Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In deze handleiding  staan de basisbeginselen van Google Tagmanager om je reguliere Universal Analytics  en gebeurtenissen tag in te stellen.

Vervolgens wil je natuurlijk zelfstandig deze metingen kunnen instellen.

Daarom gaan we in deze praktijkoefening de Google Tagmanager basisbeginselen toepassen in de praktijk.

Welke metingen gaan we instellen tijdens deze praktijkoefening?

  1. De reguliere Analytics tag met een betrouwbare meting voor je laadtijden;
  2. Een gebeurtenis tag voor de klikken op je belangrijkste CTA-knop;
  3. Bonus: 2 aangepaste rapporten waarmee je bovenstaande metingen kunt gaan vertalen naar praktische inzichten!

Klaar om te starten met deze praktijkoefening?

Reguliere Analytics tag met laadtijden meting

Onderstaande variabele is gericht op de laadtijden meting:

Hoe krijg je deze variabele ingesteld?

Je klikt op variabelen aan de linkerkant > nieuw > lookup-tabel.

Vervolgens kies je voor de invoervariabele Debug-mode (foutoplosser)

Tot slot vul je de look-up tabel in. Wat heb je nu gedaan? Je meet nu 50% (false) van de steekproeven. Zonder deze aangepaste meting is dit ongeveer 1%.

Nu ga je terug naar je Universal Analytics tag en kies je voor bovenstaande variabele onder waarde: (rechter plusje)

 

Nu heb je de laadtijden meting binnen je Universal Analytics tag. Maar hoe bepaal je nu jouw laadtijden per site onderdeel of pagina? Mijn advies is om dit aangepaste rapport te gebruiken. (tabblad laadtijden)

 

Mijn vraag aan jou: |Kijk naar de laadtijden op jouw website. Zijn er site onderdelen of pagina’s met een hoger dan gemiddelde laadtijd?| 

Gebeurtenissen: de klikken op je CTA-knoppen

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je klikken op je CTA knoppen als gebeurtenis instelt.

Mijn vraag aan jou: volg alle stappen in deze tip, zodat je de klikken op je CTA-knop(pen) als gebeurtenis meet.

Vervolgens gaan we met dit aangepaste rapport kijken naar de resultaten:

Mijn vraag aan jou: kijk naar de klikken op je belangrijkste CTA-knop. Hoeveel gebruikers klikken eigenlijk op je belangrijkste CTA knop?

 

Afsluitende tip

Ik hoop dat je nu beschikt over een betrouwbare meting voor je laadtijden en de klikken op je belangrijkste CTA-knop.

Dat is een goede 1ste stap, maar dan ben je er natuurlijk (nog) niet. Mijn afsluitende tip is om je Google Tagmanager metingen te verwerken in aangepaste rapporten, zodat je de metingen kunt vertalen naar praktische inzichten.

Veel succes hiermee!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.