Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In de vorige tip heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je een aangepast rapport kunt gebruiken om de ROI per (betaald) kanaal kunt bepalen.

Vandaag gaan we dit aangepaste rapport in de praktijk toepassen. Welke kanalen/campagnes hebben meer impact op de conversie, betaald of organisch?

Zowel SEO als sociaal. Zullen we maar snel starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

LinkedIn adverteren vs. sociale media organisch: impact op de conversie!

Ik krijg vaak de volgende vraag voorgeschoteld:

|Heeft het meerwaarde voor een bedrijf om te adverteren via LinkedIn?|

Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Dit is namelijk afhankelijk van je type website en de KPI’s van je advertentiecampagne.

Voor deze blog zet ik intensief LinkedIn adverteren in om de KPI bekeken handleidingen naar een hoger niveau te tillen.

Daarnaast zet ik sociale media organisch in (vooral LinkedIn en Twitter) om de KPI bekeken handleidingen te verbeteren.

Welk kanaal heeft de meeste impact op de conversie?

LinkedIn adverteren (sponsored) heeft duidelijk een hogere impact op de conversie dan sociale media (organisch).

Disclaimer hierbij: dit is slechts één voorbeeld. Mijn advies is om dit te testen voor je eigen sociale media activiteiten. Leveren de betaalde campagnes meer op dan de organische campagnes?

AdWords vs. SEO: welk kanaal heeft de meeste impact?

Naast sociale media kun je deze analyse natuurlijk ook toepassen op je zoekmachine marketing.

Wat is de impact van je AdWords vs. SEO campagnes?

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze vergelijking voor één van mijn klanten:

In dit geval verslaat AdWords ruimschoots SEO!

Afsluitende tip

Welk leerpunt(en) kun je halen uit deze praktijkvoorbeelden?

Mijn advies is om kritisch te kijken naar de opzet van je betaalde en organische campagnes. In bovenstaande voorbeelden hebben we specifieke landingspagina’s gebruikt voor de betaalde AdWords en LinkedIn campagnes. Voor SEO hebben we geen specifieke landingspagina’s gebruikt.

Tip: maak een koppeling tussen de content binnen je advertentietekst of zoekresultaat en de content op je landingspagina!

Heb je aanvullende vragen over het bepalen van de impact van je betaalde vs. organische campagnes?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather