Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 13 minuten

Website engagement is een lastig begrip, want je kunt er werkelijke alle kanten mee op.

Volgens mij is de definitie van engagement dat gebruikers echte betrokkenheid tonen op je website.

Maar wat is nu echte betrokkenheid?

Gebruikers die echt interesse tonen in jouw product/dienst of content in de vorm van blogs en/of whitepapers.

In Google Analytics is het niet eenvoudig om je engagement te bepalen.

Dit komt vooral door de vele ijdelheidsstatistieken in Google Analytics zoals het bouncepercentage, uitstappercentage of het populaire scrolldiepte.

Waarom kun je hiermee niet het engagement op je website bepalen?

In de 1ste plaats zijn het percentages en geen hele aantallen.

Met percentages alleen is het heel lastig om goed of minder goed van elkaar te onderscheiden.

Is een scrolldiepte van 30% een goede of slechte score?

Dat hangt echt af van de context. Waar meet je scrolldiepte? Puur op je blog of ook op de homepage en productpagina’s?

Daarnaast meten ze geen ‘echte’ engagement, alleen een intentie.

Scrolldiepte komt hierbij in de buurt, maar ook weer niet, want is een scrolldiepte van 75% engagement of niet?

Dat is lastig vast te stellen, aangezien je niet weet of ze echt je content hebben gelezen.

Je meet hiermee namelijk alleen het scrollen en niet het lezen van de content.

Laat deze ijdelheidsstatistieken links liggen en gebruik echte engagement statistieken. 

Wat zijn echte engagement statistieken? Mijn advies is om engagement te bepalen met onderstaande engagement KPI’s:

  1. Bezoekkwaliteit
  2. Bezoekfrequentie
  3. Gedrag-events

    In deze blog leg ik stap-voor-stap uit hoe je hiermee engagement kunt bepalen en hoe je dit kunt toepassen.

    Zullen we maar snel starten met het meten van je bezoekkwaliteit?

1. Bezoekkwaliteit

Ik zie heel veel gebruikers nog steeds sturen op het bouncepercentage of sessies zonder bounce om de bezoekkwaliteit te bepalen.

Ik wil niet zeggen dat je hier per direct mee moet stoppen, maar echte engagement kun je hier niet mee bepalen.

Het segment bezoekkwaliteit meet veel beter het engagement op je website.

Ik kan me voorstellen dat je nu denkt: wat bedoel je met het segment bezoekkwaliteit?

Dit zijn gebruikers die engagement hebben getoond op basis van het aantal bekeken pagina’s of hun actieve tijd op de site.

Hoe meet je deze bezoekkwaliteit?

Je gebruikt de machine learning statistiek sessiekwaliteit wanneer je beschikt over minimaal 1000 E-commerce transacties per maand.

Op basis van dit gemiddelde kun je vervolgens een segment bezoekkwaliteit gebruiken.

Stel je hebt een gemiddelde sessiekwaliteit van 8, dan kun je een segment bezoekkwaliteit instellen met gebruikers die verantwoordelijk zijn voor een sessiekwaliteit van 8 of hoger.

Of je stelt het segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit in op basis van de gemiddelde bekeken pagina’s per sessie en gem. tijd op de site.

Stel je hebt een gemiddelde bekeken pagina’s per sessie van 3 en gem. tijd op de site van 4 minuten (240 seconden), dan kun je een segment instellen met gebruikers die ofwel minimaal 3 pagina’s hebben bekeken dan wel minimaal 4 minuten actief zijn geweest op je website.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van het segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit vs. sessies zonder bounce en alle gebruikers:

Hoe dien je dit segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit toe te passen?

Bepaal met dit segment hoeveel gebruikers met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit op je website actief zijn. 

Hoeveel conversies leveren gebruikers met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit op?

Wat kost een gebruiker met bovengemiddelde bezoekkwaliteit vanuit Facebook of Google Ads en vergelijk dit met de CPC die je aan Facebook of Google Ads betaalt.

Welke type content (lees site onderdelen) zijn verantwoordelijk voor veel of juist weinig gebruikers met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit?
 

2. Bezoekfrequentie


Bezoekkwaliteit heeft betrekking op slechts één bezoek.

Niet iedere gebruiker doet een aanvraag/bestelling na één bezoek aan je website. Zeker voor producten met een wat langere klantreis (> 30 dagen) is het niet realistisch om engagement op basis van één bezoek te bepalen.

Vaak duurt het 3 of meer bezoeken voordat je gebruiker bij je bestelt of een aanvraag doet.

Met het segment bezoekfrequentie zie je hoe vaak gebruikers op je site actief zijn geweest. Bijvoorbeeld in de afgelopen maand of kwartaal.

Mijn advies is om te starten met een bezoekfrequentie van minimaal 3. Wat wil dit zeggen?

Hoeveel gebruikers hebben je website in de afgelopen maand/kwartaal 3x of vaker bezocht?

Onderstaande weergave is een voorbeeld van het segment bezoekfrequentie minimaal 3 vs. bovengemiddelde bezoekkwaliteit en sessies zonder bounce:



Het aantal gebruikers voor het segment bezoekfrequentie minimaal 3 is natuurlijk lager dan bijv. het aantal sessies zonder bounce, maar de conversie is een stuk hoger.

Hoe dien je het segment bezoekfrequentie minimaal 3 toe te passen?

Kijk allereerst naar je marketingkanalen. Hoeveel gebruikers vanuit Facebook & Google Ads bezoeken minimaal 3x je website? Hoeveel aanvragen/bestellingen levert dit op?

Zijn er campagnes met relatief veel gebruikers die minimaal 3x je website bezoeken?

Daarnaast adviseer ik je om naar de content te kijken die dit type gebruiker bekijkt. Hoeveel gebruikers die minimaal 3x je website bezoeken bekijkt je belangrijkste site onderdelen of blog categorieën?
 

3. Events

Bezoekkwaliteit & frequentie zijn gedrag kenmerken, maar je meet hiermee geen daadwerkelijk gedrag.

Met events meet je wel daadwerkelijk website gedrag. 

Events is natuurlijk een heel breed begrip, want iedere klik is een event maar hoeft niet altijd een indicator voor engagement te zijn.

Gebruikers kunnen klikken op de link naar je Facebook pagina, maar dat is nog niet direct een indicator voor engagement.

Wat zijn wel indicatoren voor engagement?

In ieder geval je belangrijkste conversiestappen om een aanvraag/bestelling te plaatsen. Wat zijn conversiestappen? Dit zijn de stappen die voor een aanvraag/bestelling plaatsvinden.

Voor een webshop zijn dit bijvoorbeeld onderstaande stappen:

1. Bekeken productpagina

2. In winkelwagen

3. Afrekenen

4. Bestelling afgerond

Naast je conversiestappen is het natuurlijk ook niet onbelangrijk om je micro-doelen als event te meten, zoals een nieuwsbrief-inschrijving of downloads van je klantcases/whitepapers.

Dit zijn events die een indirecte impact hebben op je aanvragen/bestellingen.

Hoe weet je of jouw events een indicator zijn voor engagement?

Meet de impact van jouw events op je belangrijkste website doelen zoals in onderstaand voorbeeld:



Aanvullende tip 1. Breng allereerst je belangrijkste 3-5 events in kaart voordat je ze gaat meten.

Je wilt ten slotte gaan sturen op echte engagement!

Aanvullende tip 2. Het is natuurlijk verleidelijk om alleen je events zoals in bovenstaand voorbeeld te meten en bezoekkwaliteit & frequentie links te laten liggen. 

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat dit zeer onverstandig is.

Je wilt namelijk ook weten of de events verantwoordelijk zijn voor een bovengemiddelde bezoekkwaliteit en of ze vaak terugkeren op je website.

Kortom: meet zowel je belangrijkste events als bezoekkwaliteit & frequentie om je website engagement te bepalen!

Praktijkoefening website engagement bepalen

Ik hoop dat je inspiratie hebt gehaald uit bovenstaande mogelijkheden om engagement op je website te bepalen.

Mijn advies is om hiermee aan de slag te gaan. Hoe pak je dit aan?

1. Start allereerst met de segmenten bovengemiddelde bezoekkwaliteit & frequentie om de engagement op je eigen website te bepalen.

De waarden binnen het segment bovengemiddelde bezoekkwaliteit dien je zelf aan te passen voor je eigen website. 

Doe dit op basis van je gem. sessie kwaliteit (>1000 E-commerce transacties per maand) of op basis van de bekeken pagina’s/sessie en gem. tijd op de site.

Bepaal vervolgens hoeveel gebruikers op je site actief zijn met een bovengemiddelde bezoekkwaliteit vs. gebruikers met een bezoekfrequentie van minimaal 3.

Hoeveel conversies leveren dit type gebruikers op?

2. Volgens bepaal je jouw belangrijkste events die impact hebben op je website engagement. (Maximaal 3)

Gebruik hierbij de conversiestappen op je site en/of micro-doelen zoals een nieuwsbrief-inschrijving of een download.

Bepaal vervolgens welke impact deze events hebben op je belangrijkste conversie doelen zoals aanvragen/bestellingen.

Oftewel: hoeveel aanvragen/bestellingen leveren je events op?

Veel succes met het bepalen van het engagement op jouw website.

Aanvullende vragen over het meten van engagement?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met het meten van website engagement. 

Welke KPI’s gebruik jij om de website engagement te bepalen?

Ik lees jouw aanvullingen en/of feedback graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.