Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In deze blog ga ik uitgebreid in op de basisbeginselen om inzichten te halen uit Google Analytics. Deze basisbeginselen gaan we toepassen in de praktijk.

Mijn advies is om stap-voor-stap deze basisbeginselen te lezen voordat je start met deze praktijkoefening. Je dient namelijk deze basisbeginselen te beheersen voordat je inzichten kunt halen uit Google Analytics.

Uit welke onderdelen bestaat deze praktijkoefening?

  1. Vertaal je website KPI’s naar doelen en/of gebeurtenissen;
  2. Bepaal je conversie per kanaal met een aangepast rapport
  3. Bepaal met een segment de impact van een belangrijke gebeurtenis.

Klaar om te starten met deze praktijkoefening?

Gebruik je belangrijkste website KPI’s als doel en/of gebeurtenis

Zonder website KPI’s ga je geen actiegerichte inzichten uit Google Analytics halen. Hoe bepaal je deze website KPI’s? Kijk naar je belangrijkste CTA-knoppen en aanvraagformulieren op je website.

Onderstaande KPI’s gebruikt één van mijn klanten:

Gedrag: Klikken CTA brochure/ Conversie brochure formulier.

Eindresultaten: Brochure aanvragen/ Contact aanvragen.

Vervolgens vertaal je deze website KPI’s naar doelen en/of gebeurtenissen.

Mijn vraag aan jou is om je belangrijkste website KPI’s te bepalen en deze als doel in te stellen.

Bepaal je conversie per kanaal met dit aangepaste rapport

Nu gaan we de ingestelde doelen toepassen in een aangepast rapport. Zo kunnen we namelijk de conversie data gaan vertalen naar concrete informatie. Mijn advies is om dit aangepaste rapport te gebruiken met je eigen doelen:


Kijk vooral naar de behaalde doelen gericht op de eindresultaten, zoals een brochure of contact aanvraag in bovenstaand voorbeeld. Probeer antwoord te geven op onderstaande vragen:

  1. Welke kanaal heeft de meeste impact op de conversie? Komt dit overeen met de investeringen in deze kanalen qua geld en/of tijd? Wat kun je hieraan verbeteren?
  2. Wat is de conversie van je belangrijkste aanvraagformulier? In bovenstaand voorbeeld is dit het brochure formulier. Komt dit overeen met je doelstelling? Wat kun je verbeteren aan dit aanvraagformulier?

Bepaal met een segment de impact van een belangrijke gebeurtenis

Je kunt veel inzichten halen met aangepaste rapporten, maar je kunt niet de impact van een belangrijke gebeurtenis op de conversie bepalen.

Gelukkig kun je deze informatie met een voorwaarde-segment wel achterhalen. Hiermee bepaal je hoeveel conversies jouw gebeurtenis heeft opgeleverd. Voorbeeld uit de praktijk: hoeveel gebruikers vragen een brochure aan, die in de afgelopen 3 maanden een whitepaper hebben aangevraagd?

Hoe maak je een dergelijk segment?

Gebruik het gedeelde aangepaste kanalen rapport uit de vorige oefening. Koppel hieraan dit segment. Je dient alleen jouw gebeurtenis in te vullen binnen de voorwaarden van dit segment.

Probeer nu onderstaande vragen te beantwoorden:

  1. Hoeveel conversies heeft jouw gebeurtenis opgeleverd?
  2. Wat kun je doen om de conversie te verbeteren?

Afsluitende tip

Ik hoop dat je dankzij deze praktijkoefening meer inzichten uit Google Analytics gaat halen. Tot slot wil ik je dit meegeven om structureel inzichten te gaan halen uit Google Analytics:

Probeer in de volgorde implementatie van je doelen > gebruik doelen in aangepaste rapport > gebruik gebeurtenissen in voorwaarde-segment te gaan werken.

Je gaat zo waardevolle inzichten halen uit Google Analytics. Veel succes met jouw inzichten!

Heb je aanvullende vragen over één van de onderdelen binnen deze praktijkoefening?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather