Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze blog behandel ik stap-voor-stap de basisbeginselen conversie optimalisatie van je CTA-knoppen met praktijkvoorbeelden.

Deze basisbeginselen gaan we nu in de praktijk toepassen voor je eigen CTA-knoppen. De klikken op je CTA-knoppen willen we namelijk naar een hoger niveau tillen.

Welke onderdelen mag je verwachten in deze praktijkoefening?

  1. Het bepalen van je belangrijkste doel(en) per site onderdeel, je belangrijkste CTA-knoppen;
  2. Het toepassen van de analyse mogelijkheden van Google Analytics en/of HotJar.  Hoeveel gebruikers klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel? Hoe kunnen we deze informatie gebruiken om de klikken op je CTA-knoppen te verhogen?

Klaar om te starten met de praktijkoefening?

Het bepalen van je belangrijkste doelen per site onderdeel: je CTA-knoppen

Hoe start je hiermee? Mijn advies is om allereerst je website KPI’s te bepalen. Onderstaande weergave is een voorbeeld van website KPI’s voor een leadgeneratie website:

1.Acquisitie > CTR AdWords/SEO;

2.Gedrag > CTA Offerte aanvragen & Prijs berekenen

3.Eindresultaten > Offerte aanvragen/ Getoonde prijsindicaties

Vervolgens vertaal je deze naar je doelen per site onderdeel. Dit kunnen zowel macro als micro doelen zijn. Dit zijn je CTA-knoppen, zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien:

(Klik op afbeelding voor scherpere weergave)

Nu aan jou de oefening om je website KPI’s te bepalen gericht op gedrag en eindresultaten, indien je dit nog niet gedaan hebt.

Vervolgens vertaal je deze KPI’s naar je doelen (CTA-knoppen) per site onderdeel. Wat wil je dat de gebruiker doet op je belangrijkste site onderdelen?

Conversie optimalisatie van je CTA-knoppen: op welke knop klikken de meeste gebruikers?

Vervolgens gaan we Google Analytics en/of HotJar gebruiken om de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel te bepalen. Onderstaande weergave is een voorbeeld hiervan:

(Klik op afbeelding voor scherpere weergave)

Op basis van bovenstaande informatie kun je de communicatie van je CTA-knoppen op de belangrijke site onderdelen optimaliseren.

Nu aan jou de oefening om met de HotJar heatmaps of bovenstaand rapport de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel te bepalen:

  1. Welke CTA-knop is verantwoordelijk voor de meeste klikken op je site?
  2. Zijn er verschillen qua klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel?
  3. Hoe kun je deze informatie gebruiken om de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen te optimaliseren? Communiceer je op de homepage prominent de CTA-knoppen waar de meeste interesse naar uitgaat vanuit de gebruiker?

Afsluitende tip

Ik hoop dat je nu inzichten haalt uit de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel. Ik wil je nog één tip meegeven bij de optimalisatie van je CTA-knoppen:

|Kijk altijd kritisch naar de afstemming van je tekst rondom de CTA-knop en de CTA-knop zelf. Deze dienen elkaar aan te vullen!|

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.