Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In mijn werk als webanalist krijg ik vaak de volgende vraag voorgeschoteld: ‘staan de instellingen in mijn Google Analytics account wel goed’? Daarom wil ik in dit artikel de meest voorkomende fouten hierbij met je delen. Waar dien je op te letten bij het inrichten van je Google Analytics account?

Let op de basisinstellingen van je Google Analytics account

Ik vind het heel opvallend, dat gebruikers vaak vergeten om een filter in te stellen voor het uitsluiten van hun interne IP-adressen. Bijvoorbeeld om een IP-adres van interne medewerkers/webbouwer of online marketing bureau uit te sluiten. Je wilt naar betrouwbare cijfers kijken. Daarom adviseer ik om een aangepast filter aan te maken voor het uitsluiten van de IP-adressen voor intern verkeer:

visual IP-adressen uitsluiten

Daarnaast is het belangrijk om aandacht te besteden aan de inrichting van je ingestelde doelen. Ik merk dat de meeste gebruikers wel hun doelen instellen, maar vaak vergeten een doelwaarde en/of trechter in te stellen. Een gemiste kans, wat mij betreft. Indien je online producten verkoopt, hoef je de doelwaarde niet in te vullen. De E-commerce module geeft namelijk de waarde per verkocht product door aan Google Analytics.

Niet-Ecommerce websites dienen de doelwaarde wel in te vullen om de statistieken zoals paginawaarde en waarde per sessiedoel te kunnen gebruiken:

visual doelinstellingen

visual paginawaarde

Videotutorial over het instellen van je basisinstellingen

Videotutorial over het instellen van je doelen

 

Koppel externe systemen zoals het Webmaster hulpprogramma met Google Analytics

Google Analytics bied je de mogelijkheid om externe systemen zoals AdWords en Webmaster hulpprogramma in Google Analytics te integreren. Toch vergeten gebruikers vaak om dit te doen. Binnen Google Analytics kun je 90% van de SEO zoekwoorden niet meer achterhalen. Deze geeft Google Analytics weer als ‘not provided‘.

Via het webmaster hulpprogramma kun je de SEO zoekwoorden nog wel achterhalen. Daarom adviseer ik om altijd de zoekwoorden uit het webmaster hulpprogramma te integreren in Google Analytics:

visual zoekopdrachten webmaster hulpprogramma

Stel relevante sitegebeurtenissen in

Google Analytics bied je de mogelijkheid om de site gebeurtenissen in te stellen. Ik adviseer om het instellen van gebeurtenissen altijd mee te nemen tijdens de implementatie van Google Analytics. Toch heeft de gemiddelde gebruiker moeite met het instellen van gebeurtenissen. Ik merk dat gebruikers ze of niet instellen, of vergeten de gebeurtenissen in te stellen die echt impact hebben op de site conversie.

Allereerst dien je de meest belangrijke gebeurtenissen op je site te bepalen. Welke gebeurtenissen hebben nu echt impact op de site conversie?

visual site gebeurtenissen

Gebeurtenissen meten via Google Analytics

Gebeurtenissen kun je niet automatisch meten via Google Analytics. Site gebeurtenissen kun je op 2 manieren meten:

1. Een event tracking code laten plaatsen achter een link/knop door je webbouwer;
2. Auto event tracking zelf activeren via Google Tagmanager.

Lees hier meer over het instellen van en werken met gebeurtenissen

Stel kanaal – en paginagroepen in

Kanaal – en paginagroepen zijn nieuwe functionaliteiten, waarmee je de acquisitie kanalen en pagina’s in groepjes kunt onderverdelen. De gemiddelde gebruiker maakt geen gebruik hiervan. Een gemiste kans wat mij betreft. Zeker nu Google Analytics het eenvoudiger maakt om de betaalde zoekwoorden met of zonder bedrijfsnaam van elkaar te onderscheiden:

visual merktermen

In bovenstaand voorbeeld heb ik mijn bedrijfsnaam + eigen naam ingevuld. Vervolgens kun je hiervoor kanaalgroepen aanmaken:

visual kanaalgroep bedrijfsnaam

Daarnaast bieden paginagroepen je de mogelijkheid om de resultaten van de verschillende site onderdelen met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld de pagina’s die onder je menu-items of productcategorieën vallen:

visual paginagroepen

Je hebt natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om paginagroepen in te stellen. Voorbeelden hiervan zijn je 404 pagina’s of je log-in gedeelte van de site.

Bekijk deze instructie video om paginagroepen in te stellen voor jouw site

Maak gebruik van campagne tags

De resultaten vanuit Google AdWords kun je automatisch integreren binnen Google Analytics. Externe kanalen zoals Twitter/Facebook en Marktplaats hebben geen automatische koppeling met Google Analytics. Je dient handmatig campagne tags toe te voegen om de resultaten van deze uitingen in Google Analytics te kunnen bekijken. Ik merk in de praktijk dat de gemiddelde gebruiker dit zelden doet.

Zeker in het geval van meerdere betaalde acquisitie kanalen, is dit niet verstandig. Je wilt namelijk de impact van de advertentie uitingen op je site conversie kunnen bepalen. Ik adviseer om gebruik maken van de chrome-extensie de URL-builder om je uitingen van campagne tags te voorzien.

Lees hier meer over het doormeten van je acquisitie campagnes

Stel voor jou relevante aangepaste meldingen in

Google Analytics bied je de mogelijkheid om aangepaste meldingen in te stellen bij calamiteiten of extreme stijgingen/dalingen. Ik merk dat de gemiddelde gebruiker nauwelijks gebruik maakt van deze functionaliteit, terwijl het instellen hiervan betrekkelijk eenvoudig is. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

 Google Analytics meet geen bezoeken meer

visual GA meet geen bezoeken meer

404 meldingen op je site

visual 404 meldingen

Bekijk deze instructievideo om aangepaste meldingen in te stellen voor je eigen account

Samenvattend

De inrichting van Google Analytics laat in de meeste gevallen nog te wensen over. Het is vooral opvallend dat de gebruikers nieuwe functionaliteiten zoals kanaal – en paginagroepen helemaal niet gebruiken. Paginagroepen lijkt mij voor iedere marketing-communicatie adviseur een must om te gebruiken bij het bepalen van de impact van je content activiteiten.

Daarnaast is het noodzakelijk om te werken met campagne tags. Indien je meerdere (betaalde) campagnes hebt lopen, wil je kunnen sturen op de omzet per advertentie uiting of product categorie.

Bonus tip tot slot: bepaal vooraf welke gebeurtenissen en doelen impact hebben op je site conversie. Zo blijven de cijfers geen cijfers, maar concrete informatie waar je acties aan kunt koppelen!

Hoe zijn jouw ervaringen met het instellen van Google Analytics? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 09:38 14 oktober 2014
Elroy van Ouwerkerk
Beantwoorden
Author

Hoi Gerard,

Leuk stuk. Er is echter een punt waar ik vind dat je te makkelijk over denkt. Als kleine ondernemer kan het vaak inderdaad interessant zijn om je eigen IP – adres uit te sluiten van je meting. Maar wanneer je een bedrijf hebt waar honderden mensen werken, dan wordt het een heel ander verhaal. Want deze mensen kunnen wel degelijk tot je klanten behoren. En dan kan het zomaar zijn dat dit ook je grootste afnemers zijn waarvan je hun gedrag dan niet in kaart kunt brengen.

Dus als je er voor kiest om je eigen IP eruit te filteren zorg er dan altijd voor dat je een ongefilterd profiel daarnaast hebt lopen. Ik ben overigens altijd voor een totaal ongefilterd profiel. Hiermee heb je in ieder geval altijd de mogelijkheid om je complete dataset te bekijken.

Harvey Specter
Posted at 09:49 14 oktober 2014
gerard
Beantwoorden
Author

Dank voor je reactie Elroy. Ik ben het met je eens, dat je meerdere dataweergaven (profielen) dient te werken. In ieder geval een helemaal ongefilterd profiel en het liefst ook een test profiel, zodat je weet dat je filters ook naar behoren werken.

Een apart profiel voor je klanten is een goede optie. Daarnaast zou ik ook altijd een profiel voor je doelgroep aanmaken, zeker als je in meerdere landen actief bent!

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.