Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Eind vorig jaar heeft Google Analytics een vernieuwde geoptimaliseerde E-commerce module gelanceerd om het gehele winkelgedrag in de webshop te kunnen monitoren. Om hiervan gebruik te kunnen maken dien je allereerst over te stappen naar Universal Analytics. Zo kun je het gehele winkelgedrag van productkeuze tot en met de uiteindelijke bestelling monitoren. Een zeer positieve ontwikkeling lijkt mij.

In de praktijk merk ik dat weinig webshops gebruik maken van deze geoptimaliseerde E-commerce module. Een gemiste kans, wat mij betreft. Daarom bespreek ik in dit artikel (kort) de implementatie van deze geoptimaliseerde E-commerce module en de mogelijkheden om hier actiegerichte inzichten uit te halen. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen om deze geoptimaliseerde E-commerce module te gaan implementeren en te gebruiken?

Implementeer de geoptimaliseerde E-commerce module in 2 fasen

De implementatie van de geoptimaliseerde E-commerce module vereist beduidend meer werk dan de reguliere E-commerce module. Je dient namelijk metingen in te stellen voor het gehele winkelgedrag binnen de webshop en niet alleen de bedankpagina van de bestelling. Daarom adviseer ik om de implementatie in 2 fasen uit te voeren:

Fase 1: metingen winkelwagen en check-out

Mijn advies is om allereerst de metingen voor de winkelwagen en check-out in te gaan stellen. Zo kun je namelijk de afhakers per stap in de winkelwagen gaan bepalen. Om deze inzichten te achterhalen dien je de webbouwer onderstaande scripts te laten plaatsen binnen je winkelwagen en check-out:

  • Producttoevoegingen aan de winkelwagen;
  • Productverwijderingen uit de winkelwagen;
  • Doorkliks naar de check-out;
  • Keuze voor de betaal-provider;
  • Bestellingen op de bedankpagina.

Daarnaast biedt Google Analytics je de mogelijkheid om de trechterstappen een herkenbare naam te geven.  Deze naamgeving krijg je namelijk te zien binnen de standaard E-commerce rapportages. Binnen de E-commerce instellingen kun je de naamgeving van de stappen in je winkelwagen/check-out invullen:

visual naamgeving trechterstappen E-commerce module

Fase 2: Metingen productcategorie en productdetailpagina’s

Vervolgens wil je ook het winkelgedrag op de productcategorie – en productdetail pagina’s kunnen bepalen. Om deze inzichten te kunnen achterhalen dien je onderstaande metingen in te laten stellen door de webbouwer:

  • Vertoningen op de productcategorie en merken pagina’s;
  • Doorkliks naar de productdetailpagina’s;
  • Vertoningen op de productdetailpagina’s;
  • Optioneel: de vertoningen en kliks op de promotie banner van de homepage.

Via deze site kun je gebruik maken van de scripts om deze metingen binnen je webshop te implementeren.

Tip: indien je de geoptimaliseerde E-commerce via Google Tagmanager wilt implementeren, dien je bovenstaande scripts te activeren via Google Tagmanager. In mijn handleiding leg ik stap-voor-stap uit welke tags je hiervoor dient in te stellen.

Haal praktische inzichten uit de geoptimaliseerde E-commerce module

De implementatie van de geoptimaliseerde E-commerce module vergt beduidend meer werk dan de reguliere E-commerce module. Toch is het wel de moeite waard om deze implementatie te laten uitvoeren. Je krijgt namelijk antwoord op onderstaande vragen met de geoptimaliseerde E-commerce module:

  • Vanuit welke productcategorieën klikken de meeste bezoekers door naar een productdetail pagina?
  • Vanuit welke productcategorieën leggen de meeste bezoekers hun product in de winkelwagen?
  • Op welke stap in de winkelwagen/check-out haken de meeste bezoekers af?
  • Welke betaal-provider kiezen de meeste bezoekers. En misschien nog wel belangrijker: welke betaal-provider heeft de meeste impact op de online omzet?
  • Wat is de toegevoegde waarde van een promotie banner op de homepage?
  • Welke merken leveren nu echt een bijdrage aan de online omzet?

Gebruik aangepaste rapporten en segmenten voor actiegerichte informatie

Ik ben zelf niet zo’n fan van de standaard E-commerce rapporten, omdat ze niet gericht zijn op je eigen informatiebehoefte. Daarom adviseer ik mijn klanten om zoveel mogelijk gebruik te maken van aangepaste rapporten en segmenten. Zo kun je namelijk de informatie achterhalen die relevant is voor jouw webshop.

Ook voor de geoptimaliseerde E-commerce module heb je ruime mogelijkheden om aangepaste rapporten in te stellen. Maar welke rapporten geven je nu actiegerichte informatie over jouw webshop? Onderstaand heb ik enkele aangepaste rapporten beschreven die ik adviseer om te gebruiken:

  1. Winkelgedrag per kanaal

    In dit rapport kun je het winkelgedrag van productkeuze tot en met de uiteindelijke bestelling in één overzicht bekijken. Zo kun je het rendement van je acquisitie kanalen gaan bepalen:

visual winkelgedrag per kanaal_bewerkt

 

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand rapport?

  • Het doorklikpercentage naar de productdetailpagina’s is vanuit kanaal 4 en 5 beduidend hoger dan vanuit kanaal 3;
  • Het doorklikpercentage naar de productdetailpagina’s vanuit kanaal 6 is lager dan gemiddeld. De winkelwagen conversie is vanuit kanaal 6 echter hoger dan gemiddeld. (unieke aankopen/product toegevoegd aan winkelwagentje)
  • Voor kanaal 4 geldt weer het omgekeerde. Het doorklikpercentage naar de productdetailpagina’s is bovengemiddeld en de winkelwagen conversie lager dan gemiddeld.
  • Je kunt concluderen dat kanalen 1 en 5 de meeste impact hebben op de online omzet.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand rapport

 2. Winkelgedrag per product/merk

Met onderstaand rapport kun je het winkelgedrag per product/merk gaan bepalen:

visual winkelgedrag per merk_bewerkt

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand rapport?

  • Er klikken beduidend meer bezoekers vanuit merk 1 en 3 naar de productdetailpagina dan merk 2;
  • Daarnaast kun je concluderen dat significant meer bezoekers hun product in de winkelwagen leggen vanuit merk 2 dan de andere merken in bovenstaand overzicht.
  • Ten slotte kun je concluderen dat de impact op de online omzet vanuit merk 2 hoger is dan vanuit merk 3 en 4.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand rapport

 3. Winkelgedrag per productlijst

Je wilt ook de impact van je content gaan bepalen.  Dit kun je doen door de winkelgedrag statistieken te combineren met de dimensie productlijst. Hiermee match je de winkelgedrag statistieken met je productcategorie/merken pagina’s:

visual content performance_bewerkt

Welke informatie kun je halen uit bovenstaand rapport?

  • Significant meer bezoekers klikken vanuit productlijst 2 door naar de productdetailpagina dan productlijst 1. Echter het % producttoevoegingen aan de winkelwagen is hoger vanuit productlijst 1.
  • Het doorklikpercentage vanuit productlijst 3 naar de productdetailpagina is zeer laag. Echter, het % producttoevoegingen aan de winkelwagen is hoger dan de overige productlijsten.
  • De impact van productlijst 2 is hoger op de online omzet dan productlijst 1.

Disclaimer: een productlijst hoeft niet per se een productcategorie te zijn. Dit kunnen ook merken of zoekresultaten pagina’s zijn.

Via deze link kun je bovenstaand rapport gaan toepassen op je eigen site statistieken.

 

 4. Impact van betaalproviders op de online omzet

Met deze geoptimaliseerde E-commerce module kun je achterhalen welke betaal-provider de meeste bezoekers kiezen. Deze keuze kun je vervolgens gaan koppelen aan de impact op de online omzet:

impact betaal-provider op online omzet_bewerkt

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand rapport?

  • Meer dan 75% van de bezoekers kiest betaaloptie 1. Deze heeft dan ook de meeste impact op de online omzet.
  • De omzet per bezoeker vanuit betaaloptie 2 en 3 is hoger dan gemiddeld, terwijl de omzet per bezoeker vanuit betaaloptie 5 lager is dan gemiddeld. Dit zie je ook terug in de conversie van de check-out (unieke aankopen/productbetalingen)

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepaste rapport

 

Maak gebruik van actiegerichte segmenten

Segmenten zijn natuurlijk ook voor deze vernieuwde E-commerce module onontbeerlijk. Voorheen kon je alleen een trechterweergave gebruiken zonder segmenten. Gelukkig is dit met deze vernieuwde E-commerce module verleden tijd. Ik zal enkele segmenten met je bespreken, die je op bovenstaande aangepaste rapporten kunt gaan toepassen:

  • Producttoevoegingen aan vs verwijderingen uit de winkelwagen;

Uit bovenstaande segmenten kun je concluderen dat 9% van de bezoekers hun product uit de winkelwagen verwijderen verdeelt over alle acquisitie kanalen. Daarnaast kun je concluderen dat de winkelwagen conversie vanuit het segment producttoevoeging hoger is dan voor de productverwijdering. (unieke aankopen/product toegevoegd aan het winkelwagentje)

  • De impact van de promotiebanner op je homepage. Veel webshop eigenaren hebben een promotie-banner op de homepage staan. Dan wil je ook weten wat de meerwaarde is van deze promotie banner:

 

visual impact promotie banner homepage_bewerkt

Uit bovenstaand voorbeeld kun je concluderen dat weinig bezoekers op de promotie-banner van de homepage klikken.  Echter, het doorklikpercentage naar de productdetail pagina (CTR van productlijst) en % producttoevoegingen (verhouding winkelwagentje/detailweergaven) is hoger dan het site gemiddelde.

  • Doorkliks naar productdetailpagina vs geen doorklik naar productdetail pagina;

visual voorbeeld doorklik vs geen doorklik naar productdetailpagina

Welke informatie achterhaal je met bovenstaande segmenten?

  • 2x zoveel bezoekers die doorklikken naar de productdetailpagina voegen ook hun product toe aan de winkelwagen.
  • Echter, de winkelwagen conversie vanuit geen doorklik naar de productdetailpagina is hoger dan de doorkliks naar de productdetailpagina. (unieke aankopen/product toegevoegd aan winkelwagentje)
  • Het is vooral opvallend dat de doorkliks naar de productdetailpagina niet significant meer impact hebben op de online omzet dan de bezoekers die niet doorklikken naar de productdetailpagina.

Samenvattend

De geoptimaliseerde E-commerce module bied je veel meer mogelijkheden om actiegerichte inzichten uit je site statistieken te halen dan de reguliere E-commerce module.

Toch heb ik wel één verbeterpunt voor de huidige geoptimaliseerde E-commerce module:   de statistiek verhouding unieke aankopen/detailweergaven heeft, wat mij betreft, geen toegevoegde waarde. Je wilt namelijk vooral de winkelwagen conversie kunnen bepalen. De statistiek verhouding unieke aankopen/product toegevoegd aan winkelwagentje geeft je namelijk informatie over het rendement van je winkelwagen.

Daarnaast maken deze extra mogelijkheden het ook ingewikkelder voor de gemiddelde gebruiker. Want welke rapporten geven je nu praktische informatie over de conversie ontwikkeling van je webshop?

Mijn advies is om vóóraf de vragen op papier te zetten waarop je antwoord wilt krijgen via deze geoptimaliseerde E-commerce module. Bijvoorbeeld:

  1. Wat is de meerwaarde van de promotie-banner op de homepage?
  2. Op welke productcategorie/merken pagina’s voegen de meeste bezoekers hun productkeuze toe aan de winkelwagen. En via welke productcategorie/merken pagina’s verwijderen de meeste bezoekers hun productkeuze uit de winkelwagen?
  3. Binnen welke stap van de winkelwagen/check-out haken de meeste bezoekers af?
  4. Welke productcategorieën/merken hebben daadwerkelijk impact op de online omzet?

Kortom: weet welke informatie je binnen de geoptimaliseerde E-commerce module wilt achterhalen.

In deze 10 minuten durende instructievideo leg ik stap-voor-stap uit hoe je de geoptimaliseerde E-commerce module implementeert en welke praktische rapporten je hiervoor kunt gebruiken.

Gebruik jij de geoptimaliseerde E-commerce module? Heb je toevoegingen of aanvullingen op mijn aangepaste rapporten en segmenten?

 

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.