Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 13 minuten

Segmenten is een populair begrip onder online marketeers. Logisch natuurlijk, want wie wil nu niet de gebruikers in segmenten onderverdelen.

Maar wat zijn nu eigenlijk segmenten en wat kun je ermee?

Het is natuurlijk wel ‘sexy’ om de segment tool in Google Analytics te gebruiken, maar biedt deze tool ook altijd een antwoord op je belangrijkste vragen?

Het zou kunnen, maar ik denk zeker niet altijd.

En welke type segmenten zijn nu praktisch om te gebruiken?

Ik denk dat je allereerst dien te weten wat segmenten nu eigenlijk zijn voordat je er waarde uit kunt halen.

Segmenten zijn niets anders dan je gebruikers in kleinere groepen verdelen.

Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar je dient dan wel zeker te weten dat het gekozen segment ook past bij jouw vraagstelling anders heb je er nog niets aan.

Als je wilt weten hoe je Google Ads campagnes het doen, is het niet aan te raden om direct je Google Ads campagnes in groepen onder te verdelen op basis van mobiel/desktop/tablet. 

Of je advertentieteksten onder te verdelen per type advertentie extensie.

Dit zijn voorbeelden van oversegmentatie.

Je kunt beter starten met je Google Ads campagnes in groepjes onderverdelen op basis van de gekozen zoekwoorden targeting. Dus branded, non-branded en Remarketing of welke type campagne je inzet.

Ik zie helaas te veel gebruikers die direct starten met de segment tool helemaal bovenin zonder te realiseren op welke vraag ze nu een antwoord willen krijgen.

En of de segment tool ook echt een antwoord kan geven op hun vraag.

Daarom adviseer ik je om eerst een stap terug te doen en goed na te denken over welke type vraag je een antwoord wilt krijgen en daar een passend segment bij te vinden.

Hoe doe je dat? Mijn advies is om onderstaande 4 stappen hierbij te gebruiken:
 

Stap 1. Kies jouw vraagcategorie


Google Analytics bestaat uit de rapportcategorieën doelgroep, acquisitie, gedrag en conversie/E-commerce.

Mijn advies is om deze categorieën aan te houden bij de keuze voor je segment.

Stel dat je wilt weten welke kanalen echt impact hebben op je online omzet, dan kies je dus voor de categorie acquisitie.

Als je meer wilt weten over de impact van je content op de conversie dan kies je voor de categorie gedrag.

Kortom: kies een passende categorie die past bij je eigen informatiebehoefte.
 

Stap 2. Bepaal de vraag waarop je antwoord wilt krijgen


Vervolgens dien je jouw vraagstelling te koppelen aan de categorie die je hebt gekozen.

Op welke vraag wil je een antwoord ontvangen van Google Analytics?

Stel dat je hebt gekozen voor de categorie acquisitie, wil je bijv. meer weten hoe je marketingkanalen scoren.

Of nog specifieker welke SEO-zoekwoorden een top 3 positie behalen.

Stel dat je hebt gekozen voor de categorie gedrag wil je meer weten over hoe je content scored.

Een voorbeeldvraag zou kunnen zijn dat je wilt weten welke type pagina’s echt hebben bijgedragen aan je conversie.

Of wat de impact is van je belangrijkste events op de conversie.

Mijn advies is om goed na te denken over jouw vraagstelling, zodat je hier een passend segment bij kunt vinden!
 

Stap 3. Kies dimensie en/of statistieken die antwoord geven op je vraag


Een segment bestaat uit een dimensie en/of statistieken. Deze dienen ervoor te zorgen dat je een antwoord krijgt op je vraag.

Daarom adviseer ik je om hierover kritisch na te denken voordat je een segment gaat gebruiken.

Hoe pak je dit in de praktijk aan?

Stel dat je meer wilt weten over je kanaalresultaten, dien je te kiezen voor de dimensie medium gecombineerd met voor jou belangrijke statistieken zoals bijv. gebruikers en omzet.

De dimensie medium dien je per segment in te vullen met je belangrijkste kanalen zoals Facebook of Google Ads, SEO, verwijzende sites, E-mail enz.

Voor je content resultaten adviseer ik je dezelfde werkwijze te gebruiken, waarbij je dus kiest voor een gedrag dimensie gecombineerd met gedrag statistieken.

Stel dat je wilt weten welke type content een bijdrage levert aan je conversie, kies je voor de statistieken paginaweergaven en paginawaarde gecombineerd met de dimensie pagina of paginagroep.

De dimensie pagina of paginagroep dien je in te vullen met de voor jouw belangrijke content.

Een praktijkvoorbeeld is dat je de pagina’s die vallen onder je menu-items met elkaar wilt vergelijken qua paginaweergaven en paginawaarde.

Bijvoorbeeld dat je de verschillende productpagina’s met elkaar vergelijkt qua paginaweergaven en paginawaarde. 

Stap 4. Stel je segment in met je eigen waarden


Met deze statistieken en dimensie maak je jouw segment aan, zodat je antwoord krijg op je vraagstelling.

Gelukkig hoef je niet altijd segmenten zelf te maken aangezien Google Analytics deze al voor je heeft klaarstaan zoals kanalen, mobiel verkeer, gebruikers zonder bounce, gebruikers met conversie enz.

Dus stel dat je wilt weten welke kanalen echt impact hebben op je online omzet, hoef je alleen het desbetreffende kanaal te kiezen onder segmenten > systeem.

Aanvullende tip: Helaas heeft Google Analytics geen standaard segment gemaakt voor E-mail.

Een beetje gek natuurlijk, aangezien dit voor veel websites een belangrijk marketingkanaal is.

Je kiest dus voor nieuw segment > je vult het type verkeer email in om dit segment te kunnen gebruiken.

Daarnaast heeft Google Analytics ook geen segmenten beschikbaar gericht op je content resultaten.

Hoe maak je een content segment? Je kiest voor de content dimensie pagina of paginagroep met je eigen waarden.

Standaard zal Google Analytics je alle pagina’s of groepen laten zien, maar met content segmenten kun je verschillende type pagina’s met elkaar vergelijken.

Dit doe je door voor ieder type pagina een segment te maken zoals je in onderstaand voorbeeld ziet:



Ik kies voor 3 pagina voorwaarden die horen binnen het segment verkopen pagina’s. Zo kan ik namelijk zien wat de verkopen pagina’s hebben bijgedragen aan de totale conversie.

Naast bovenstaand content segment heb je natuurlijk nog vele aanvullende mogelijkheden om segmenten te gebruiken.

Als je mij zou vragen, Gerard: welke type segmenten zijn een must om te gebruiken?

1. In ieder geval je belangrijkste conversiestappen zoals bekeken productpagina, in winkelwagen en afreken proces voor een webshop. 

Waarom? Zo weet je binnen welke stap de meeste gebruikers afhaken. Oftewel: waar op je website liggen de grootste kansen om de conversie te verbeteren?

Meer weten over het meten van je conversiestappen?

Lees deze blog met conversietemplate om te bepalen met welke conversiestap je dient te starten qua optimalisatie!

2. Bovengemiddelde bezoekkwaliteit. Waarom?

Ik denk dat het een must is om te weten welke type kanalen en/of content zorgen voor kwaliteitsvolle gebruikers:

Meer weten over het meten van de bezoekkwaliteit op jouw website?

Lees deze blog met uitleg + praktijkvoorbeelden!


3. Impact van je belangrijkste Google Ads campagnes. Waarom?

Je wilt weten hoe je verschillende type Google Ads campagnes scoren. 

Welke type campagnes hebben nu een positieve of negatieve impact op de resultaten?

Mijn advies is om segmenten te gebruiken voor je belangrijkste type campagnes zoals branded, non-branded & Remarketing, zodat je weet welke bijdrage ze leveren aan je resultaten:



Wil je meer weten over de succesbepaling van je Google Ads campagnes?

Lees deze blog met template om je campagnedoelstellingen te bepalen!

Aanvullende tip 1. Zorg ervoor dat je jouw vraagstelling kunt omzetten in concrete segmenten. Doe dus vóóraf onderzoek wat je belangrijkste conversiestappen, campagnes, productcategorieën, type pagina’s zijn.

Aanvullende tip 2. Vergelijk je huidige segment resultaten altijd met vorig jaar of je eigen doelstellingen.

Zo weet je namelijk of de resultaten vanuit een bepaald segment zijn verbeterd of juist verslechterd.

Aanvullende tip 3. Gebruik jouw segmenten om het optimale resultaat te halen uit jouw Remarketing campagne. 

Een segment zoals bovengemiddelde bezoekkwaliteit of de afhakers vanuit belangrijke conversiestap adviseer ik je te gebruiken in je Remarketing campagne.

Veel succes met het halen van inzichten uit je eigen segmenten!

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van bovenstaande stappen om inzichten te halen met je eigen segmenten?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.