Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 6 minuten

In deze blog heb ik 6 tips besproken om inzichten te halen op basis van menselijk gebruikersgedrag.

In deze praktijkoefening gaan we enkele tips toepassen op je eigen situatie. Welke inzichten achterhaal je nu met deze tips?

Mijn advies is om vóóraf eerst de 6 tips door te lezen voordat je start met deze praktijkoefening. Zo haal je ook echt inzichten uit je eigen gebruikersanalyses.

Wat gaan we doen tijdens deze praktijkoefening?

  1. Wat is het werkelijke conversiepercentage op je website?
  2. Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste loyale gebruikers?
  3. Wat is de winst/leadwaarde per gebruiker vanuit de belangrijkste kanalen?
  4. Welke kanalen leveren een ondersteunende bijdrage aan je eindresultaten?

Klaar om te starten?

Bepaal het conversiepercentage op gebruikersniveau

Allereerst starten we met het conversiepercentage op basis van gebruikers i.p.v. sessies.

Hiervoor stellen we allereerst onderstaande berekende statistiek in:

Voor mijn blog gebruik ik de volgende formule: ( {{04 a.Inschrijving nieuwsbrief formulier (Goal 15 Completions)}} + {{04 b.Definitieve nieuwsbrief-aanmelding (Goal 20 Completions)}} + {{05. Kliks naar GAnalytics (Goal 17 Completions)}} ) / {{Users}}

Tip: gebruik binnen deze formule alleen je macro-doelen gericht op de eindresultaten.

Nu aan jou de oefening om deze berekende statistiek toe te passen in dit aangepaste rapport. Vergelijk het conversiepercentage op gebruikersniveau met het reguliere conversiepercentage. Welke kanalen hebben nu het hoogste conversiepercentage?

Indien de verschillen tussen het conversiepercentage op gebruikersniveau en je reguliere conversiepercentage groot zijn, dan heeft de gebruiker meerdere oriëntatiemomenten nodig om een offerte aan te vragen of je product te bestellen. Kortom: richt je aandacht op meerdere fasen dan alleen de aanvraag/koopfase!

Loyale gebruikers per kanaal

Nu gaan we kijken naar het % gebruikers dat minimaal 2x jouw site bezoeken. Gebruik hiervoor dit aangepaste rapport met jouw macro-doelen of het aantal transacties. De oefening is om te kijken naar je loyale gebruikers per kanaal:

Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste loyale gebruikers op jouw website? Hebben deze ook de meeste impact op de conversie?

Komt dit overeen met je marketingcommunicatie inzet?

Winst per gebruiker vanuit de belangrijkste kanalen

Conversiepercentage op gebruikersniveau is natuurlijk een leuke stap, maar welke kanalen zijn nu echt winstgevend?

We gebruiken hiervoor de berekende statistiek winst of leadwaarde per gebruiker:

Indien je geen E-commerce site hebt adviseer ik je om de volgende berekende statistiek te gebruiken: {{Goal Value}} * 0.50 / {{Users}}

Vermenigvuldig hierbij de omzet/doelwaarde met de brutomarge per klant.

Nu aan jou de oefening om de winst/leadwaarde per gebruiker toe te voegen binnen dit aangepaste rapport. Welke kanalen hebben de meeste impact op de eindresultaten?

Zijn er kanalen die een winst/leadwaarde per gebruiker hebben lager dan 1? Vergelijk dan je winst per gebruiker met je kosten per klik. Zo bepaal je of dit kanaal winstgevend/verlieslatend is!

Ondersteunende conversies per kanaal

Tot slot gaan we kijken naar de ondersteunende bijdrage van je belangrijkste kanalen. Ga hiervoor naar conversies > multi-channel trechters > ondersteunende conversies:

Kijk vooral naar de laatste kolom. In bovenstaand voorbeeld zijn alle kanalen dominant ondersteunend. Indien ondersteunende/laatste klik conversies < 1, dan zijn je kanalen dominant converterend.

Aan jou de oefening om dit voor je eigen kanalen te bepalen. Welke kanalen zijn dominant ondersteunend/converterend?

Vervolgens gaan we het % ondersteunende conversies bepalen met de volgende formule: ondersteunende conversies/(laatste klik conversies + ondersteunende conversies)*100%

Tip: tel je ondersteunende conversies niet op bij je laatste klik conversies. Je weet namelijk niet welke klik de meeste impact heeft gehad op je eindresultaten. Je kunt natuurlijk wel een gedeelte van je ondersteunende conversies (afhankelijk van je attributiemodel) meenemen om de impact van je kanalen te bepalen.

Afsluitende tip

Gebruik bovenstaande analyses altijd gericht op je belangrijkste doelstellingen. Veel succes met de inzichten die je hieruit haalt!

Heb je aanvullende vragen over één van de onderdelen uit deze praktijkoefening?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>