Gemiddelde leestijd 4 minuten

In de blog op Frankwatching heb ik je laten zien hoe je Google Ads campagne resultaten evalueert. In deze praktijkoefening gaan we dit in de praktijk toepassen. Hoe ziet dit er nu uit voor jouw Google Ads campagnes? Wat gaan we oefenen?

  1. Hoe gebruik je een passend attributiemodel voor jouw Google Ads campagne resultaten?
  2. Hoe bepaal je het succes van jouw targeting strategie?
  3. Hoe bepaal je de impact van de belangrijkste landingspagina’s?

Kies een passend attributiemodel

Hoe start je nu met het kiezen van een passend attributiemodel? Mijn advies is om allereerst te kijken naar je ondersteunende conversies.

Ga naar conversies > Multi-Channel trechters > ondersteunende conversies.

Kijk vooral naar de laatste kolom: ondersteunende/laatste klik conversies. Indien je score hoger is dan 1, is Paid Search een dominant ondersteunend kanaal:

Deze hogere ondersteunende impact is belangrijkere informatie om mee te nemen bij de keuze voor je attributiemodel.

Vervolgens ga je naar conversies > attributiemodellen > modelvergelijker. Je selecteert het Google Ads laatste klik model en tijdsvervalmodel, zoals in onderstaand voorbeeld:

Nu de vraag aan jou om een passend attributiemodel te kiezen. Is het Google laatste klik model passend of overwaardeert het jouw campagne resultaten zoals in bovenstaand voorbeeld?

Ik heb zelf betere ervaringen met het tijdsverval model, aangezien dit model een dubbele waarde toekent aan de klikken binnen 7 dagen tot de conversie dan langer dan 7 dagen geleden. Daarom adviseer ik je dit attributiemodel als basis aan te houden. Later kun je altijd jouw attributiemodel verfijnen. Bijvoorbeeld door ondersteunende klikken vanuit Google Ads een X hogere waarde te geven dan converterende klikken.

Via deze link kun je gebruik maken van een aangepast attributiemodel.

Succes targeting strategie

Jouw zoekwoorden targeting is de basis van je Google Ads campagne. Daarom adviseer ik je om kritisch te kijken naar de budget verdeling voor brede en exacte zoekwoorden. Bekijk deze resultaten onder Acquisitie > Google Ads > zoekopdrachten. Vervolgens selecteer je als primaire dimensie zoektype voor zoekopdracht:

Nu aan jou de vraag om te kijken naar de kosten en conversie voor je brede/zinsdeel en exacte zoekwoordtype. Welk % van je Google Ads budget investeer je in exacte vs. brede zoekwoorden?

Wat is de conversie voor je exacte vs. brede zoekwoorden? Welke kansen zie je om de budget verdeling voor je exacte en brede zoekwoorden te verbeteren?

Impact Google Ads landingspagina’s

Tot slot gaan we kijken naar de impact van je landingspagina’s op de Google Ads conversie. Mijn advies is om dit aangepaste rapport hiervoor te gebruiken:

Nu aan jou de vraag om te kijken naar de impact van je eigen landingspagina’s. Is je paginawaarde in zijn totaliteit gestegen of gedaald? Welke type landingspagina’s scoren goed? Generieke of meer specifieke landingspagina’s? Welke landingspagina’s komen in aanmerking voor optimalisatie?

Ik hoop dat je met bovenstaande tools een onderbouwde evaluatie kunt doen.

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening voor je Google Ads evaluatie?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl


Reageren is niet mogelijk.