Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 11 minuten

Iedere website heeft tientallen misschien wel honderden events.

Denk aan de knoppen op je website, menu-items, de interactie met de content op je website, aanvraagformulieren enz.

Daarom is events ook een belangrijk onderdeel in Google Analytics.

Het heeft een apart onderdeel onder gedrag in het huidige Google Analytics.

Het nieuwe Google Analytics app + web is zelfs helemaal gebouwd op basis van events.

Ik zie dat veel gebruikers events laten implementeren, maar vaak moeite hebben om er daadwerkelijk mee te kunnen werken.

Voorbeelden hiervan zijn het implementeren van scrolldiepte en bekeken video’s, maar niet goed weten wat dit nu allemaal zegt over de bezoekkwaliteit.

Het is leuk om te weten dat honderden gebruikers minimaal 1 video hebben bekeken, maar wat zegt dit nu echt over de bezoekkwaliteit?

Mijn advies is om voordat je jouw events gaat implementeren kritisch na te denken over het type events dat echt impact heeft op je website resultaten.

Dus niet zozeer de technische implementatie waar zoveel tijd naar uitgaat, maar het denkwerk hiervoor.

Hoe haal je nu echt inzichten uit je events? Mijn advies is om onderstaande 4 stappen hierbij te gebruiken:
 

Stap 1. Kies je event categorieën


Het implementeren van events is sinds de introductie van Google Tagmanager zo’n 6 jaar geleden niet zo ingewikkeld meer.

Dat is positief aangezien er nu dus geen technische beperkingen meer zijn om je events te meten.

Maar je dient wel te weten welk type events ook echt impact hebben op je website resultaten.

Mijn advies is om de keuze te maken uit de volgende type events:

1. Conversie

Voorbeelden hiervan zijn een brochure aanvraag, nieuwsbrief-inschrijving, het aanmaken van een account of een whitepaper aanvraag.

2. CallToAction knoppen.

Voorbeelden hiervan zijn je brochure/contact knop en voor webshops de in winkelwagen knop.

3. Website betrokkenheid

Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de selectiefilters binnen een webshop, gestelde vragen aan de live-chat, scrolldiepte en bekeken video’s.

4. Bonus: data uit je eigen systemen zoals E-mail en/of CRM.

Voorbeelden hiervan zijn geopende mails vanuit je nieuwsbrief en de conversie van aanvraag > klant die je alleen uit je CRM kunt halen.


Stap 2. Bepaal de vraag waarop je events antwoord dienen te geven


Nog belangrijker dan het type event is natuurlijk welke vragen je events dienen te beantwoorden.

Je kunt wel gebruikte filters en bekeken video’s implementeren, maar welke vraag moeten zij beantwoorden?

Stel dat je weet dat X gebruikers het prijsfilter gebruiken op je productcategorie pagina’s, wat zegt dit dan over het gedrag van je gebruikers?

Hebben zij de intentie om te kopen of checken ze gewoon wat je voorraad hebt?

Kortom: koppel de events op je website aan concrete inzichten!
 

Stap 3. Kies jouw events die je wilt gaan gebruiken


Op basis van je event categorieën & belangrijkste vragen kies je jouw belangrijkste gebeurtenissen.

Mijn advies is om 1-2 events te kiezen per categorie zodat je dus over maximaal 6-8 events beschikt.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Mijn advies is om allereerst te starten met de belangrijkste conversie onderdelen op je website.

Voorbeelden hiervan zijn een aangemaakt account, brochure aanvraag, transactie of een whitepaper aanvraag.

Vervolgens kies je jouw gebeurtenissen die indirect impact hebben op je aanvragen.

Voorbeelden hiervan zijn de klikken op je belangrijkste CallToAction knop of gebruikers die een product in de winkelwagen leggen.

Ten slotte kies je een event gericht op de website betrokkenheid. Voorbeelden hiervan zijn dus bijv. scrolldiepte en bekeken video’s.

Belangrijk hierbij is dat je natuurlijk niet scrolldiepte voor de gehele website meet en alle video’s.

Maar alleen de website content waarvoor scrolldiepte een geschikt event is zoals je blogs.

En alleen de video’s die echt impact hebben op je website resultaten zoals bijv. een product en/of demo video.

 

Stap 4. Implementeer je events in Google Analytics

Nu dien je natuurlijk nog je events te implementeren in Google Analytics.

Gelukkig heb je een tool zoals Tag Manager tot je beschikking die het je eenvoudig maakt om jouw events in Google Analytics te meten.

Met auto event tracking zit er namelijk een tool in Tag Manager waardoor het vrij eenvoudig is om de meeste events te implementeren.

Zie je er toch tegenop om je events zelf te implementeren? 

Vraag aan je webbouwer of een goede technisch webanalist om hulp bij de implementatie van je events.

De technische implementatie mag je natuurlijk nooit beperken in je zoektocht naar inzichten over je belangrijkste events.

Waar vind je de events terug in Google Analytics? Onder gedrag > gebeurtenissen > topgebeurtenissen.

Of je stelt de eenvoudige vraag aan Google Analytics Intelligenceeventcategory last month.

Dan zie je dus welke type events het meest populair zijn onder je gebruikers.



Aanvullende tip 1. Vergelijk je events altijd met een afgelopen periode zoals bijv. afgelopen maand of vorig jaar.

Anders kun je namelijk nooit het succes van je events bepalen. Zeker als je regelmatig je content optimaliseert is het geen overbodige luxe om te weten wat je resultaten zijn in vergelijking met vorig jaar.

Aanvullende tip 2. Koppel altijd een segment aan je event. Je zal je wellicht afvragen wat je hieraan hebt.

Zonder segmenten kun je geen context bepalen voor je events.

Stel dat je weet dat 30% van de gebruikers helemaal naar het einde van de blog scrollen, dan wil je ook weten op welke type blogs dit het meest voorkomt.

De blogs waarbij je kennis deelt of vooral de blogs waarbij je inspiratie wilt bieden.

Aanvullende tip 3. Bepaal altijd de impact van je events.

Het is leuk om te weten hoe vaak je events plaatsvinden, maar wat hebben ze nu uiteindelijk opgeleverd?

Voorbeeld: Je kunt een product bestellen, maar je kunt ook een demo uitproberen.

Dan wil je niet alleen weten hoe vaak de demo is uitgeprobeerd, maar ook hoeveel demo gebruikers een product hebben besteld:



Aanvullende tip 4. Maak een alert aan voor je event

Hiermee bedoel ik niet alleen een alert wanneer je event meting niet meer werkt, maar vooral gericht op je eigen doelstellingen.

Stel dat er maandelijks 1000 gebruikers op een productpagina klikken op in winkelwagen, dan wil je alert ontvangen wanneer dit aantal groeit boven de 1000-1500 of wanneer dit aantal is gedaald naar 750.
 

Afsluitend

Ik hoop dat je met deze 4 stappen uit de voeten kunt om te weten welke type events het meeste plaatsvinden en welke impact dit heeft op je website resultaten.

Ik denk dat je met deze 4 stappen veel meer focus hebt op de events die echt impact hebben op je website resultaten.

Dien je events ook in app + web te gebruiken naast Google Analytics?

Jazeker! App + web is nog in bèta, maar alle nieuwe verbeteringen komen in App + web terecht.

Denk aan de conversiestappen binnen de Enhanced E-commerce module of nog betere machine learning toepassingen.

Daarnaast is het gebruik van events in App + web eenvoudiger dan wat je nu gewend bent.

Je kunt namelijk events koppelen aan de bekeken pagina’s op je website.

In het huidige Google Analytics is dit niet standaard beschikbaar voor je.

Mijn advies is om tijd te investeren in app + web zodat je eenvoudig inzichten haalt uit je events.

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van bovenstaande stappen om inzichten te halen met je eigen events?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.