Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze blog behandel ik de basisbeginselen van Analytics Intelligence: wat zijn praktische vragen waarop AI antwoord geeft?

In deze praktijkoefening gaan we oefenen met de verschillende type vragen die je aan AI kunt stellen. Welke onderdelen mag je verwachten in deze praktijkoefening?

  1. Eenvoudige vragen;
  2. Vragen over specifieke resultaten;
  3. Vragen waarmee je waarden/perioden met elkaar vergelijkt;
  4. Meldingen die je van AI ontvangt.

Klaar om te starten met deze praktijkoefening?

Eenvoudige vragen

Waar vind je Analytics Intelligence? Rechtsbovenin binnen ieder standaard rapport(Engelstalige taalinstelling):

We klikken op Intelligence en stellen onze 1ste vraag aan AI:

Nu aan jou de oefening om dezelfde vraag te stellen aan AI: wat is de gebruikers – en conversie ontwikkeling per maand dit jaar? Stijgen/dalen je ingestelde doelen in vergelijking met de ontwikkeling van je gebruikersvolume?

Vragen over specifieke resultaten

Vervolgens gaan we een meer specifieke vraag aan AI stellen. We willen namelijk een specifiek antwoord ontvangen van AI over de website resultaten. Bijvoorbeeld: wat is het gebruikers – en omzetvolume incl.conversiepercentage per kanaal dit jaar?

Nu aan jou de oefening om bovenstaande vraag te laten beantwoorden door AI. Welke inzichten haal je hieruit?

Content/leadgeneratie websites beschikken natuurlijk niet over omzet data. Mijn advies is om binnen deze vraag te kiezen voor je belangrijkste doel incl. conversiepercentage:

 

Tip: indien je de naam intypt van je doel, krijg je een suggestie om deze mee te nemen binnen je vraag!

Vragen waarmee je perioden/waarden met elkaar vergelijkt

De conversie per kanaal dit jaar wil je natuurlijk kunnen vergelijken met vorig jaar. Is de conversie voor je belangrijkste kanalen gestegen of gedaald in vergelijking met vorig jaar?

Nu aan jou de oefening om het gebruikers – en conversie volume (belangrijkste doel) te vergelijken met vorig jaar.  Is de conversie voor je belangrijkste kanalen gestegen of gedaald?

Meldingen AI

Tot slot gaan we kijken naar de meldingen van AI. Deze melding staat onder de knoppen new/saved/read.

Welke onvoorziene positieve/negatieve gebeurtenissen ziet AI?

Nu aan jou de oefening om dit in je eigen account te bekijken. Zie je een melding staan met aanvullende informatie? Zo ja, bekijk het gedeelde rapport om het probleem te achterhalen.

Afsluitende tip

Ik hoop dat deze praktijkoefening je geholpen heeft om actiegerichte informatie via AI te achterhalen. Tot slot wil ik nog één tip aan je meegeven:

Stel altijd vragen aan AI gericht op je belangrijkste KPI’s/doelen en geen ijdelheidstatistieken zoals bouncepercentage en gem.tijd op de site.

Veel succes met de toepassingsmogelijkheden van AI!

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening of kom je er niet uit met je vraag aan AI?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather