Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze tip heb ik met je stap-voor-stap de basisbeginselen van conversie attributie besproken.

Vandaag gaan we deze basisbeginselen in de praktijk toepassen.

Ik wil namelijk dat je actiegerichte inzichten uit je conversie attributie rapporten gaat halen.

Met welke conversie attributie rapporten gaan we oefenen?

  1. Hoe bepaal je de ondersteunende conversies per kanaal? (ondersteunde conversies)
  2. Hoe bepaal je de duur van de meeste conversiepaden? (vertraging)

Deze informatie heb je namelijk nodig voor de conversie optimalisatie van je belangrijkste (advertentie) campagnes.

Ondersteunende conversies per kanaal

Allereerst gaan we de ondersteunende conversies per kanaal bepalen.

Voordat je hiermee kunt starten dien je onderstaande zaken in te richten:

  • De macro-doelen waarop je conversie attributie wilt toepassen. Een macro-doel is een bestelling of een offerte aanvraag.
  • Gebruik campagne-tags om je kanalen te herkennen. En importeer de campagne statistieken (in ieder geval kosten) van je belangrijkste kanalen.
  • Gebruik kanaalgroepen om je belangrijkste kanalen te clusteren. Bijvoorbeeld je AdWords branded/non-branded campagnes + Remarketing.

Waar staan de ondersteunende conversies in Google Analytics?

Deze ondersteunende conversies vind je onder conversies > multi-channel trechters > ondersteunde conversies:

  • Kies hierbij onder conversie voor het conversietype E-commerce transacties of je belangrijkste macro-doel (offerte aanvragen)
  • Kies hierbij als overzichtsperiode 90 dagen vóór de conversie:

 

In dit voorbeeld zie je dat alle acquisitie kanalen verantwoordelijk zijn voor meer ondersteunende dan laatste klik conversies. (dominant ondersteunend)

Oftewel: de gebruikers hebben meerdere kliks nodig voordat ze een product bestellen of een offerte aanvragen.

Mijn vraag aan jou: Bekijk het rapport ondersteunde conversies in je eigen weergave, gericht op vooral de laatste kolom. (ondersteunde/laatste klik of directe conversies)

Zijn jouw kanalen dominant ondersteunend (> 1) of dominant converterend? (< 1 )

Komt dit overeen met je marketing-communicatie strategie – en planning?

De duur van de meeste conversiepaden

Naast je ondersteunende conversies wil je ook de duur van je meeste conversiepaden kunnen bepalen. Hoe lang duurt het voordat de meeste gebruikers converteren op je website/webshop?

Meteen tijdens het 1ste bezoek (koopgerichte gebruikers) of duurt het langer dan 7 dagen? (oriënterende/vergelijkende gebruikers)

Deze informatie vind je in het rapport conversies > multi-channel trechtersvertraging.

 

 

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat er meer conversies plaatsvinden tussen 12-90 dagen dan tijdens het 1ste bezoek. (vertraging in dagen)

Mijn vraag aan jou is om dit rapport te bekijken in je eigen weergave.  Wanneer vinden de meeste conversies plaats? Tijdens het 1ste bezoek  of duurt dit langer dan 7/12 dagen?

Komt deze tijd tussen het 1ste bezoek en conversie overeen met je marketing-communicatie strategie – en planning?

Ik hoop dat je dankzij deze oefening de basisbeginselen van conversie attributie beheerst en dus de ondersteunende waarde van je kanalen kunt gaan bepalen.

Heb je aanvullende vragen over de basisbeginselen van conversie attributie? Of wil je feedback van mij ontvangen over de gemaakte praktijkoefening?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.