Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze blog laat ik je stap-voor-stap zien hoe je KPI’s met targets vertaalt naar Google Analytics doelen.

Vandaag gaan we de basisbeginselen uit deze blog toepassen in de praktijk: hoe vertaal je jouw website KPI’s naar Google Analytics doelen.

Ik wil namelijk dat je zelfstandig inzichten en actiepunten kunt gaan koppelen aan de informatie vanuit je Google Analytics doelen.

De volgende onderdelen bespreek ik met je tijdens deze praktijkoefening:

  1. Hoe bepaal je jouw belangrijkste KPI’s voor acquisitie/gebruikersgedrag en je eindresultaten;
  2. Hoe vertaal je de KPI’s naar Google Analytics doelen.
  3. Hoe koppel je targets (doelstellingen) aan deze KPI’s.

Klaar om te starten met de praktijkoefening?

Praktijkvoorbeeld uitwerking KPI’s

Allereerst gaan we kijken naar de uitwerking van de KPI’s voor één van mijn software klanten.

Welke KPI’s gebruikt deze klant?

  1. Acquisitie: CTR AdWords & SEO;
  2. Gedrag: Paginawaarde (top 3 site onderdelen);
  3. Eindresultaten: Brochure & demo aanvragen/ Bekeken introductievideo’s.

AdWords en SEO heeft voor bijna iedere website een grote impact op de conversie, vandaar de keuze voor CTR (doorklikratio) AdWords advertenties en SEO zoekresultaten.

Het verkrijgen van leads (brochure & demo aanvragen) is het macro-doel van deze website. Daarnaast heb ik ook gekozen voor het micro-doel bekeken introductievideo’s, aangezien je deze prominent op de homepage (2x) en geschikt voor pagina’s kunt bekijken.

Je wilt de impact van de belangrijkste site onderdelen op de conversie kunnen bepalen. Vandaar mijn keuze voor de KPI paginawaarde onder gedrag.

Vervolgens vertalen we de KPI’s onder eindresultaten naar de Google Analytics doelen:

Tot slot koppelen we de maandelijkse targets (doelstellingen) aan de KPI’s gericht op de eindresultaten:

Brochure & demo aanvragen: > 20/ Bekeken introductievideo’s: > 50

Praktijkoefening: vertaal je website KPI’s naar actiegerichte doelen!

Nu gaan we bovenstaande werkwijze toepassen op je eigen website. Mijn vraag aan jou is om KPI’s te bepalen voor je acquisitie kanalen/gebruikersgedrag en eindresultaten?

Het 2de onderdeel binnen de praktijkoefening is om je KPI’s te vertalen naar je Google Analytics doelen in dit aangepaste rapport. Je hoeft alleen je KPI’s gericht op de eindresultaten toe te voegen aan dit rapport.

Tot slot vraag ik aan je om maandelijkse targets (doelstellingen) te koppelen aan je KPI’s gericht op de eindresultaten. Heb je een zeer laag bezoek – en conversie volume op je website? (< 1000 gebruikers per maand)

Dan adviseer ik je om de targets per kwartaal te bepalen.

Mijn advies is om hierbij je belangrijkste macro-doelen binnen je KPI rapport gericht op de eindresultaten te gebruiken. Houd hierbij ook rekening met je conversie optimalisatie – en marketingcommunicatie activiteiten in de komende maanden.

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening om je KPI’s te bepalen? Of wil je dat ik meekijk met jouw KPI-opzet?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather