Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In deze blog bespreek ik de basisbeginselen om aan de slag te gaan met de conversie optimalisatie van je landingspagina’s.

In deze praktijkoefening gaan we deze basisbeginselen toepassen in de praktijk. Wat gaan we oefenen?

  1. De opzet en structuur van je landingspagina: hoe zet je dit in de praktijk op?
  2. Het toepassen van landingspagina optimalisatie met Google Analytics en/of HotJar: hoe pak je dit aan?

Klaar om te starten met de praktijkoefening?

Kies je landingspagina structuur!

Hoe zet je nu een landingspagina structuur op? Mijn advies is om vóóraf het belangrijkste doel (KPI) van je landingspagina te bepalen en deze te vertalen naar je belangrijkste CTA-knop(pen).

Vervolgens kies je voor ondersteunende content om je belangrijkste doel te bereiken. In onderstaande weergave is het invullen van de prijsberekeningstool het doel van de pagina. De content op deze pagina is ondersteunend om dit doel te realiseren:

Nu aan jou de oefening om een dergelijke opzet voor je belangrijkste landingspagina te maken:

  1. Wat is het belangrijkste doel van de pagina? (lees CTA-knop)
  2. Met welke content ga je dit doel bereiken? (afbeelding/tekst/video)

Gebruik Google Analytics en/of HotJar bij je landingspagina optimalisatie

Nu heb je jouw landingspagina opzet/structuur, maar hoe converteert jouw landingspagina?

Mijn advies is om Google Analytics en/of HotJar hierbij te gebruiken:

  1. Gebruik HotJar heatmaps voor je belangrijkste landingspagina’s;
  2. Gebruik dit Google Analytics rapport om de conversiewaarde van je belangrijkste AdWords landingspagina’s te bepalen.

Een must hierbij is dat je jouw website KPI’s hebt vertaald naar doelen met een conversiewaarde.

Nu aan jou de oefening om de impact van je AdWords landingspagina’s te bepalen:

  1. Welke landingspagina’s hebben echt een bijdrage geleverd aan je eindresultaten?
  2. Welke landingspagina’s leveren nauwelijks een bijdrage aan je eindresultaten?
  3. Kun je de opzet/structuur van je goed converterende landingspagina’s gebruiken om je slecht presterende landingspagina’s te verbeteren? Houd hierbij rekening met de klantreis van je belangrijkste landingspagina’s (oriënteren/vergelijken/kopen)

Afsluitende tip

Ik hoop dat je dankzij deze praktijkoefening aan de slag kunt gaan met de conversie optimalisatie van je landingspagina’s.

Afsluitend wil ik je nog één tip meegeven: koppel altijd een doelstelling aan je nieuwe landingspagina strategie. Voorbeeld: ik wil met deze nieuwe landingspagina opzet het aantal maandelijkse offerte aanvragen optimaliseren van 30 > 35.

Dan weet je ook of je nieuwe landingspagina opzet impact heeft gehad op je eindresultaten!

Hoe waardeer je deze praktijkoefening?

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather