Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 7 minuten

In deze blog bespreek ik de basisbeginselen om aan de slag te gaan met de conversie optimalisatie van je acquisitie kanalen. Nu gaan we deze basisbeginselen toepassen in de praktijk.

Wat leer je in deze praktijkoefening?

  1. Het bepalen van de KPI’s en doelstellingen voor je belangrijkste kanalen;
  2. Wat leveren je belangrijkste kanalen nu eigenlijk op?
  3. Welke landingspagina’s hebben echt impact op je conversie;

Het hoofddoel van deze praktijkoefening is dat je inzichten krijgt over je kanaalresultaten. Zo kun je onderbouwd jouw belangrijkste kanalen gaan optimaliseren.

Klaar om te starten met de praktijkoefening?

Bepaal KPI’s en doelstellingen voor je belangrijkste kanalen

Mijn advies is om te starten met je KPI’s en doelstellingen. Wat bepaalt nu het succes van je (betaalde) kanalen?

Hier dien je goed over na te denken vóórdat je start met de conversie optimalisatie van je kanalen. Bijv wanneer je jouw AdWords/E-mail optimalisatie uitbesteed aan een bureau/consultant. Wanneer hebben zij een succesvolle bijdrage geleverd aan je eindresultaten?

Onderstaande KPI’s en doelstellingen gebruikt één van mijn klanten:

Doelstelling eindresultaten: 1300 bestellingen(+20%)

Doelstelling gebruikersgedrag: % in winkelwagen: 7,5%/  Checkout conversie: 70%

Doelstelling acquisitie: Kosten per bezoek zonder bounces: 0,25 euro

Hoe kom je aan deze KPI’s en doelstellingen? Allereerst bepaal je jouw doelstelling gericht op de eindresultaten. In bovenstaand voorbeeld is dit bestellingen. (transacties in Google Analytics)

Een leadgeneratie website kiest hier bijv. voor het aantal brochure/offerte aanvragen. Mijn advies is om je doelstellingen te bepalen op basis van historische conversie data, rekening houdend met je marketingcommunicatie budget in de lopende maanden.

Vervolgens kies je onder gebruikersgedrag voor de interacties op je website die impact hebben op je eindresultaten. Een leadgeneratie website kiest hier bijv. voor het % gebruikers die doorklikken naar het aanvraagformulier en de conversie op dit aanvraagformulier.

Tot slot kies je onder acquisitie voor een KPI gericht op de kwaliteit van je (betaalde) kanalen. Hierbij hebben we in dit voorbeeld gekozen voor de kosten per relevante gebruiker.

Je wilt namelijk niet sturen op de platte CPC, maar wat bijv. een relevante AdWords gebruiker daadwerkelijk kost. Kosten per bezoek zonder bounces is een berekende statistiek. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een campagne statistiek zoals CTR om de kwaliteit van je advertentietekst/mailing te bepalen.

Aan jou nu de oefening om je eigen KPI’s te bepalen voor je belangrijkste kanalen zoals bijv. AdWords. (eindresultaten/gebruikersgedrag/acquisitie)

Wat zijn de succesfactoren voor jouw betaalde kanalen?

Wat leveren je kanalen nu eigenlijk op?

Nu gaan we met deze KPI’s  aan de slag om de impact van je belangrijkste kanalen te bepalen. Mijn advies is om dit kanalenrapport hiervoor te gebruiken:

Leadgeneratie websites hebben natuurlijk geen transacties, maar wel bijv. een brochure/offerte aanvraag. Mijn advies is om jouw belangrijkste KPI’s als doel toe te voegen in het gedeelde kanalenrapport.

Aan jou de oefening om naar de resultaten in dit rapport te kijken:

  1. Welke kanalen hebben de meeste impact op je eindresultaten? (ingestelde doelen)
  2. Komen deze resultaten overeen met je doelstellingen? Welk kanaal presteert boven/beneden verwachting?
  3. Welke optimalisatie kansen zijn er om de resultaten van je belangrijkste kanalen naar een hoger niveau te tillen? Qua budgetverdeling (waaronder experimenten)/(zoekwoorden)targeting/advertentieteksten?

Welke landingspagina’s hebben echt impact op je conversie?

Bovenstaand kanalenrapport is praktisch, maar geeft je geen inhoudelijke informatie over je campagnes, zoals bijvoorbeeld je landingspagina’s. Daarom adviseer ik je om onderstaand AdWords landingspagina rapport te gebruiken:

Aan jou de oefening om het gedeelde rapport toe te passen op je eigen AdWords campagnes:

  1. Kijk naar het bouncepercentage en paginawaarde van je belangrijkste landingspagina’s. Welke landingspagina’s hebben de meeste impact op de conversie?
  2. Het is logisch dat een branded landingspagina (campagne met bedrijfsnaam) beter scoort dan non-branded landingspagina’s. Welke non-branded landingspagina’s scoren boven/beneden verwachting?
  3. Kijk naar deze landingspagina’s op je website en/of in een tool zoals HotJar. Wat kun je verbeteren aan je landingspagina om de conversie naar een hoger niveau te tillen?

Afsluitende tip

Ik hoop dat je met deze praktijkoefening inzichten gaat halen uit je kanaalresultaten. Ik wil je nog deze laatste tip meegeven: gebruik alleen KPI’s die echt impact hebben op je website resultaten. Dus geen CPC of weergaven van je advertenties, maar kosten per instapper (zonder bounces) en CTR.

Heb je aanvullende vragen over één van de onderdelen binnen deze praktijkoefening?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.