Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In deze blog behandel ik stap-voor-stap de basisbeginselen van actiegerichte dashboards.

In deze praktijkoefening gaan we deze basisbeginselen toepassen in de praktijk. Uit welke onderdelen bestaat een actiegericht dashboard met inzichten en actiepunten?

Cruciaal hierbij is om vóóraf je belangrijkste website KPI’s voor acquisitie/gebruikersgedrag en eindresultaten te bepalen. (inclusief doelstellingen)

Welke onderdelen mag je verwachten in deze praktijkoefening?

  1. Acquisitie: Wat is je SEO CTR voor je belangrijkste zoekwoorden?
  2. Gebruikersgedrag: Wat is de conversiewaarde voor je belangrijkste site onderdelen?
  3. Eindresultaten: Is de conversie van je belangrijkste doelen gestegen of gedaald?
  4. Inzichten en actiepunten: Waarom is je conversie gestegen of gedaald en hoe kun je deze conversie naar een hoger niveau tillen?

Klaar om te starten met de praktijkoefening?

Acquisitie: Wat is je SEO CTR?

Allereerst starten we met het acquisitie onderdeel van het dashboard. Voor iedere website is SEO een zeer belangrijk kanaal.

Daarom gaan we de SEO CTR voor je belangrijkste zoekwoorden bepalen in het dashboard:

Aan jou de oefening om bovenstaande scorekaart en tabel toe te voegen binnen je SEO dashboard.

Mijn advies is om je hierbij te richten op de zoekwoorden waarvoor je een top 3 positie wilt behalen.

Hoe score je in vergelijking met je doelstelling? Hoe scoren je zoekwoorden in vergelijking met je doelstelling?

Gedrag: Wat is de conversiewaarde van je belangrijkste site onderdelen?

Vervolgens gaan we kijken naar het onderdeel gebruikersgedrag van je dashboard. Hiervoor dien je inhoudsgroepen in te stellen of de dimensie niveau 1 van paginapaden te gebruiken:

Aan jou de oefening om bovenstaand dashboard onderdeel te bekijken. Welke site onderdelen zijn verantwoordelijk voor de meeste gebruikers op de site?

Zijn dit ook de site onderdelen die de meeste impact hebben op de conversie?

Eindresultaten: is je conversie gestegen of gedaald?

Nu gaan we kijken naar je KPI’s gericht op de eindresultaten, die je vertaald hebt naar Google Analytics doelen.

Voor onderstaande leadgeneratie website zijn dit brochure – en demo aanvragen:

Gebruik dit dashboard om jouw aanvragen/bestellingen te bekijken. Je hoeft alleen je eigen doelen toe te voegen binnen het dashboard.

Aan jou de oefening om de conversieontwikkeling van je website te bepalen. Is je conversie gestegen of gedaald in de afgelopen maanden?

Welke kanalen hebben de meeste impact gehad op je conversie?

Last but not least: je inzichten en actiepunten

Nu dien je nog één onderdeel toe te voegen aan je dashboard: een tekstblok met je inzichten en actiepunten.

Aan jou de oefening om nog eens kritisch de resultaten binnen je dashboard te bekijken. Waarom is je conversie gestegen of gedaald? En welke actiepunten kun je aan deze inzichten koppelen om je conversie naar een hoger niveau te tillen?

Afsluitende tip

Ik hoop dat je nu over een actiegericht dashboard beschikt met concrete inzichten en actiepunten om je conversie te verbeteren. Ik wil je nog één tip meegeven tot slot: evalueer periodiek (minimaal 1x per half jaar) de belangrijkste KPI’s in je dashboard. Website strategieën en dus ook KPI’s veranderen namelijk weleens!

Hoe waardeer je deze praktijkoefening?

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather