Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 10 minuten

Dit is een zeer lastige vraag, waarop ik ook geen direct antwoord heb.

Maar je moet jezelf deze vraag natuurlijk wel stellen, want de inkoop van je klikken zijn natuurlijk de basis van je advertentiecampagnes.

Facebook/Google duwt je naar een geautomatiseerde biedingstactiek, maar een dergelijke biedingstactiek hoeft niet altijd voordelig voor jou uit te pakken.

Mijn advies is om allereerst goed te kijken naar de mogelijkheden om je kosten te optimaliseren.

Want welke informatie heeft Google om jouw biedingen te optimaliseren?  Ik weet dat Google tientallen signalen gebruik om je slimme biedingstactiek te optimaliseren.

Maar zijn deze signalen ook allemaal voor jou van belang? Houd de biedingstool rekening met de brutomarge voor je belangrijkste producten, alle marketingkosten?

Mijn advies is om goed te kijken naar je huidige situatie & je eigen campagnedoelstellingen.

Als je overstapt naar een geautomatiseerde biedingstool adviseer ik je dit te doen op basis van je eigen campagnedoelstellingen en niet op basis van alleen het invullen van een doel-CPA/ROAS die de advertentiesoftware adviseert.

Ik merk namelijk in de praktijk dat de resultaten van een geautomatiseerde biedingstactiek dan tegen kunnen vallen. 

Eigenlijk vrij logisch omdat je geen onderzoek hebt gedaan naar een doel-CPA/ROAS die overeenkomen met je eigen campagnedoelstellingen.

Moet je dan handmatig je biedingen blijven optimaliseren? Dat lijkt mij persoonlijk ook niet een geweldige oplossing, want als je tienduizenden klikken inkoopt is het bijna onmogelijk om als mens te bepalen wat een goede CPC is voor jouw campagne. 

Mijn advies is om onderstaande 3 vragen te beantwoorden zodat je onderbouwde keuze maakt voor de biedingstactiek die jouw resultaten verbeteren.

  1. Welk klikvolume heb je überhaupt nodig voor geautomatiseerde biedingstactiek?

Allereerst adviseer ik je om na te gaan hoeveel maandelijkse klikken je nu eigenlijk inkoopt.

Gaat het om honderden, duizenden of tienduizenden klikken per maand die je inkoopt bij Bing, Facebook of Google?

Mijn ervaring is dat je met minder dan 5000 maandelijkse klikken beter kunt kiezen voor een handmatige biedingstactiek.

Waarom? Een geautomatiseerde biedingstool heeft behoorlijk wat data nodig om goed in te kunnen inspelen op signalen zoals gebruikt zoekwoord, apparaat & kans op een conversie.

Daarom denk ik dat je minimaal 5000 klikken nodig hebt om echt waarde te halen uit je biedingstool.

Google geeft niet voor niets aan dat je minimaal 30-60 conversies dient te halen om een CPA/ROAS biedingstactiek goed te kunnen gebruiken.

Mijn ervaring is dat je pas bij 100+ conversies per maand echt waarde gaat halen uit je conversiegerichte biedingstactiek.

  1. Hoeveel uur ben je maandelijks kwijt aan campagnemanagement?

Naast je huidige klikvolume dien je ook te kijken naar het campagnemanagement gericht op biedingsoptimalisatie.

Hoeveel uren is je bureau of consultant actief met het optimaliseren van je biedingen?

Waarom is dit belangrijk om te weten? Deze gegevens heb je nodig om te kunnen bepalen of handmatig bieden efficiënter is dan een geautomatiseerde biedingstactiek?

Stel dat je 10 uren consultancy inkoopt bij je bureau om je campagnes te optimaliseren.

Jouw consultant is 4 uur bezig met het optimaliseren van je biedingen à 85 euro per uur.

Dan investeer je dus 350 euro per maand in biedingsoptimalisaties, dus jaarlijks kost biedingsoptimalisatie je ruim 4000 euro.

Is een geautomatiseerde biedingstactiek kosten efficiënter?

Dat hangt van een aantal zaken af. Hoeveel tijd kost de implementatie van een geautomatiseerde biedingstool?

Hoeveel tijd ben je kwijt aan het maandelijkse management van je biedingstool zodat je zeker weet dat je goede prijs betaalt voor de in te kopen klikken?

Stel dat je jouw biedingstool in 1 dag implementeert en het management kost je 1 uur per maand.

Dan investeer je éénmalig bijna 700 euro in de implementatie en 1200 euro aan managementkosten.

In dit geval is het automatiseren van je biedingsoptimalisatie de helft goedkoper dan een handmatige optimalisatie door je bureau of consultant.

Mijn advies is dat je deze berekening maakt voor je eigen situatie zodat je weet welke biedingstactiek efficiënter voor jou zal zijn.

  1. Welke biedingstactiek levert nu betere resultaten op, handmatig of geautomatiseerd?

Je kunt met een geautomatiseerde biedingstool veel geld besparen, maar levert het ook betere resultaten op?

Dit is vooral afhankelijk hoe je jouw biedingstool implementeert en dat je kritisch kijkt of de biedingstool doet wat je wilt.

Hoeveel tijd reserveer je voor de implementatie van jouw biedingstool? Heb je kwaliteitscontrole ingebouwd zodat je weet dat de tool jouw biedingen goed laat werken?

Hoeveel tijd reserveer je voor het maandelijkse management van je biedingstool?

Heb je de analytische capaciteiten beschikbaar om in te spelen op een veranderingen?

Het is ten slotte een biedingsveiling waardoor vertoningen en klikprijzen op en neer gaan.

Je dient iemand verantwoordelijk te maken om dit werkproces in goede banen te leiden.

Als je dit niet kunt inregelen, kun je wellicht beter vasthouden aan je huidige handmatige biedingstactiek.

Mijn advies is om wanneer mogelijk wel over te stappen op een geautomatiseerde biedingstactiek.

Niet alleen vanwege lagere managementkosten, maar vooral vanwege de betere resultaten die je kunt boeken.

Als jij 10.000+  klikken per maand inkoopt, is het bijna onmogelijk om te bepalen wat nu de beste CPC is die je kunt betalen voor het aantal klikken die je wilt ontvangen.

De waarheid is hard, maar biedingstools zijn hier gewoon beter in dan jij en ik.

Je zal wellicht denken: hoe weet je dat zo zeker?

Puur uit eigen ervaringen met handmatige & geautomatiseerde biedingsoptimalisaties.

Daarnaast heb ik ook regelmatig experimenten gedaan met handmatige vs. geautomatiseerde biedingstactieken.

Dit is misschien ook wel mijn belangrijkste advies: stap nooit over op een geautomatiseerde biedingstactiek zonder dat je dit hebt getest via een biedingsexperiment.

Zo heb je namelijk de zekerheid dat het je ook betere resultaten gaat opleveren!

Aanvullende tip 1. Bepaal altijd vóóraf de CPA/ROAS die je wilt gebruiken in je biedingstool op basis van je eigen campagnedoelstellingen, dus niet de voorgestelde CPA/ROAS van Facebook of Google!

Aanvullende tip 2. Vraag aan Intelligence in Google Analytics periodiek of jouw biedingstactiek effect heeft gehad op het aantal klikken in vergelijking met de gemaakte kosten:



Kortom: Een biedingstool kan je helpen om een goede CPC te laten betalen voor de klikken die je ontvangt, maar het vergt wel een goede voorbereiding!

Heb je aanvullende vragen over de voor – en nadelen van handmatige vs. geautomatiseerde biedingstactiek?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.