Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In mijn vorige tip heb ik stap-voor-stap de basisbeginselen met je besproken om actiegerichte inzichten uit aangepaste rapporten te kunnen halen.

Vandaag gaan we deze aangepaste rapporten toepassen in de praktijk: welke actiegerichte inzichten kun je nu halen met aangepaste rapporten?

Binnen deze praktijkoefening heb ik een onderscheid gemaakt tussen de volgende 3 onderdelen:

  1. Acquisitie: welke impact hebben je belangrijkste kanalen op de conversie?
  2. Gedrag: welke site onderdelen (inhoudsgroepen) leveren de belangrijkste bijdrage aan je conversie?
  3. AdWords: wat is de conversie in vergelijking met vorig jaar?

Tip: gebruik de basisbeginselen van aangepaste rapporten om deze praktijkoefening te maken!

Impact acquisitie kanalen op je conversie

Allereerst starten we met dit aangepaste rapport gericht op je belangrijkste acquisitie kanalen. Je dient alleen je eigen doelen aan te passen binnen onderstaand aangepast rapport:

Mijn vraag aan jou:

Bekijk bovenstaand rapport in je eigen account: |vergelijk betaalde kanalen (paid) met SEO, welk type kanaal converteert beter?|

Conversie vanuit je belangrijkste site onderdelen

Vervolgens gaan we kijken naar de impact van de content op de conversie met onderstaand aangepast rapport:

Tip: stel bovenstaande inhoudsgroepen in voor je website of gebruik de dimensie niveau 1 van paginapaden binnen dit rapport om je site onderdelen in groepen onder te verdelen.

Mijn vraag aan jou: |welke site onderdelen hebben de meeste impact gehad op de conversie in het afgelopen kwartaal?|

 

Conversie AdWords campagne

Tot slot gaan we het AdWords overzichtsrapport bekijken. Een must-have voor iedere website die AdWords optimalisatie serieus neemt.  Zijn je AdWords investeringen winstgevend/kostendekkend?

Klik binnen dit rapport op één van je belangrijkste campagnes. Kies als periode voor de afgelopen 3 maanden en vergelijk dit met afgelopen jaar. (sneltoets dx)

Mijn vraag aan jou: |Vergelijk je AdWords resultaten met vorig jaar. Is je CTR en conversie verbeterd of verslechterd?|

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met bovenstaande 3 oefeningen actiegerichte inzichten gaat halen uit je eigen aangepaste rapporten. Tot slot wil ik nog 2 tips met je delen, zodat je aangepaste rapporten kunt integreren binnen je maandelijkse Analytics werkzaamheden:

  1. Start met maximaal 3-5 aangepaste rapporten die een must-have zijn binnen je huidige rapportages/analyses.
  2. Gebruik alleen de doelen binnen je aangepaste rapporten die echt impact hebben op de eindresultaten van je website.

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande praktijkoefening om actiegerichte inzichten te halen met aangepaste rapporten?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.