Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In deze blog bespreek ik met je de praktische toepasbaarheid van 5 strategische KPI’s. In deze praktijkoefening ga je werken met 3 KPI’s uit deze blog:

  1. Hoe bepaal je jouw dagelijkse/maandelijkse actieve gebruikers voor je belangrijkste marketingkanalen?
  2. Hoe bepaal je de impact van de bezoekfrequentie op je websiteresultaten?
  3. Hoe bepaal je de ondersteunende bijdrage van je belangrijkste marketingkanalen?

In deze praktijkoefening krijg je een antwoord op deze vragen. Daarnaast gaan we oefenen met het vertalen van deze informatie naar concrete inzichten. Klaar om te starten?

Dagelijkse/maandelijkse actieve gebruikers

Allereerst gaan we kijken naar je acquisitie. Ga naar het rapport doelgroep > actieve gebruikers. Gebruik de standaardsegmenten zoals paid en organic traffic. Vergelijk nu je dagelijkse/maandelijkse actieve gebruikers in dit kwartaal met vorig jaar:

  1. Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste dagelijkse/maandelijkse actieve gebruikers?
  2. Is dit aantal gestegen of gedaald in vergelijking met vorig jaar?
  3. Komt dit overeen met jouw investeringen in tijd/geld voor de belangrijkste marketingkanalen? Zo niet, hoe kun je het aantal dagelijkse/maandelijkse actieve gebruikers verbeteren?

Bezoekfrequentie: hoe vaak bezoeken je meest loyale gebruikers je website?

Je wilt natuurlijk weten hoe vaak je gebruikers je website bezoeken. Om deze informatie te achterhalen ga je naar het rapport doelgroep > gedrag > frequentie en recentheid:

Kijk hierbij naar het aantal sessies hoger dan 3.

  1. Welk % van je gebruikers bezoeken vaker dan 3 x je website?
  2. Bekijken deze gebruikers meer pagina’s/bezoek dan je éénmalige gebruikers?

Bonus: gebruik deze 2 segmenten om de impact van je loyale gebruikers vs. éénmalige gebruikers te vergelijken. Welk type gebruiker heeft meer impact op de conversie, éénmalige of de gebruikers die meer dan 3x je site bezoeken? Hoe kun je deze informatie gebruiken om je marketingcommunicatie resultaten te verbeteren?

% Ondersteunende conversies: welke marketingkanalen leveren een ondersteunende bijdrage?

Tot slot gaan we kijken naar de ondersteunende bijdrage vanuit de belangrijkste marketingkanalen. Welke marketingkanalen leveren een ondersteunende bijdrage aan de websiteresultaten?

Hoe bepaal je deze ondersteunende bijdrage per kanaal? Ga naar conversie > Multichannel Trechters > Ondersteunende conversies:

Kijk naar de laatste kolom ondersteunende/laatste klik of directe conversies. Indien een kanaal een hogere score heeft dan 1, is deze dominant ondersteunend.

  1. Zijn jouw kanalen dominant ondersteunend of juist dominant converterend? (Score lager dan 1)
  2. Wat kun je hiermee? Mijn advies is om te kijken naar het type product/dienst dat je verkoopt en jouw campagnestrategie. Indien je een complex product/dienst verkoopt, is het logisch dat er meerdere klikken nodig zijn om de gebruiker te laten converteren.

    Is je campagnestrategie hierop afgestemd? Zo ja, heb je campagnes gericht op de oriëntatie/vergelijking en koopfase? Zie je dit terug in het hoge percentage ondersteunende conversies voor deze campagnes?

Afsluitende tip

Ik hoop dat je met deze 3 KPI’s meer inzichten krijgt over je website resultaten. Ik wil je nog één tip meegeven: Dit zijn strategische KPI’s. Kijk dus niet naar de weekresultaten, maar per kwartaal!

Heb je aanvullende vragen over het werken met deze 3 KPI’s?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.