Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In de afgelopen maand heb ik een Google Analytics onderzoek uitgevoerd onder online bureaus. Ik merk namelijk vanuit de praktijk dat online bureaus en ZZP’ers vaak moeite hebben om actiegerichte inzichten te halen uit Google Analytics. Daarom heb ik een kleinschalig onderzoek opgezet om antwoord te krijgen op deze vragen:

  • Met welk doel zetten bureaus Google Analytics in?
  • Welke informatie willen bureaus achterhalen via Google Analytics?
  • Welke rapporten gebruiken bureaus om deze informatie te achterhalen?
  • Over welke rapporten wensen zij aanvullende uitleg?
  • Welke (aanvullende) ondersteuning raadplegen bureaus en met welk doel?

De kernvraag in mijn onderzoek was namelijk: hoe gebruiken bureaus Google Analytics om de conversie van hun klanten te verhogen?

Wie hebben deelgenomen aan dit onderzoek?

Aan dit onderzoek hebben 17 respondenten meegedaan, variërend van ZZP’er t/m bureaus van 1 t/m 40 medewerkers. Daarnaast werken de meerderheid van de respondenten in het dagelijks leven als online marketeer of SEA/SEO consultant.

Met welk doel gebruiken de respondenten Google Analytics?

Allereerst heb ik de vraag gesteld met welk doel bureaus Google Analytics inzetten voor hun klanten. Niet geheel onverwacht gebruiken de meeste respondenten Google Analytics voor conversie optimalisatie en optimalisatie van de AdWords/SEO campagnes.

Daarnaast heb ik ook aan bureaus de vraag neergelegd welke onderdelen zij gebruiken om hun doel(en) te realiseren. Het is niet verwonderlijk dat de respondenten de onderdelen doelen/AdWords en site-inhoud hiervoor raadplegen. Ik vind het wel heel opvallend dat de minst geraadpleegde onderdelen aangepaste rapporten en segmenten zijn. Deze onderdelen vormen namelijk het hart van Google Analytics.

visual welke onderdelen gebruik je

Over welke onderdelen wensen de respondenten aanvullende uitleg?

Het is heel verklaarbaar dat de meerderheid van de respondenten nauwelijks gebruik maken van aangepaste rapporten/multi channel trechters en segmenten. Zij wensen namelijk aanvullende uitleg over deze onderdelen.

Dat lijkt mij trouwens geen overbodige luxe. Conversie/AdWords optimalisatie zonder het raadplegen van de Multi-channel trechters en de aangepaste rapporten in combinatie met segmenten lijkt mij namelijk niet verstandig. Je kunt namelijk zonder deze onderdelen geen context koppelen aan de data uit Google Analytics.

aanvullende uitleg GA

Wensen respondenten om meer actiegerichte informatie uit Google Analytics te halen

Naast de meest gebruikte onderdelen heb ik ook gevraagd naar de wensen van bureaus. Welke informatie willen bureaus nu via Google Analytics achterhalen om de conversie van hun klanten te verhogen?

De respondenten geven aan dat zij vooral Google Analytics inzetten om het rendement van hun campagnes te kunnen monitoren. Daarnaast willen zij kunnen bepalen welke site onderdelen wel/geen impact hebben op de site conversie:

visual input onderzoek online bureaus

visual input respondent

Toevoeging van Gerard:

  • Met deze aangepaste rapporten kun je de impact van je acquisitie kanalen en site onderdelen op de conversie gaan bepalen.

Google Analytics is natuurlijk een standaard webanalytics pakket. Daarom wilde ik graag meer weten over de verbeterpunten van Google Analytics volgens bureaus:

visual vraag onderzoek

Het stoort de respondenten vooral dat de SEO zoekwoorden niet meer te achterhalen zijn in Google Analytics. Daarnaast geven zij aan dat de communicatie binnen Google Analytics niet altijd helder is. Zij geven hierbij voorbeelden van de multi-channel trechters en dat klanten  meer openheid wensen vanuit Google over de omgang met de online data:

visual wensen gebruiker

 

visual input

input GA

Toevoegingen van Gerard:

  • Met dit rapport kun je de resultaten per paginagroep/pagina vanuit SEO monitoren.
  • In dit artikel leg ik samen met Jasper Dijkstra uit hoe je aan de slag kunt gaan met de Multi-channel trechters.

Wensen voor (aanvullende) Google Analytics ondersteuning

In de praktijk merk ik dat veel bureaus en ZZP’ers moeite hebben om de cijfers uit Google Analytics te kunnen vertalen naar concrete informatie. Dit bleek ook uit onderstaande tweet in reactie op mijn onderzoek:

Daarom heb ik ook een aantal vragen over de wensen voor (aanvullende) ondersteuning aan dit onderzoek toegevoegd.

ondersteuning GA

visual bronnen aanvullende ondersteuning

De meerderheid van de respondenten maken gebruik van ondersteuning op het gebied van Google Analytics.  Daarnaast wilde ik weten welke bronnen zij raadplegen voor deze ondersteuning. Ik vind het vooral opvallend dat de meerderheid van de respondenten blogs en congressen raadplegen om hun kennis op peil te houden, maar geen workshops hiervoor volgen.

Mij lijkt een privé workshop juist zeer praktisch om meer te leren over het inzetten van Google Analytics gericht op je eigen informatie behoefte.

visual feedback onderzoek

Ondersteuning raadplegen is natuurlijk een middel om een doel te bereiken. Daarom heb ik ook gevraagd naar de doelen die respondenten willen realiseren via deze (aanvullende) ondersteuning:

  • Efficiënter en effectiever leren werken met Google Analytics;
  • Gericht onderbouwd advies kunnen geven met Google Analytics data, gericht op de doelstellingen en acquisitie campagnes van de klant.

Eindconclusie

De meerderheid van de respondenten gebruiken wekelijks (0-8 uur) Google Analytics voor website en campagne optimalisatie.  Maar alleen door Google Analytics intensief te gebruiken zal je niet de conversie van je klant naar een hoger niveau tillen. Je dient goed na te denken over hoe je Google Analytics inzet om de doelstellingen van je klant te realiseren.

Mijn advies is om eerst de vragen op papier te zetten waarop je antwoord wilt krijgen via Google Analytics. Vervolgens koppel je hieraan de onderdelen van Google Analytics, die je antwoord geven op deze vragen.

Ik vind het vooral opvallend dat uit dit onderzoek is gebleken dat de meerderheid van de bureaus niet structureel aangepaste rapporten en segmenten gebruiken om de cijfers uit Google Analytics te vertalen naar concrete informatie. Deze 2 onderdelen zijn namelijk het hart van het hele programma.

Daarnaast vind ik het opzienbarend dat de meerderheid van de bureaus blogs en congressen raadplegen om hun kennis niveau op peil te houden of te verbeteren. Mijn advies is om juist een maatwerk workshop te volgen, die gericht is op jouw informatie behoefte.

Zo kun je de informatie uit Google Analytics gaan vertalen naar concrete informatie, waar je actiepunten aan kunt koppelen.

Via deze link kun je de gehele onderzoeksresultaten bekijken.

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.