Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 6 minuten

Zonder KPI’s haal je geen inzichten uit Google Analytics. Maar welke KPI’s zijn nu praktisch om te gebruiken voor bijvoorbeeld je directeur?

In deze blog heb ik je 7 voorbeelden laten zien van KPI’s. Deze zijn heel praktisch om te gebruiken. Er is één nadeel aan dit KPI-model. Het is vooral gericht op een marketeer of manager. (lees kortere termijn)

Jouw directeur wil ook KPI’s gebruiken, maar dan vooral gericht op de langere termijn.

Het is natuurlijk niet verstandig indien jij en jouw directeur dezelfde KPI’s gebruiken. Jouw directeur heeft namelijk andere taken/verantwoordelijkheden dan jij.

Gelukkig heeft Analytics expert Avinash Kaushik hier een model voor bedacht: De impact-matrix.

Met dit model kun je KPI’s gaan bepalen voor je directeur. Ik heb deze impact-matrix omgezet naar KPI’s voor een blog, leadgeneratie website en webshop.

We gaan stap-voor-stap bespreken hoe je dit KPI-model toepast. Daarna gaan we oefenen met dit model gericht op je eigen website, zodat je KPI’s gericht op je eigen situatie kunt gebruiken. 

Hoe ziet dit KPI-model eruit?

Het KPI-model is vrij eenvoudig opgebouwd uit 2 assen:

  1. Op de horizontale as staat de periode weergegeven. Zo kun je KPI’s bepalen op week/maand,kwartaal of halfjaarlijkse basis;
  2. Op de verticale as staat de impact weergegeven. Hebben jouw KPI’s operationele of strategische impact op de marketing/website resultaten?

Aanvullende tip hierop: de meeste operationele KPI’s zal je op week/maandbasis gebruiken en de meeste strategische KPI’s op kwartaal/halfjaarlijkse basis.

Vervolgens gaan we de KPI’s invullen in het model. Deze zijn natuurlijk afhankelijk van je eigen marketing/website doelstellingen en strategie. Deze ken ik natuurlijk niet, maar ik kan je natuurlijk wel een handje helpen:-)

Onderstaande weergave zijn de KPI’s voor deze blog om je een goed beeld te geven over hoe KPI’s in deze impact-matrix eruit zien:

(Klik op afbeelding voor scherpere weergave)

De KPI’s boven de blauwe lijn zijn strategisch (dus voor je directeur) en onder de blauwe lijn zijn operationele en tactische KPI’s voor jou als (online) marketeer. Alleen de KPI’s in het groen gebruik ik op dit moment. Er is dus nog werk aan de winkel, zeker gericht op de strategische KPI’s. Hoe werkt deze matrix?

Hoe hoger de KPI in de matrix, hoe impactvoller deze is. Paginawaarde heeft een hogere impact op de resultaten dan unieke paginaweergaven. Daarom geef ik deze KPI ook een hogere score. En hoe meer rechts je KPI zit in de matrix, hoe meer strategisch deze is. Leadwaarde is een meer strategische KPI dan maandelijkse actieve abonnees.

Praktijkoefening: Bepaal je eigen KPI’s!

Genoeg over de theorie. Tijd om dit KPI-model toe te passen op je eigen website, want met oefenen leer je meer dan alleen deze uitleg lezen. Mijn advies is om dit Excel-document te gebruiken met de tabbladen KPI’s blogs/leadgeneratie websites en webshops.

Klik op het tabblad dat past bij je eigen website en kijk naar de KPI’s die erin staan:

  1. Welke KPI’s in het Excel-document gebruik je op week of maandbasis? Ontbreken er belangrijke KPI’s voor jouw website? Zo ja, voeg ze toe binnen jouw tabblad.
  2. Gebruik je KPI’s op kwartaal of halfjaarlijkse basis? Zo ja voeg ze toe onder kwartaal en half jaar? Zo nee, adviseer ik je om na te denken over welke strategische KPI’s wenselijk zijn voor jouw directeur?

Aanvullende tips:

  • Gebruik maximaal 6 KPI’s op kwartaal/halfjaarlijkse basis voor jouw directeur. Belangrijk hierbij is dat deze impact dienen te hebben op de langere termijnresultaten van jouw website;
  • Indien je vooral KPI’s op week/maandbasis gebruikt, richt dan voor nu de aandacht op de optimalisatie van deze operationele KPI’s en pas later op de strategische KPI’s;
  • Probeer alleen maandelijkse KPI’s toe te voegen die echt impact hebben op je marketing/website resultaten. Denk hierbij aan je Google Analytics doelen of gebeurtenissen die echt impact hebben op de website resultaten.
  • Probeer maximaal 1 wekelijkse KPI voor je directeur te gebruiken. Je wilt namelijk met je directeur vooral de strategische marketing/website doelstellingen bespreken.

Heb je aanvullende vragen over het bepalen van KPI’s voor je directeur? Of wil je dat ik meedenk met jouw KPI-opzet?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.