Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Dat Google Analytics een krachtig instrument is waarmee je data kunt verzamelen en analyseren, daarover bestaat geen twijfel. Een beetje website van een ZZP’er of MKB maakt gebruik van de gratis versie. Met wat aandacht en tijd kun je enorm veel leren over je bezoekers, en over hoe je ze (nog) beter kunt bedienen. Naast de vele mogelijkheden die Google Analytics biedt, zijn er echter ook enkele onmogelijkheden waarover nog wel eens misverstanden bestaan. Wat kun je niet meten met Analytics, waarvoor heb je toch echt een andere tool nodig en in hoeverre heb je je analyse eigenlijk juist geïnterpreteerd? Een lijst met veelvoorkomende misverstanden over Google Analytics.

  1. Wat je niet inricht, kun je niet met terugwerkende kracht meten
    Bijvoorbeeld: je wilt inzichtelijk maken hoeveel nieuwsbrief inschrijvingen je hebt gegenereerd met een AdWords campagne. Zorg ervoor dat je het doel voor de start van je campagne inricht. Analytics meet veel bezoekcijfers automatisch met de standaard implementatie, maar voor onder meer doelen en gebeurtenissen geldt dat je Google vooraf wel moet instrueren wat je wilt meten.
  2. De analyse wordt je niet uit handen genomen
    Een enigszins voor de hand liggend misverstand, maar toch; Google Analytics verzamelt weliswaar je data en doet dit in het geheel niet onverdienstelijk. Maar wat deze data betekent, dat moet je zelf zien te achterhalen. Je manager heeft niets aan een uitdraai van de belangrijkste acquisite kanalen die conversie leveren. Wat je wilt weten is; presteert een campagne ondermaats of rennen je organische bezoekers achteruit? Google op actionable data voor een aantal voorbeelden en ga aan de slag. Een mooie quote die ik onlangs las is: “De data vertelt je dát iets gebeurt, maar niet waaróm het gebeurt”. Daar komt je eigen expertise om de hoek kijken.
  3. Bezoek dat bounced is niet per definitie ‘slecht’
    Vaak wordt een hoog bouncepercentage aangemerkt als negatief; er moet wel iets mis zijn met je campagne targeting, je aanbod of je landingspage. In veel gevallen klopt dit ook, maar bedenk goed wat het doel van je bezoek kan zijn. Wil je iets verkopen en presenteer je op je landingspagina een aanbod, waarop je traffic niet ingaat? Dan kun je er wel vanuit gaan dat je iets niet goed doet. Maar staat er veel content op je website en merk je dat een bepaald artikel wel goed gelezen wordt, maar dat het bezoek de rest van je website links laat liggen? Dan kan dit zomaar een belangrijke eerste stap zijn in je content marketing strategie.
  4. Google Analytics is geen database
    Als webanalist bij een mediabedrijf krijg ik geregeld verzoeken tot rapportages over de prestaties van artikelen, bijvoorbeeld gesorteerd naar auteur en datum. Met de aangepaste dimensies is dit uitstekend mogelijk, afgezien van één onderdeel. Analytics kan je alleen data leveren over artikelen waar pageviews op zijn (geweest) en niet over alle artikelen uit het CMS, al dan niet gepubliceerd. Hoe logisch dit ook klinkt, voor mij is dit een veelgehoord misverstand dat altijd enige uitleg behoeft.
  5. Analytics data komt nooit 100% overeen met AdWords of andere systemen
    Omdat het nu eenmaal verschillende systemen zijn met verschillende doelen en meetmethodes. Zo schrijft Analytics je conversie toe aan de dag waarop deze plaatsvond, maar registreert AdWords dezelfde conversie op de dag dat de click op de advertentie werd gedaan. Een conversie kan in AdWords worden toegeschreven aan een klik tot 30 dagen terug, terwijl Analytics 6 maanden terug kan kijken. Andere oorzaken van verschillen in gemeten data kunnen  meetcodes zijn die na een klik nog niet geladen zijn (en dus nooit tot een bezoek en pageview leiden) en last cookie based attributie; je conversie in het net genoemde voorbeeld zal in Analytics terugkomen als ondersteunende conversie.
  6. Je bent nooit klaar met de inrichting van je analytics account
    Nadat je site is live gegaan, je doelen hebt ingesteld en/of de e-commerce tracking hebt ingericht, ben je al goed onderweg om tot actionable insights te kunnen komen met je webdata. Maar als je het goed wilt doen, dan komt er geen moment waarop je met je armen over elkaar kunt gaan zitten. Het is zaak te allen tijde de nieuwste ontwikkelingen van Google te volgen en eventuele aanpassingen te maken aan je meetcodes of instellingen. Ook je eigen website verandert (als het goed is!), zorg dat je analytics account waar nodig mee verandert.

Neem geregeld de tijd om online blogs en artikelen te lezen met best practices en tips; je hoeft echt niet alles zelf uit te vinden. Maar verzeker je er wel van dat wat je doet in analytics, klopt.

Heb jij suggesties of toevoegingen? Ik lees ze graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.