Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In deze blog bespreek ik met je de basisbeginselen om je conversie formulieren te optimaliseren.

Mijn advies is om deze blog eerst door te nemen voordat je start met deze praktijkoefening!

Ik wil graag dat voordat je met webanalyse programma’s zoals Google Analytics en HotJar je conversie formulieren gaat optimaliseren, je de basisbeginselen kent en beheerst.

Daarom gaan we in deze praktijkoefening 3 verschillende conversie formulieren bekijken en natuurlijk je eigen checkout of leadgeneratie formulier.

Klaar om te starten?

  1. Leadgeneratie formulier

Op iedere pagina van deze leadgeneratie site staat een aanvraagformulier.

Aan jou de oefening om de formulier opzet te bekijken. Wat vind je positief/negatief indien je dit vergelijkt met je eigen leadgeneratie formulier?

2. MKB webshop

Ik adviseer iedere webshop om de checkout conversie als KPI te gebruiken. HorseFitshop heeft niet gekozen voor een onestepcheckout, maar meerdere stappen. Zeer verstandig.

Aan jou de oefening om de opzet en invulling van de checkout stappen te bekijken. Wat vind je positief/negatief indien je dit vergelijkt met je eigen checkout?

3. Top 200 webshop

Lucardi is een grote webshop. Hun checkout ziet er zeker professioneel uit. Aan jou de oefening om hun checkout opzet te bekijken. Wat valt jou in positieve/negatieve zin op aan deze opzet?

4. Eigen checkout

We hebben nu 3 checkouts bekeken. Mijn advies is om de leerpunten te gebruiken bij de conversie optimalisatie van je eigen checkout. Welke basisbeginselen kun je gaan toepassen op je eigen checkout/leadgeneratie formulier?

Mijn bevindingen

Het leadgeneratie formulier van Coachview heeft volgens mij geen verkeerde opzet. Mijn voornaamste advies is om het formulier op een aparte pagina te plaatsen. Zo kan de gebruiker in alle rust zijn brochure of demo aanvragen.

HorseFitshop heeft een goede opzet qua checkout stappen. Mijn advies is wel om het formulier gegevens aan te passen in één kolom zoals Coachview heeft gedaan.

Daarnaast kan het geen kwaad om de waarde propositie (waarom HorseFitshop) of de contact mogelijkheden aan de rechterkant van de persoonsgegevens te communiceren.

Lucardi pakt dit zeer goed aan. Echter, ook zij maken enkele foutjes, zoals een afwijkende waarde propositie (online shoppen) in vergelijking met de homepage.

En waarom vraag je een geboortedatum midden in de checkout. Kun je toch ook vragen wanneer ik een bestelling heb geplaatst?

In de stap betalen staat de bezorgwijze boven mijn persoonsgegevens en deze weer boven mijn bestelling. Volgens mij kun je dit beter (laten) omdraaien.

Kortom: pas de basisbeginselen voor de conversie optimalisatie van je formulieren gestructureerd toe!

Hoe waardeer je deze praktijkoefening?

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather