Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In deze tip heb ik je laten zien hoe je KPI’s bepaalt voor je acquisitie/gedrag en eindresultaten.

Vandaag gaan we deze basisbeginselen in de praktijk toepassen.

Ik wil namelijk dat je zelfstandig KPI’s/doelen kunt gaan toepassen binnen je eigen Google Analytics omgeving.

Allereerst gaan we oefenen met de KPI’s voor leadgeneratie websites en webshops. Ten slotte herhaal je deze oefening voor je eigen website. Welke KPI’s zijn praktisch om te gebruiken binnen je eigen Google Analytics omgeving?

Zullen we maar snel starten met deze praktijkoefening?

KPI’s leadgeneratie websites

Allereerst gaan we kijken naar de belangrijkste KPI’s/doelen van één van mijn software klanten.

Welke KPI’s/doelen zijn een must-have voor deze klant?

  1. Acquisitie: CTR AdWords & SEO;
  2. Gedrag: Paginawaarde (Geschikt voor en voor jou/functies);
  3. Eindresultaten: Brochure & demo aanvragen/bekeken introductievideo’s.

AdWords en SEO heeft voor bijna iedere website een grote impact op de conversie, vandaar de keuze voor CTR (doorklikratio) AdWords advertenties en SEO zoekresultaten.

Het verkrijgen van leads (brochure & demo aanvragen) is het macro-doel van deze website. Daarnaast heb ik ook gekozen voor het micro-doel bekeken introductievideo’s, aangezien je deze prominent op de homepage en geschikt voor pagina’s kunt bekijken.

Je wilt de impact van de belangrijkste site onderdelen op de conversie kunnen bepalen. Vandaar mijn keuze voor de KPI paginawaarde onder gedrag.

Onderstaande weergave zijn de belangrijkste doelen die mijn klant gebruikt:

KPI’s webshops (E-commerce)

Google Analytics heeft specifieke  functies ingericht voor webshops. Denk hierbij aan de Enhanced E-commerce module en de user-id functie.

Daarom gaan we kijken naar actiegerichte KPI’s/doelen voor deze webshop.

Welke KPI’s/doelen zou ik adviseren voor deze webshop?

  1. Acquisitie: Gebruikers (mobiel)/CTR (betaalde kanalen);
  2. Gedrag:      Ondersteunende conversies/checkout conversie;
  3. Eindresultaten: Omzet (bestaande klanten)/Interactie met vind winkel in de buurt. (bestaande klanten)

Ik kies als acquisitie KPI’s voor gebruikers gericht op mobiel en de CTR’s vanuit de betaalde kanalen zoals AdWords/Remarketing en affiliates.

Mobiel is namelijk cruciaal voor iedere webshop en deze (E) commerce partij zet meerdere betaalde kanalen in (SimilarWeb data)

Veel webshops zijn (helaas) gericht op de conversie tijdens het 1ste bezoek. Daarom kies ik als KPI’s voor ondersteunende conversies en de omzet vanuit bestaande klanten. Niet iedere gebruiker koopt namelijk tijdens het 1ste bezoek een koffer of tas.

Daarnaast kies ik als micro-doel voor de interactie met de vind een winkel widget. Welke impact heeft de interactie van bestaande klanten met deze widget op de omzet?

KPI’s voor eigen website

Nu gaan we bovenstaande werkwijze toepassen op je eigen website. Welke KPI’s heb jij voor ogen om te gaan gebruiken gericht op je acquisitie kanalen/gedrag op je website en eindresultaten?

Afsluitende tips

Ik hoop dat je nu beschikt over actiegerichte KPI’s om deze in Google Analytics te gaan gebruiken. Afsluitend wil ik je deze tips nog meegeven:

  1. Voor je acquisitie KPI’s kun je geen doelen gebruiken in Google Analytics. Toch adviseer ik je om deze KPI te monitoren met bijv. je AdWords/SEO of campagne statistieken importeren integratie.
  2. Koppel altijd een segment aan je KPI. Je wilt niet per se de paginawaarde van alle site onderdelen weten, maar wel van de site onderdelen die echt impact hebben op je conversie.
  3. Tot slot: Gebruik bovenstaande KPI’s binnen je Google Data Studio dashboards/aangepaste rapporten. Zo kun je de conversie data gaan vertalen naar concrete informatie.

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening? Of wil je dat ik meekijk voor het bepalen van jouw KPI’s?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather