijken naar de bezoekloyaliteit.

Hoeveel gebruikers bezoeken 2x of vaker je website per maand?

Welke type content bekijken zij in vergelijking met je nieuwe gebruikers?

Wat is het verschil in conversie met je nieuwe gebruikers? 



Wat heb je hieraan? Je wilt graag weten of jouw content uitnodigt om jouw website vaker te bezoeken.

Mijn ervaring is dat de meeste gebruikers meerdere bezoeken nodig hebben om tot een conversie te leiden.

Zeker als je een product hebt waarbij conversiereizen langer dan een maand duren.

Mijn advies is om content te laten maken dat ook uitnodigt om je website vaker te bezoeken.

Gebruik dus niet alleen content gericht op de koopfase, maar ook content die gericht zijn op oriënterende gebruikers.

Hetzelfde geldt voor je marketingkanalen, zet niet alleen Bing/Google Ads in gericht op de koopfase maar ook Display/Facebook/nieuwsbrief zodat je kunt inspelen op de content wensen van oriënterende gebruikers.

Aanvullende tip: het is tegenwoordig heel eenvoudig om feedback te vragen aan je gebruikers, bijv. via een tool zoals Hotjar.

Maak hier gebruik van! Sluit jouw content aan op de wensen van je gebruikers?

Kijk niet alleen naar de inhoudelijke feedback, maar ook naar de content die zij bekijken.

Kun je wat leren van dit type gebruiker? Bekijken zij de type content die ook hoog op jouw optimalisatie lijst staat?
 

4. Optimaliseer je content op basis van relevantie en urgentie!


Nu heb je je content data m.b.t. bezoekkwaliteit en terugkerende gebruikers.

Maar welke type content dien je nu te optimaliseren?

Mijn advies is om hierbij te kijken naar zowel relevantie als urgentie.

Met relevantie bedoel ik bezoekkwaliteit en conversie vanuit je content.

Met urgentie bedoel ik het bezoekvolume vanuit je content i.c.m. je positie in de zoekmachines.

Waarom specifiek deze criteria? Je kunt wel content gaan optimaliseren waarbij de bezoekkwaliteit en/of conversie tegenvalt, maar als het bezoekvolume relatief laag is heeft het weinig zin om deze content te optimaliseren.

Je wilt graag alleen content gaan optimaliseren die een hoge urgentie hebben op basis van hun zoekvolume/positie en hun bezoekkwaliteit.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze aanpak:


Wat kun je hiermee? Je kunt een content planning gaan maken op basis van deze matrix.

Daarbij dien je je vooral te richten op de bovenkant van de matrix met de content die urgentie hebben.

Zo is er namelijk duidelijkheid voor jou en je content collega’s welke type content je dient te optimaliseren.

Mijn advies is om de aandacht te richten op de content die impact kunnen hebben om je resultaten significant te verbeteren.

Afsluitende oefening

Tot slot adviseer ik je om zelf deze 4 stappen uit te voeren voor je eigen content.

  1. Bepaal allereerst op welke content vragen je een antwoord wilt krijgen.

    Wil je weten voor welk type content je een top 3 positie behaalt of wil je bijv. weten hoeveel gebruikers meer dan 1 pagina lezen?

  2. Vervolgens bepaal je de bezoekkwaliteit op je website. Hoeveel gebruikers op jouw website zijn verantwoordelijk voor een goede bezoekkwaliteit?

Verschilt dit per kanaal en per type content op je website?

3. Tot slot kijk je naar je terugkerende gebruikers vs. nieuwe gebruikers.

Is het aantal terugkerende gebruikers gestegen of gedaald vs. vorig jaar?

4. Maak op basis van deze informatie een matrix gebaseerd op relevantie en urgentie, zodat je kunt bepalen welke type content in aanmerking komt voor optimalisatie.

Kortom: optimaliseer je content op basis van onderbouwde informatie!

Aanvullende vragen over hoe je dient te starten met de optimalisatie van je content?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.