Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Binnen de aangepaste rapporten kon je altijd al 2 dimensies met elkaar combineren in een aangepast rapport via een platte tabel. Google Analytics heeft dit nu uitgebreid naar maximaal 5 dimensies, zoals ook binnen een verkenner rapport al mogelijk is. Wat zijn de voordelen om meer dan 2 dimensies te combineren in een aangepast rapport?

  • Je kunt de gehele performance van je (betaalde) kanalen monitoren;
  • Je kunt de content performance monitoren inclusief de afgespeelde gebeurtenissen op de site;
  • Je kunt de omzet per productcategorie vanuit de verschillende acquisitie kanalen monitoren;
  • Je kunt de gehele technische performance in één overzicht monitoren;

In dit artikel bespreek ik 5 aangepaste rapporten die je direct op je eigen site statistieken kunt gaan toepassen. Welke aangepaste rapporten met meer dan 2 dimensies zijn praktisch om te gebruiken?

1. Acquisitie

De uitbreiding naar maximaal 5 dimensies bied je de mogelijkheid om meer inzichten te krijgen in de resultaten van je advertentiecampagnes. Voorbeeld: je wilt weten welke zoekwoorden mobiele en tablet gebruikers intypen via Google AdWords. Met onderstaand rapport kun je deze informatie achterhalen:

visual voorbeeld acquisitie kanalen_aangepast

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat de zoekwoorden 1/3 en 5 een beduidend hogere impact hebben op de conversie dan zoekwoord 4. Je kunt je dan afvragen of je niet een gedeelte van het advertentiebudget voor zoekwoord 4 beter kunt verplaatsen naar bijvoorbeeld zoekwoord 1.

2. Content resultaten

Daarnaast kun je nu ook paginagroepen en de gebeurtenis categorie en label combineren in één rapport. Zo kun je dus in één rapport de gehele content performance monitoren. Voorbeeld: vanuit welke paginagroepen voegen de meeste bezoekers een product toe aan hun winkelwagen en welke impact heeft dit op de online omzet?

visual aangepast rapport content

 

visual content performance voorbeeld_aangepast

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat productcategorieën 2 en 4 verantwoordelijk zijn voor de meeste producttoevoegingen aan de winkelwagen, maar ook de laagste waarden per sessie. Waarde per sessie is een indicator voor de omzet/bezoek.

Daarnaast is het opvallend dat productcategorie 3 verantwoordelijk is voor de minste producttoevoegingen, maar wel met de hoogste waarde per sessie. Je kunt je dan bijvoorbeeld afvragen of de content vanuit de paginagroep voor productcategorie 2 wel overeenkomt met die in de winkelwagen/check-out.

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepaste rapport

3. E-commerce/conversie resultaten

Een webshop wil natuurlijk niet alleen de omzet per productcategorie kunnen bepalen, maar ook welke acquisitie kanalen hiervoor verantwoordelijk zijn. Zo kun je achterhalen welke productcategorieën je via de Google AdWords campagnes verkoopt. Voorbeeld: verkoop je via de branded AdWords campagne meer premium producten dan via de non-branded campagnes?

visual aangepast rapport E-commerce

 

visual E-commerce aangepast rapport_aangepast

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat deze webshop meer producten verkoopt via de AdWords branded campagne dan de non-branded campagnes. De gemiddelde bestelwaarde vanuit de non-branded campagnes is echter hoger dan vanuit de branded campagne.  Je verkoopt dus via de branded campagne niet meer premium producten dan via de non-branded campagnes.

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepaste rapport

4. Mobiele resultaten

Voor bijna iedere consumenten website is het aandeel vanuit mobiele apparaten flink toegenomen in het afgelopen jaar:

ontwikkeling mobiel verkeer

Je kunt er voor kiezen om in een aangepast rapport de mobiele gebruikers te koppelen aan bijvoorbeeld de demografische of geografische gegevens. Dit geeft je meer inzichten in de mobiele conversie vanuit bepaalde doelgroepen. Onderstaand kun je zien hoe je een dergelijk rapport instelt:

visual praktijkvoorbeeld mobiel

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat vanuit tablet apparaten vrouwen tussen de 35-44 meer impact hebben op de online omzet dan vrouwen uit andere leeftijdscategorieën.

Daarnaast is het opvallend dat de doorkliks naar de winkelwagen voor vrouwen tussen de 25-34 via tablet apparaten hoger dan gemiddeld is, maar dat de waarde per sessie lager is dan vrouwen uit andere leeftijdscategorieën. Je kunt je dan afvragen of  deze webshop wel genoeg zekerheden communiceert die de vrouwen tussen de 25-35 kunnen overtuigen om de bestelling af te ronden?

5. Technische performance

Ten slotte wil je ook de technische beschikbaarheid van de website/webshop kunnen bepalen. Bestaan er technische lekken, waardoor er omzet verloren gaat? Met onderstaand rapport krijg je antwoord op de vraag of er omzet weglekt via een technische beperking van de website/webshop:

visual aangepast rapport technische beschikbaarheid

 

Resultaten technische performance

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat er een probleem zit bij Internet Explorer 8.0 in combinatie met de schermresolutie 1024×768. Mijn advies is om in dergelijke gevallen dit direct aan de webbouwer door te geven, zodat je deze de weergave via deze browser versie en schermresolutie kan verbeteren.

 

Achterhaal je 404 meldingen

Er ontbreekt nog één dimensie in bovenstaand rapport: het aantal foutmeldingen binnen de site/shop. 404 meldingen hebben natuurlijk ook een impact op de technische beschikbaarheid van je website of webshop.

Daarom adviseer ik om ook hiervoor een apart aangepast rapport aan te maken. Zo kun je achterhalen via welke paginagroepen/pagina’s de meeste 404 meldingen plaatsvinden in combinatie met gebeurtenissen zoals klikken op buttons/links:

aangepast rapport 404 meldingen

 

visual praktijkvoorbeeld 404 meldingen

Via bovenstaand rapport krijg je niet alleen de 404 meldingen per paginagroep of pagina te zien, maar ook of de 404 melding ontstaat door de klik op een button of link, zoals je kunt zien voor de button klik naar de pagina over mijn handboek Google Analytics.

Het is dus geen overbodige luxe om dergelijke data regelmatig te raadplegen.

Tip: maak een aangepaste melding aan voor de 404 meldingen op de site.

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepaste rapport

 Samenvattend

De uitbreiding om meer dan 2 dimensies te kunnen combineren in een aangepast rapport vind ik een zeer positieve ontwikkeling. Je kunt nu namelijk de belangrijkste dimensies van een site-onderdeel in één aangepast rapport plaatsen. In deze blog heb ik 5 voorbeelden laten zien hoe je aangepaste rapporten met meer dan 2 dimensies kunt gebruiken.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om meerdere dimensies met elkaar te combineren in een aangepast rapport. Enkele ideeën tot slot:

  • Paginagroepen in combinatie met ingetypte zoekopdrachten op de site en gebeurtenissen zoals producttoevoegingen aan de winkelwagen;
  • Mobiele en tablet apparaten in combinatie met leeftijd/geslacht en sociale media netwerken;
  • Plaats in combinatie met tijdstip en kanaal.

Kortom: genoeg mogelijkheden om actiegerichte inzichten te halen uit het combineren van meer dan 2 dimensies in een aangepast rapport!

Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van meer dan 2 dimensies binnen een aangepast rapport? Ik lees graag jouw toevoegingen/aanvullingen bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.