Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 13 minuten

Zonder aangepaste rapporten is het nagenoeg onmogelijk om actiegerichte inzichten uit Google Analytics te halen.

De standaardrapporten zijn namelijk niet gericht op jouw website KPI’s, maar op standaard KPI’s voor de meeste Google Analytics gebruikers.

Daarom adviseer ik je om vóóraf je website KPI’s te bepalen. Vervolgens vertaal je deze website KPI’s naar actiegerichte doelen, die je in je aangepaste rapporten kunt gaan gebruiken.

Dit is een praktisch startpunt om antwoord te krijgen op je belangrijkste vragen. Onderstaande vragen krijg ik regelmatig voorgeschoteld:

  1. Wat was de conversie in het afgelopen kwartaal?
  2. Wat was de conversie voor mijn belangrijkste kanalen?
  3. Welke pagina’s zijn verantwoordelijk voor de meeste conversies?
  4. Welke kanalen zijn buiten AdWords interessant om in te zetten?
  5. Dien ik meer/minder in AdWords campagnes te investeren?

In deze blog laat ik je mijn 5 favoriete aangepaste rapporten zien, die ik wekelijks raadpleeg. Daarnaast deel ik deze 5 aangepaste rapporten met je, zodat je deze op je eigen site statistieken kunt gaan toepassen!

Aangepaste rapporten waarbij ik alleen KPI’s gebruik die een directe impact hebben op de website resultaten. Welke type aangepaste rapporten ga ik met je behandelen?

  1. KPI rapport: wat is de conversieontwikkeling van je belangrijkste KPI’s?
  2. Content rapport: welke site onderdelen hebben de meeste impact op de conversie?
  3. Campagne rapporten. Zijn je betaalde campagnes winstgevend/kostendekkend?

KPI rapport gericht op de eindresultaten

Mijn advies is om te starten met het bepalen van je KPI’s. Vervolgens gebruik je deze KPI’s in een aangepast rapport om de conversie ontwikkeling in de afgelopen 3 maanden met vorig jaar te vergelijken:

 

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik heb gekozen voor de statistiek gebruikers (acquisitie) met de belangrijkste doelen voor deze blog.
  • Deze KPI’s combineer ik met de dimensie maand van het jaar. Ik wil namelijk de conversie in de loop van de maanden (in dit geval laatste 3 maanden) vergelijken met vorig jaar.

Wat kun je met dit aangepaste rapport?

Gebruikers – en conversievolume vergelijken met vorig jaar.  Is je gebruikers – en conversievolume gestegen/gedaald in de afgelopen 3 maanden wanneer je het vergelijkt met vorig jaar?

Conversie per kanaal

Naast de conversieontwikkeling in vergelijking met vorig jaar, wil je ook de conversie per kanaal kunnen bepalen. In dit voorbeeld zijn de belangrijkste macro-doelen een brochure – en demo aanvraag.

Welke kanalen hebben de meeste impact op deze conversie?

 

Hoe heb ik dit rapport ingesteld?

  • Ik heb gekozen voor de macro-doelen download brochure en afspraak gemaakt. Daarnaast heb ik gekozen voor de micro-doelen doorkliks naar brochure – en demo formulier. Ik wil namelijk het % doorkliks naar de aanvraagformulieren en de conversie van de aanvraagformulieren kunnen bepalen.
  • Deze doelen koppel ik aan de dimensie type verkeer. Zo kun je de conversie vanuit je kanalen met elkaar vergelijken.

Wat kun je met dit rapport?

Je kunt de conversie data vanuit je belangrijkste kanalen vertalen naar inzichten:

  1. Wat is het conversiepercentage vanuit je betaalde kanalen vs. SEO (organic)?
  2. Wat is de conversie van je aanvraagformulieren vanuit betaalde kanalen vs. SEO (organic)?

Via deze link kun je bovenstaand rapport gaan toepassen op je eigen site statistieken! (je hoeft alleen je doelen aan te passen binnen dit rapport)

Content rapport gericht op de conversiewaarde per site onderdeel

Zonder uitnodigende content ga je niet je conversie naar een hoger niveau tillen. Daarom adviseer ik je om dit content rapport te gebruiken gericht op de conversiewaarde (paginawaarde) per site onderdeel:

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik heb gekozen voor de gedragstatistieken unieke paginaweergaves en paginawaarde. Paginawaarde is niets anders dan de bijdrage van een site onderdeel aan de ingestelde doelen met een doelwaarde. In mijn geval zijn dit de KPI’s gericht op de eindresultaten.
  • Deze koppel ik aan de gedragdimensie inhoudsgroep. Heb je geen inhoudsgroepen ingesteld? Gebruik dan de gedragdimensie niveau 1 van paginapaden > de sitemap van je website.

Tip: het grote voordeel van aangepaste rapporten is dat je meerdere dimensies kunt bekijken. Indien je klikt op een inhoudsgroep, kun je de belangrijkste pagina’s binnen deze inhoudsgroep bekijken. Voorbeeld: welke tips bekijken de meeste gebruikers?

Wat kun je met dit rapport?

Je kunt met dit rapport de content data gaan vertalen naar inzichten:

  1. Welke site onderdelen hebben de meeste impact op de conversie?
  2. Welke pagina’s van je belangrijkste site onderdelen zijn verantwoordelijk voor deze conversie?

Campagne rapporten: Welke kanalen hebben nu echt impact op de conversie?

Iedere website zet (betaalde) campagnes in om het gebruikers – en conversie volume naar een hoger niveau te tillen. Maar welke campagnes hebben nu echt impact op je conversie? (exclusief AdWords)

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik heb gekozen voor de geïmporteerde campagnestatistieken vanuit MailChimp en LinkedIn. Daarnaast kies ik voor de belangrijkste doelen voor deze blog.
  • Hieraan koppel ik de dimensie bron/medium. Ik wil namelijk de meerwaarde per kanaal kunnen bepalen.

Tip: maak ook binnen je campagnerapport gebruik van meerdere dimensies in één rapport. Voorbeeld: indien je binnen dit rapport op een bron/medium klikt, krijg je de conversie per individuele campagne te zien:

Wat kun je met dit rapport?

Je kunt de werkelijke impact van je (betaalde) campagnes op de conversie gaan bepalen:

  • Welke kanalen converteren beter? E-mail of Facebook/LinkedIn?
  • Welke type campagnes hebben de meeste impact op deze conversie?  Harde sales of zachtere inspiratiegerichte campagnes?

Via deze link kun je bovenstaand rapport gaan toepassen op je eigen campagnes . (je dient alleen je campagne statistieken in GA te importeren en je eigen doelen in het rapport toe te voegen)

AdWords overzichtsrapport: welke campagnes zijn winstgevend/kostendekkend?

Je investeert duizenden euro’s in Google AdWords campagnes, maar wat leveren de investeringen nu eigenlijk op?  Met onderstaand aangepast rapport zie je precies wat de investeringen opleveren:

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik combineer in dit rapport de AdWords campagnestatistieken (klikken/CTR en kosten) met de belangrijkste macro-doelen.
  • Hieraan koppel ik de AdWords dimensie campagne.  Ik wil namelijk de conversie per individuele campagne kunnen bepalen.

Tip: maak gebruik van de beschikbare AdWords dimensies in dit rapport. Indien je klikt op campagne, kun je ook de conversie per advertentiegroep/zoekwoord bekijken.

Wat kun je met dit rapport?

Je kunt de meerwaarde van je AdWords campagnes bepalen. Daarnaast kun je natuurlijk ook de campagnes of advertentiegroepen/zoekwoorden met elkaar vergelijken. Welke type campagnes zijn wel/niet winstgevend?

AdWords zoekwoordrelevantie rapport: welke type zoekopdrachten leveren de beste resultaten op?

Het grote voordeel van AdWords en Bing campagnes is het zoekwoord relevantie rapport. Met dit rapport kun je namelijk achterhalen wat de gebruiker intypt voordat zij op je AdWords advertentie klikken.

Zo kun je nagaan of het zoekwoord waarop je adverteert relevant is voor de ingetypte zoekopdracht van de gebruiker:

Hoe is dit rapport opgebouwd?

  • Ik kies in dit rapport voor de AdWords campagnestatistieken met een belangrijk doel voor mijn website.
  • Hieraan koppel ik de dimensie zoektype voor zoekwoord. Ik wil namelijk de zoekwoordrelevantie bepalen voor de brede en zinsdeel zoekwoorden.

Tip: in dit rapport is het een must om de beschikbare AdWords dimensies te gebruiken. Je wilt ten slotte weten welke brede en/of zinsdeel zoekopdrachten zijn ingetypt:

Wat kun je met dit rapport?

Je kunt met dit aangepaste rapport de kwaliteit van je gekozen zoekwoorden gaan bepalen. Interessante brede en zinsdeel zoekwoorden die (nog) niet in je campagne staan kun je gaan toevoegen en niet relevante zoekopdrachten kun je toevoegen als negatief zoekwoord. (uitsluiten)

En wat is de toegevoegde waarde van het zoektype Exact in dit rapport? Op basis van de conversie per exact zoekwoord kun je jouw budgetverdeling per campagne optimaliseren.

Kortom: met dit zoekwoordrelevantie rapport kun je de kwaliteit en dus de conversie van je AdWords campagne naar een hoger niveau tillen.

Via deze link kun je het zoekwoordrelevantie rapport toepassen op je eigen AdWords campagnes.

Afsluitende tip

Ik hoop dat je inspiratie hebt gehaald uit bovenstaande 5 aangepaste rapporten en deze gaat toepassen binnen je wekelijkse/maandelijkse werkzaamheden met Google Analytics.

Afsluitend wil ik je als tip meegeven om met deze aangepaste rapporten te gaan oefenen!

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen en werkwijze met aangepaste rapporten.

Gebruik je ook bovenstaande 5 aangepaste rapporten of werk je met alternatieve aangepaste rapporten die ontbreken binnen mijn 5 favoriete rapporten?

Gebruik je dezelfde of een alternatieve werkwijze binnen je aangepaste rapporten?

Ik lees graag jouw aanvullingen/opbouwende feedback bij de reacties!

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande 5 aangepaste rapporten? Of wil je dat ik meekijk met jouw aangepaste rapporten?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.