Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 12 minuten

Enkele maanden geleden heeft Google een nieuwe dashboard tool geïntroduceerd: Google Data Studio.

Dit is een aanvulling op de al bestaande dashboard functionaliteit binnen Google Analytics.

In deze blog laat ik je de voordelen zien om deze nieuwe dashboard tool te gaan gebruiken naast de bestaande dashboard mogelijkheden in Google Analytics.

Daarnaast laat ik je stap-voor-stap zien hoe je een dashboard instelt en gebruikt via Google Data Studio.

Ik kan me voorstellen dat deze nieuwe dashboard tool vragen kan oproepen bij je: waarom zou je de nieuwe dashboard tool Google Data Studio gaan gebruiken, indien deze functionaliteit al in Google Analytics beschikbaar is?

  • Met Google Data Studio kun je jouw dashboards laten automatiseren.  Zo kun je zonder veel handwerk jouw dashboards maandelijks/per kwartaal delen met je manager en/of collega’s.
  • Binnen Google Data Studio kun je gebruik maken van de standaard periodes huidige maand/vorige en huidig kwartaal. Deze standaard perioden zijn helaas (nog) niet beschikbaar in Google Analytics.
  • Je kunt tekstblokken gebruiken boven of onder je dashboard. Zo kun je jouw inzichten en aanbevelingen delen met je manager en/of collega’s. Ook dit is in Google Analytics niet mogelijk.
  • Je kunt de opmaak van je dashboards aanpassen, zoals de numerieke waarden binnen je dashboards. (maximum aantal gebruikers/conversies)

In deze blog laat ik je zien hoe je een dashboard instelt en gebruikt via Google Data Studio. Dit dashboard deel ik met je, zodat je deze kunt gaan toepassen op je eigen (conversie) data.

Daarnaast bespreek ik met je de voorwaarden om over actiegerichte dashboards te kunnen beschikken. Klaar om te starten met de basisbeginselen van actiegerichte dashboards?

Basisbeginselen actiegerichte dashboards

Google Data Studio is een zeer bruikbare tool, maar geen kant-en-klare dashboard oplossing.

Daarom adviseer ik je om vóóraf enkele zaken in kaart te brengen. Op welke vragen wil je antwoord krijgen via jouw dashboards? Onderstaand enkele vragen om je hierbij te helpen:

  1. Wat was de conversie ontwikkeling in het afgelopen kwartaal? Bijvoorbeeld je bestellingen en offerte-aanvragen.
  2. Welke acquisitie kanalen leveren echt een bijdrage aan de conversie?
  3. Welke site onderdelen leveren echt een bijdrage aan de conversie?
  4. Wat was de conversie ontwikkeling van je belangrijkste macro – en micro doelen in het afgelopen kwartaal? (bijvoorbeeld alle stappen in je winkelwagen – en checkout)

Vervolgens adviseer ik je om kritisch te kijken naar je huidige implementatie:

Daarnaast adviseer ik je om vóóraf te bepalen welke type dashboards je in Google Data Studio wilt gaan gebruiken. Onderstaande typen dashboards kom ik in de praktijk regelmatig tegen:

  • Management dashboard > met de focus op interessante informatie voor je manager/directeur.
  • Acquisitie dashboard;
  • Content dashboard;
  • Conversie/E-commerce dashboard;

afbeelding-dashboard-gds

Naast de keuze voor typen dashboards, adviseer ik je om kritisch te kijken naar het aantal grafieken/tabellen binnen je dashboards.

In de praktijk kom ik regelmatig dashboards tegen met meer dan 5 grafieken/tabellen.

Het is natuurlijk mooi om je verzamelde conversie data te laten zien aan je manager. Mijn advies is echter om je aandacht te richten op de communicatie van de meest cruciale informatie binnen je dashboard. Bijvoorbeeld:

  • De conversie van het afgelopen kwartaal;
  • De conversie van je belangrijkste acquisitie kanalen;
  • De conversie van je belangrijkste site onderdelen;
  • De omzet van je belangrijkste productcategorieën.

En last but not least: communiceer altijd je inzichten en onderbouwde adviezen (actiepunten) binnen je dashboards.

Je wilt namelijk niet alleen de (conversie) data presenteren, maar vooral de inzichten en actiepunten die je hieraan koppelt.

Jouw inzichten en onderbouwde actiepunten kunnen namelijk je manager/directeur overtuigen om te investeren in de conversie optimalisatie van je website/acquisitie kanalen.

Dashboards in Google Data Studio: instructie + tips

Nu zijn we helemaal gereed om onze dashboards op te gaan zetten binnen Google Data Studio.

Hoe start je hiermee?

  1. Allereerst starten we met het aanmaken van een gegevensbron. In dit geval kies ik voor mijn eigen Google Analytics property en weergave Digitalanalisten.nl:

afbeelding-gegevensbron

2. Vervolgens dien je een grafiektype te kiezen binnen het menu. Ik kies in dit geval voor een staafdiagram (2de van links)

afbeelding-grafiektypen-gds

3. Daarna dien je de statistieken en dimensies te combineren in jouw staafdiagram. Ik kies in dit geval voor de dimensie maand van het jaar en mijn belangrijkste macro-doel. Logische macro-doelen voor een leadgeneratie website/webshop zijn bijvoorbeeld een offerte-aanvraag/bestelling.

4. Ik kies als standaardperiode voor het afgelopen kwartaal. Deze standaard perioden zijn een groot voordeel van Google Data Studio. Je kunt namelijk kiezen voor de vaste perioden deze maand/dit kwartaal of het afgelopen kwartaal. Dit is helaas (nog) niet mogelijk in Google Analytics.

5. Tot slot kun je ook een filter toepassen op je staafdiagram. Bijvoorbeeld voor AdWords/SEO of mobiele gebruikers, zoals je ook in de reguliere Google Analytics dashboards gewend bent.

afbeelding-gds-configuratie

 

Tip: Google Data Studio bied je de mogelijkheid om tekst toe te voegen boven of beneden je grafiek. Mijn advies is om hiervan gebruik te maken.

afbeelding-gds-tekstblok

Disclaimer: in de bèta-versie kun je maximaal 5 dashboard weergaven gebruiken. Daarnaast is de bèta-versie vooralsnog niet in België beschikbaar.

Praktijkvoorbeeld dashboard Google Data Studio

Een dashboard instellen is natuurlijk een goede 1ste stap. Maar welke actiegerichte inzichten haal je nu uit een dergelijk dashboard?

Ik laat je 1 eenvoudig management dashboard zien, zodat je hier direct mee aan de slag kunt gaan.

Binnen dit dashboard gebruik ik 2 pagina’s om onderscheid te maken tussen conversie en gedrag. Onderstaande weergave is een voorbeeld van dit dashboard gericht op de conversie:

afbeelding-dashboard-gds-voorbeeld

 

Via deze link kun je gebruik maken van dit dashboard! (je dient alleen de doelen aan te passen)

Afsluitende tips

Tot slot wil ik je nog enkele praktische tips meegeven bij het opzetten van je dashboards:

  • Voor de pagina gedrag (inhoud) binnen het gedeelde dashboard maak ik gebruik van de statistische waarde totale paginawaarde. Deze kun je helaas (nog) niet in Google Analytics gebruiken als berekende statistiek. Gelukkig kun je binnen Google Data Studio de totale paginawaarde per site onderdeel berekenen.

    Je vermenigvuldigt de paginawaarde met de unieke paginaweergaven binnen je statistische waarde:

afbeelding-totale-paginawaarde

Zo kun je de totale conversiewaarde per site onderdeel gaan bepalen. Oftewel: aan welke site onderdeel(en) dien ik aandacht te besteden om de conversie naar een hoger niveau te tillen? De homepage of een bepaalde informatie/productpagina?

  • Standaard staat de statistiek boven je staafdiagram/tabel. Mijn advies is om deze weg te halen. Je klikt hiervoor op stijl naast gegevens. Vervolgens vink je het meest linkse symbool binnen de legenda aan:

afbeelding-legenda-dashboard

  • Je kunt binnen je dashboard de numerieke waarde aanpassen aan je eigen gebruikers/conversie volume. Je klikt hiervoor wederom op stijl en vervolgens pas je de numerieke waarde aan onder Max. voor as:

afbeelding-gds-opmaak-waarden

Last but not least: bepaal altijd eerst de vragen waarop je antwoord wilt krijgen, voordat je start met het aanmaken en gebruiken van je dashboards!

Veel succes met het opzetten van jouw dashboards in Google Data Studio.

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met Google Data Studio. Kun je je vinden in bovenstaand stappenplan? Of heb je wellicht aanvullingen/toevoegingen die je wilt delen met de lezers?

Ik lees jouw aanvullingen graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.