






Sociale interactie op de site
Voor media/content sites is het praktisch om naast scrolldiepte, ook de sociale interactie op de site te meten. Hoeveel berichten delen de lezers via sociale media en op welke gepubliceerde artikelen geven zij een reactie? Vervolgens kun je via een segment de impact van deze sociale interactie op de site conversie gaan bepalen.
Voorbeeld: hoeveel gedeelde berichten hebben bijgedragen aan een registratie of afgesloten abonnement? In dit artikel leg ik stap-voor-stap uit hoe je deze sociale gebeurtenissen instelt via Google Tagmanager.
Via onderstaande stappen kun je de gedeelde berichten op jouw site of blog meten:
- Maak een aangepaste html-tag met de plug-in om de interactie met de sociale media knoppen te kunnen signaleren:
De plug-in kun je gebruiken via onderstaande code:
<script>// <![CDATA[
// This function is going to handle the events sent by AddThis
function addThisEventHandler(evt) {
switch (evt.type) {
case “addthis.menu.share”:
console.log([“_trackEvent”,”Social Share”, evt.data.service ,evt.data.url]);
dataLayer.push({
‘event’ : ‘gaSocial’,
‘gaSocialNetwork’ : evt.data.service,
‘gaSocialAction’ : ‘Share’,
‘gaSocialTarget’ : evt.data.url
});
break;
}
}
// Let’s set the events listener for addthis API
addthis.addEventListener(‘addthis.menu.share’, addThisEventHandler);
// ]]></script>
- Vervolgens koppel je hier een regel aan. Onderstaande regel zorgt ervoor dat Google Analytics alleen de pagina’s meet waar je AddThis iconen ook daadwerkelijk aanwezig zijn.
De AddThis variabele kun je via onderstaande JavaScript variabele instellen:
- Nu dien je de meting voor de sociale interactie op de site te activeren met onderstaande tag. Kies als tracking-type voor sociaal. Vervolgens dien je te kiezen voor onderstaande macro’s:
Bovenstaande sociale media macro’s voor netwerk/actie en actiedoel kun je aanmaken met een macro variabele voor gegevenslaag:
Een soortgelijk macro dien je ook aan te maken voor de sociale actie (gaSocialAction) en het sociale actiedoel (gaSocialTarget).
- Ten slotte dien je hieraan een regel te koppelen, zodat je de meting voor de gedeelde berichten kunt activeren:
De gedeelde berichten kun je helaas niet testen via de real-time rapporten. Je kunt wel via een testversie in Google Tagmanager nagaan of de tags zijn geactiveerd. Vervolgens vind je deze resultaten terug onder het rapport acquisitie–sociaal–plug-ins:
Reacties op artikelen via het Disqus-systeem meten
Naast de gedeelde berichten via sociale media, wil je ook de interactie met de gepubliceerde artikelen meten. Hoeveel bezoekers geven een reactie op de gepubliceerde artikelen?
Vervolgens kun je deze reacties als segment instellen, zodat je de impact van de achtergelaten reacties op de site conversie kunt bepalen. Via onderstaande stappen kun je deze achtergelaten reacties als gebeurtenis meten in Google Analytics:
- Maak een html-tag met de plug-in om de Disqus berichten te kunnen signaleren op je site:
Bovenstaande plug-in kun je via de onderstaande code gebruiken:
<script>
if(window.DISQUS){
DISQUS.reset({
reload: true,
config: function () {
this.callbacks.onNewComment = [function(){
dataLayer.push({
‘event’ : ‘gaEvent’,
‘gaEventCategory’ : ‘Disqus’,
‘gaEventAction’ : ‘New Comment’,
‘gaEventLabel’ : window.location.pathname
});
}];
this.callbacks.onPaginate = [function(e){
dataLayer.push({
‘event’ : ‘gaEvent’,
‘gaEventCategory’ : ‘Disqus’,
‘gaEventAction’ : ‘Pagination’,
‘gaEventLabel’ : window.location.pathname
});
}];
this.callbacks.onIdentify = [function(e){
dataLayer.push({
‘event’ : ‘gaEvent’,
‘gaEventCategory’ : ‘Disqus’,
‘gaEventAction’ : ‘User Logged’,
‘gaEventLabel’ : window.location.pathname
});
}];
}
});
}
</script>
- Vervolgens dien je hier een regel aan te koppelen, zodat je het Disqus systeem kunt signaleren op jouw site of blog:
Je kiest voor gtm.load, zodat je alleen de pagina’s meet waar het Disqus reactie-systeem staat op je site. Daarnaast maak je een macro om het Disqus reactie-systeem te kunnen signaleren:
Deze JavaScript-macro voor Disqus kun je via onderstaande code gebruiken:
function()
{
// Let’s see if disqus embed iframe is available on the DOM, We don’t want
// to fire it in pages where it is not available
var iframes = document.getElementsByTagName(‘iframe’);
for (var i = 0; i < iframes.length; i++) {
if(iframes[i].src.indexOf(‘//disqus.com/embed/comments/’)>-1)
return true;
}
}
- Nu maak je een tag om het meten van de reacties via het Disqus-systeem te activeren. Je kiest als tracking-type voor gebeurtenis. Vervolgens gebruik je onderstaande macro’s voor de gebeurteniscategorie/actie en label:
Onderstaand heb ik één van deze ingestelde macro’s uitgewerkt:
Soortgelijke macro’s dien je ook aan te maken voor de gebeurtenisactie (gaEventAction) en label (gaEventLabel).
- Nu dien je hieraan een regel te koppelen om de meting van de Disqus-reacties te activeren:
Ten slotte kun je in de test versie van Google Tagmanager en de real-time rapporten van Google Analytics nagaan of de implementatie succesvol is geweest:
Samenvattend
Naast scrolldiepte zijn sociale gebeurtenissen zoals gedeelde berichten en reacties op deze berichten belangrijke KPI’s voor een content/media site. Met bovenstaand stappenplan kun je deze gebeurtenissen instellen. Dan ben je er natuurlijk nog niet. Vervolgens dien je de impact van deze gebeurtenissen op de site conversie te gaan bepalen. Welke impact hebben sociale interacties en reacties op je artikelen op de conversie, zoals bijvoorbeeld afgesloten abonnementen?
Heb je nog toevoegingen/aanvullingen op bovenstaand stappenplan voor deze metingen? Ik lees ze graag bij de reacties!
Over Gerard Rathenau
Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.






