Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In mijn vorige tip heb ik stap-voor-stap besproken hoe je het bouncepercentage dient te interpreteren.

Een zeer belangrijke statistiek om de kwaliteit van je landingspagina’s (AdWords/SEO) te bepalen, maar zeker geen KPI.

Wat is dan wel een KPI voor bijv. je AdWords/SEO landingspagina’s? Er is geen standaard KPI beschikbaar, aangezien dit altijd afhankelijk is van je website doelstellingen en je contentstrategie.

Ik adviseer je om in ieder geval de KPI paginawaarde te gebruiken. Zo krijg je namelijk informatie over welke pagina of site onderdeel impact heeft op je conversie.

In deze tip laat ik je zien waarom en hoe je deze paginawaarde dient te interpreteren. En niet onbelangrijk: hoe je deze kunt gebruiken in Google Analytics om de impact van je content te bepalen.

Wat is de paginawaarde en hoe berekent Google Analytics deze?

Paginawaarde is niets anders dan de bijdrage van een pagina of site onderdeel aan je conversie. Daarom is het ook niet verstandig om sessie statistieken zoals behaalde doelen/omzet te koppelen aan een gedragdimensie pagina/inhoudsgroep.

Koppel altijd een gedragstatistiek zoals paginawaarde aan een gedragdimensie zoals inhoudsgroep of pagina. Anders vergelijk je appels met peren.

Hoe berekent Google Analytics deze paginawaarde? Omzet en/of doelwaarde vanuit unieke paginaweergaven pagina X vóór de conversie/unieke paginaweergaven pagina X

Voorbeeld: Op basis van CRM gegevens weet ik dat de offerte aanvraag een waarde heeft van 600 euro en stel deze in als doelwaarde. Het site onderdeel X is verantwoordelijk voor één conversie. (600 euro)

Het totale aantal unieke paginaweergaven voor het site onderdeel X is 3.  Dit ziet er als volgt uit in Google Analytics:

 

Hoe stel je de paginawaarde in en hoe gebruik je deze?

Je kunt de paginawaarde op 2 manieren instellen. Je stelt een doelwaarde in bij het instellen van je doel of je implementeert de E-commerce module. Zo kan Google Analytics de omzet en doelwaarde koppelen aan de pagina’s/site onderdelen die een bijdrage leveren aan je conversie.

Waar vind je de paginawaarde terug? In het standaardrapport gedrag > site content > alle pagina’s zie je de paginawaarde per pagina aan de rechterkant.

Indien je mijn blog al wat langer volgt, weet je dat ik een groot voorstander ben van aangepaste rapporten. In onderstaand rapport gebruik ik statistieken gericht op acquisitie-gedrag en eindresultaat. Zo krijg je namelijk een volledig beeld over je content resultaten:

Wat zijn nog meer handige/praktische situaties om paginawaarde te gebruiken in je aangepaste rapport?

  1. De AdWords/SEO landingspagina’s. Vergelijk het bouncepercentage met de paginawaarde voor je belangrijkste landingspagina’s. Zit er samenhang tussen het bouncepercentage en de paginawaarde voor je belangrijkste landingspagina’s?
  2. De technische gezondheid van je website. Hebben site onderdelen met een hoge laadtijd en/of relatief veel JS foutmeldingen een lager dan gemiddelde paginawaarde?
  3. De impact van interacties binnen je pagina. Denk hierbij aan de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen. Zijn de site onderdelen of pagina’s met relatief veel klikken op de CTA-knoppen ook verantwoordelijk voor een hoger dan gemiddelde paginawaarde?

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport.

Afsluitende tip

Ik hoop dat je met deze tip uit de voeten kunt met de KPI paginawaarde in Google Analytics. Een laatste tip tot slot: controleer altijd je implementatie vóórdat je aan de slag gaat met deze KPI. Zo kun je namelijk ook echt inzichten halen uit je conversie data!

Heb je aanvullende vragen over hoe je de paginawaarde dient te gebruiken?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.