Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In een standaardweergave meet Google Analytics sessies en gebruikers op basis van cookies. (het client id)

Dit zijn geen individuele (unieke) gebruikers, maar apparaat/browser gebruikers. De cookies (client id’s) op je desktop zijn namelijk niet identiek aan de cookies op je mobiel of tablet apparaat.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze situatie:

user id apparaat overlap rapport

In de standaardweergave meet Google Analytics voor rij 4 t/m 8 in ieder geval 11 gebruikers, terwijl het hierbij gaat om slechts 5 individuele gebruikers.

Gelukkig heeft Google Analytics hierop ingespeeld met de user-id override functionaliteit.  Een lastige technische term. De toepassing van deze user-id weergave is dat je wel individueel gebruikersgedrag kunt bepalen, ongeacht het gebruikte apparaat.

Disclaimer hierbij: deze functionaliteit kun je alleen gebruiken indien je beschikt over een identificatie zoals een e-mail adres.

In deze blog laat ik je de basisbeginselen van de user-id weergave zien: wat dien je te weten om actiegerichte inzichten te halen via een user-id weergave?

De doelstelling is namelijk niet het instellen van een user-id weergave, maar de cijfers vertalen naar concrete informatie om in te kunnen spelen op het individuele gebruikersgedrag van bijvoorbeeld je inloggers of e-mail abonnees.

Deze basisbeginselen behandel ik stap-voor-stap, van eenvoudig t/m de geavanceerde mogelijkheden:

  1. Wat is een user-id weergave?
  2. Voor wie is een user-id weergave geschikt?
  3. Hoe stel je een user-id weergave in?
  4. Hoe integreer je de user-id weergave in je huidige analyse?
  5. Hoe kun je CRM data integereren binnen je user-id weergave?

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog aan de slag gaat met de user-id weergave, zodat je in kunt gaan spelen op het gebruikersgedrag van je klanten/abonnees! 

De basisbeginselen van een user-id weergave

De user id-weergave is een toepassing om het gedrag van je individuele gebruikers binnen een inlog-omgeving of e-mail campagne te bepalen.

Om deze user-id weergave te activeren heb je een identificatie in de vorm van een e-mail adres nodig. Dit user-id is afkomstig uit je webshop/CRM of e-mail systeem.

Dit user-id zorgt ervoor dat je het individuele gebruikersgedrag binnen je inlog-omgeving of e-mail campagne kunt gaan bepalen.

Disclaimer hierbij: je mag geen persoonlijke informatie zoals een e-mail adres/naam/postcode in Google Analytics importeren.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een geïmplementeerde user-id weergave:

voorbeeld user id

Met dit user-id kun je vervolgens eigen data uit je webshop/CRM systeem in Google Analytics integreren. Bijvoorbeeld je belangrijkste doelgroepen:

voorbeeld eigen data ESP

Wat zijn de voordelen om een user-id weergave te gebruiken?

  • Je kunt de werkelijke impact van mobiele gebruikers op je conversie gaan bepalen, omdat je gebruikersgedrag over de apparaten heen kunt achterhalen.
  • Je kunt de conversie van nieuwe vs. bestaande klanten gaan bepalen.
  • Je kunt de werkelijke impact van je acquisitie kanalen op de conversie gaan bepalen.
  • Last but not least: je kunt CRM data gaan koppelen aan het user-id. Voorbeelden hiervan zijn type klant en klantwaarde.

Voor wie is een user-id weergave geschikt?

Een user-id weergave is niet voor iedere website geschikt. Je dient namelijk de gebruiker vóóraf te kunnen identificeren. In de volgende situaties adviseer ik je om een user-id weergave te gaan gebruiken:

  • Inlog-omgeving klanten binnen een webshop;
  • Inlog-omgeving proef – en betaalde abonnees. Bijvoorbeeld in een SAAS systeem of inlog van een online uitgever.
  • E-mail campagnes;

De inlog-omgeving voor je klanten/abonnees spreken voor zichzelf. Na de inlog koppel je het user-id aan het site/winkelgedrag van de ingelogde gebruiker.

De toepassing voor e-mail campagnes is wat minder vanzelfsprekend. Je hebt namelijk geen inlog voor je e-mail abonnees, maar je beschikt wel over een e-mail adres van je abonnee.

Dit e-mail adres is gekoppeld aan een user-id binnen je ESP. (voorbeelden van ESP’s zijn MailChimp en MailPlus)
Dit user-id kun je koppelen aan het site/winkel gedrag, nadat de abonnee klikt op een link vanuit je nieuwsbrief. Hierdoor kun je in Google Analytics de omzet/conversie per e-mail abonnee gaan bepalen:

voorbeeld waarde abonnees

De implementatie van een user-id weergave

Helaas dien je ook een implementatie uit te voeren om een user-id weergave te kunnen gebruiken.

Allereerst dien je een user-id weergave in te stellen via property > tracking info >  user id:

instellen user id

Vervolgens dien je ervoor te kiezen om de sessie-unificatie aan of uit te zetten:

sessie unificatie

Mijn advies is om deze optie te activeren. Zo kun je namelijk de interacties vóór de inlog integreren binnen je user-id weergave.

Tot slot geef je de weergave een beschrijvende naam + vul je de juiste tijdzone in:

nieuwe user id weergave

Tip: maak een aangepaste dimensie aan voor het user-id van je klanten. Dit user-id kun je zo gaan toepassen in aangepaste dashboards/rapporten:

user id klanten

Helaas ben je er dan nog niet….

Je dient ook een technische implementatie uit te voeren om de user-id weergave te activeren. Mijn advies is om dit over te laten aan je webbouwer of een technisch webanalist.

Zo kun jij de aandacht richten op de informatie en actiepunten die je achterhaalt via de user-id weergave.

In deze Google Analytics tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je dit implementeert met Google Tagmanager.

In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je user id’s van je e-mail abonnees integreert binnen Google Analytics

Hoe integreer je de user-id weergave in je huidige analyse?

Nu kun je eindelijk starten met het echte werk: de inzichten die je achterhaalt via de user-id weergave.

Allereerst heb je enkele nieuwe standaard rapporten erbij gekregen. Deze vind je terug onder doelgroep > verschillende apparaten:

cross device

Met deze rapporten kun je de werkelijke impact van mobiel/tablet op de conversie gaan bepalen: wat is de werkelijke impact van mobiele/tablet gebruikers op de conversie?

impact mobiele gebruikers conversie

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de impact van de desktop gebruiker op de conversie hoger is dan mobiel/tablet. Echter, de omzet per nieuwe gebruiker is hoger vanuit Tablet dan desktop. Dit komt door een hogere omzet van Tablet in combinatie met gebruik van andere apparaten. (inkomsten van andere apparaten)

Helaas kun je bovenstaand standaard rapport nu nog niet toepassen binnen een aangepast dashboard/rapport.

Toepassingsmogelijkheden user-id weergave

Een user-id koppelen aan site/winkelgedrag is natuurlijk een goede 1ste stap. Maar dan ben je er nog niet.

Want welke actiegerichte inzichten kun je hier nu mee achterhalen?

Voorbeeld: welke klanten (inloggers) hebben doorgeklikt naar de stap afrekenen, maar geen bestelling geplaatst?

input winkelwagen verlaters

Deze informatie kun je meenemen bij de opzet van een mailing gericht op de winkelwagen – en check-out verlaters, die de meeste kans hebben om alsnog hun bestelling af te ronden.

Bekeken handleidingen via e-mail campagne

Daarnaast kun je de user-id weergave ook toepassen op je e-mail campagnes. Ik deel iedere maand een handleiding met mijn e-mail abonnees. Via een user-id weergave kun je de volgende zaken achterhalen:

  • De abonnees die de handleiding bekijken;
  • De abonnees die doorklikken vanuit de mailing, maar de handleiding niet bekijken.

interactie pagina email

Uit bovenstaande afbeelding kun je afleiden dat 11 handleidingen zijn bekeken. Echter, abonnees 1/3 en 5 hebben meerdere pagina’s bekeken, maar geen handleiding bekeken.

Nu kun je ervoor kiezen om abonnee 1/3 en 5 mee te nemen binnen de mailing gericht op de handleiding die ze (nog) niet hebben bekeken.

Tip: gebruik identieke dashboards/aangepaste rapporten binnen je user-id weergave zoals binnen je standaard weergave. Zo kun je namelijk de vergelijking gaan maken tussen bestaande vs. nieuwe klanten.

CRM data integreren binnen je user-id weergave

Context is cruciaal om actiegerichte inzichten te halen uit het individuele gebruikersgedrag van je klanten/abonnees. Daarom adviseer ik  om de belangrijkste dimensies uit je CRM te koppelen aan de geïmplementeerde user-id. Nu dien je natuurlijk de volgende vraag te beantwoorden: wat zijn de belangrijkste dimensies in je CRM pakket?

Dit is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren zoals bedrijfsdoelstellingen – en strategie + de beschikbare dimensies in je CRM pakket. Onderstaande dimensies kom ik regelmatig tegen in de praktijk:

  1. Doelgroep > man/vrouw of particulier/zakelijk.
  2. Duur klantrelatie >  minder dan 1 jaar/1-2 jaar/meer dan 2 jaar.
  3. Klantwaarde in de loop van de tijd.
  4. Geografie > uit welke regio’s zijn je klanten afkomstig?
  5. Datum nieuwsbrief-inschrijving. Zo kun je de conversiewaarde vanuit je mailings vergelijken tussen nieuwe en abonnees die al gedurende langere tijd je nieuwsbrief ontvangen.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van de klantwaarde voor een webshop:

voorbeeld klantwaarde

Wat kun je met deze data?

Je kunt de werkelijke conversiewaarde van een kanaal gaan bepalen. In bovenstaand voorbeeld zie je dat de nieuwsbrief verantwoordelijk is voor slechts 1 bestelling. Echter, de klantwaarde is significant hoger dan de bestellingen via andere betaalde kanalen zoals AdWords en Facebook.

Afsluitende tips

In deze blog heb ik  stap-voor-stap de basisbeginselen van het werken met de user-id weergave met je doorgenomen. Tot slot deel ik met je 5 tips om goed van start te gaan:

  • Zet vóóraf de vragen op papier waarop je antwoord wilt krijgen via de user-id weergave;
  • Implementeer de user-id weergave met in ieder geval de user-id als aangepaste dimensie;
  • Koppel de beschikbare dimensies uit je webshop/CRM systeem aan de geïmplementeerde user-id in Google Analytics. Voorbeelden hiervan zijn klantwaarde en de duur van de klantrelatie.
  • Gebruik dezelfde aangepaste dashboards/rapporten als in je standaardweergave. Daarnaast adviseer ik je om een apart aangepast dashboard/rapport in te richten voor de individuele gebruikers met de beschikbare dimensies uit je webshop/CRM systeem.

In een vervolgblog laat ik je praktijkvoorbeelden zien over welke actiepunten je kunt koppelen aan de informatie die je achterhaalt via een user-id weergave.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen met de user-id weergave. Gebruik jij een user-id weergave voor je inloggers of e-mail abonnees?

Heb je aanvullingen of toevoegingen op mijn stappenplan?

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.