Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

Scrolldiepte in de praktijk

De tag instellen is natuurlijk een goede 1ste stap, maar hoe vertaal je nu de scrollpercentages naar concrete inzichten?

Mijn advies is om allereerst je scrolldiepte gebeurtenis als doel in te stellen.  Mijn advies is om hierbij een keuze te maken tussen voor de helft of volledig gelezen blogs.

Indien je blogs schrijft korter dan 500 woorden, adviseer ik je om te kiezen voor het doel volledige blog gelezen. (100%)

Indien je blogs schrijft langer dan 500 woorden, adviseer ik je om te kiezen voor het doel minimaal de helft blog gelezen. (50%)

Dit ingestelde doel heb je nodig bij het maken van deze praktijkoefening. Met dit ingestelde doel kun je de lezersbetrokkenheid voor de afgelopen maanden bepalen:

 

De oefening aan jou is om met dit rapport de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Hoeveel gebruikers hebben in de afgelopen maanden voor de helft of volledig je blogs gelezen? Is de betrokkenheid op je blog gestegen of gedaald in de afgelopen maanden?
  2. Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de meest betrokken gebruikers? (tabblad per kanaal)

Bepaal lezersbetrokkenheid per blogcategorie

Scrolldieptepercentages zijn gericht op het gebruikersgedrag. Daarom wil je deze meting ook kunnen koppelen aan je blog categorieën. Zo kun je namelijk de lezersbetrokkenheid per blog categorie gaan bepalen. Hoe krijg je dit voor elkaar?

  1. Stel je scrolldiepte gebeurtenis in als aangepaste statistiek
  2. Gebruik inhoudsgroepen voor je belangrijkste blog categorieën. Indien je geen inhoudsgroepen hebt ingesteld, kun je gebruik maken van de statistiek niveau 1 van paginapaden binnen dit rapport.

Nu kun je de lezersbetrokkenheid per blogcategorie met elkaar vergelijken:

Nu aan jou de oefening om met dit rapport  de volgende vragen te beantwoorden: (je dient alleen je eigen aangepaste statistiek toe te voegen binnen dit rapport)

  1. Welke blogcategorieën vinden je lezers het meest interessant?
  2. Klik op één van je blogcategorieën: welke individuele blogs vinden je lezers het meest interessant?

Afsluitende tip

Ik hoop dat je met deze praktijkoefening de lezersbetrokkenheid van je blog kunt gaan bepalen. Ik wil je één afsluitende tip meegeven: koppel altijd een doelstelling aan je KPI gericht op de lezersbetrokkenheid van je blog.

Je wilt namelijk het succes van je blog kunnen bepalen. Hoe bepaal je deze doelstelling? Kijk binnen het gedeelde rapport naar het aantal gebruikers dat voor de helft of volledig je blogs lezen.

Veel succes met het bepalen en optimaliseren van de lezersbetrokkenheid op jouw blog!

Hoe waardeer je deze praktijkoefening?

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather