Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

 

Gemiddelde leestijd 11 minuten

Het reguliere Google Analytics dat je nu gebruikt is gebaseerd op sessies, bouncepercentage, conversiepercentage.

Deze meetmethode is wel al 15 jaar oud verspreid over 3 versies.

Niet gek dat Google Analytics een nieuwe versie heeft ontworpen: Google Analytics 4.

Het grote voordeel vind ik persoonlijk dat alle metingen zijn gebaseerd op events waardoor je ‘echt’ gebruikersgedrag meet.

Je bent dus verlost van ijdelheidsstatistieken zoals het bouncepercentage, tijd op de site, afhaakpercentage enz.

Google Analytics 4 meet betrokkenheid op de volgende manieren:

1. > 10 seconden actief op de site
2. Minimaal 2 pagina’s bekeken

Dat is natuurlijk nog niet perfect, maar in ieder geval een grote stap voorwaarts om gebruikersgedrag te meten.

De basis van Google Analytics 4 zijn je events, zonder events heb je er helaas niet veel aan.

Je moet jouw events te (laten) instellen om inzichten uit deze nieuwe Analytics te kunnen halen.

Je zal waarschijnlijk denken: weer die vervelende technische implementatie.

Google Analytics 4 meet standaard gelukkig al een aantal events zoals scrolldiepte, klikken op uitgaande links, downloads.

Specifieke events voor je eigen website zal je wel zelf moeten instellen.

Denk aan een nieuwsbrief-inschrijving, de klikken op je belangrijkste CallToAction knoppen, aangemaakte accounts enz.

Mijn advies is om dit grondig aan te pakken. Bepaal je 3-5 belangrijkste acties op je website en laat deze door je webbouwer of een technisch webanalist als event instellen.

Het instellen van je doelen is daarna een fluitje van een cent, want je hoeft hierna alleen te klikken op gemarkeerd als conversie.

Je bent dus verlost van die vervelende doel-module in het huidige Analytics.

Daarnaast is het grote voordeel van Google Analytics 4 dat het een stuk overzichtelijker is ingericht, wat een verademing!

Met de onderdelen acquisitie, gedrag en eventueel behoud (terugkerende gebruikers) is het veel eenvoudiger om je belangrijkste website informatie op te zoeken.

Ik wil in deze blog 3 oplossingen met je delen om een goede start te kunnen maken met Google Analytics 4:

Oplossing 1. Events per pagina


In de huidige Google Analytics is het zeer lastig te meten hoeveel events plaatsvinden op je belangrijkste pagina’s.

Je meet eigenlijk alleen paginaweergaven, bouncepercentage en paginawaarde per pagina, dus niet het daadwerkelijke gedrag op de pagina.

Dat is niet erg praktisch, aangezien je wilt weten wat ze nu eigenlijk doen op je website.

Gelukkig kun je nu wel eenvoudig jouw events per pagina meten.

Ga naar betrokkenheid > pagina’s en schermen en je kunt onderin binnen de tabel je events per pagina bekijken.



Wat heb je hier nu praktisch aan?

1. Op je product/diensten pagina’s weet je nu hoe vaak gebruikers klikken op je CallToAction knoppen.

Oftewel: Welke product/dienstenpagina’s spreken de gebruikers het meeste aan?

2. Voor je blogs kun je veel beter meten wat wel of juist niet werkt, aangezien je meet hoeveel gebruikers helemaal naar het einde van de blog scrollen.

Kortom: gebruik deze oplossing om het werkelijke gebruikersgedrag op je website te bepalen.

Oplossing 2. Machine learning


In het huidige Google Analytics zitten natuurlijk al machine learning toepassingen zoals automatische, aangepaste meldingen, Intelligence vragen & antwoorden.

Dankzij de events als fundament is het voor Google Analytics veel eenvoudiger om nog meer machine learning toepassingen toe te passen.

Open maar de Google Analytics 4 mobiele app en je ziet geen rapporten meer, maar alleen de oplossing inzichten met automatische meldingen en de Intelligence vragen & antwoorden.

Mijn verwachting is dat de desktop app ook toegaat naar steeds minder rapporten en meer machine learning toepassingen.

Dit is volgens mij ook de belangrijkste reden om zo rigide Google Analytics aan te passen.

Daarom adviseer ik je om te leren werken met deze machine learning toepassingen. Welke machine learning toepassingen zijn praktisch om te gebruiken?

1. In ieder geval de automatische & aangepaste meldingen die je gewend bent
2. De Intelligence vragen & antwoorden.



Dit is geen eenvoudige tool om mee te werken, maar gelukkig helpt Google je met vraagcategorieën zoals basisresultaten, gebruikersacquisitie & verkeeranalyse.

Vragen zoals of je gebruikersvolume groeit of afneemt, of je omzet maandelijks groeit of afneemt & welke pagina’s het meest bekeken zijn is natuurlijk geen overbodige luxe om hier antwoord op te krijgen.

Zijn er ook nog nieuwe machine learning toepassingen? Jazeker!

Als je de Enhanced E-commerce module instelt, kun je gebruik maken van voorspellingen.

Een voorbeeld hiervan is gebruikers die op basis van het machine learning algoritme waarschijnlijk binnen week/maand een bestelling bij je gaan doen.

Hoe weet het machine learning algoritme dit? Op basis van tientallen signalen zoals bezoekkwaliteit, ingetypte zoekopdracht, gebruikt apparaat, bekeken sites in het Google Display netwerk komen ze tot deze voorspelling.

Kortom: maak gebruik van de machine learning toepassingen om je online marketing naar een hoger niveau te tillen!

Oplossing 3. Funnel analyse


De trechterweergave in Google Analytics is een veelgebruikt rapport, maar deze was wel al 15 jaar oud!

Binnen Google Analytics 4 hebben ze de trechterweergave aangepast van een verticale naar een horizontale trechterweergave.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hier wel bij om ben, want de praktische bruikbaarheid van de trechterweergave was zeer beperkt😉

Wat is hier beter aan? Je kunt zo specifieke funnels gebruiken voor mobiele apparaten of voor performance (Google Ads) vs. branding kanalen (bijv. Facebook/YouTube).

De funnels werken niet alleen vanaf het moment dat je ze instelt, maar je kunt gelukkig ook terugkijken naar het afgelopen kwartaal of half jaar.



Wat kun je met dit funnel analyse rapport?

1. Je ziet in één oogopslag welke stap in aanmerking komt voor optimalisatie.
2. Daarnaast zie je ook meteen welke conversiestap het meeste omzet oplevert bij optimalisatie.
3. Je krijgt veel meer context bij je conversie data, omdat je jouw funnels kunt segmenteren per type marketingkanaal, gebruikt apparaat, type campagne enz.

Aanvullende tip: gebruik altijd specifieke funnels voor je branding kanalen, voorbeelden hiervan zijn nieuwsbrief-inschrijvingen, Whitepaper downloads, afgesloten proefabonnementen.

Het zijn namelijk andere type gebruikers dan die uit je performance kanalen zoals Google Ads & SEO.

Afsluitend


Tot slot nog enkele tips om goed van start te gaan met Google Analytics 4:

1. De upgrade mogelijkheid voor Google Analytics 4 is niet een echte upgrade helaas.

Je voegt hiermee een Google Analytics 4 property toe, maar je upgrade niet je huidige Analytics property.

Het zijn verschillende type Analytics die je niet met elkaar moet combineren.

2. Neem eerst de tijd om je belangrijkste events (max 3-5) te bepalen voordat je start met het instellen van Google Analytics. Anders ga je namelijk nooit inzichten halen uit Google Analytics 4.

3. De meerwaarde van Google Analytics 4 ziet niet zozeer in het analyseren van je marketingresultaten, blijf dat vooral in je huidige Analytics doen.

De kracht van Google Analytics 4 zit vooral in de analyse van je content en de belangrijkste conversiestappen, houd hier rekening mee!

Veel succes met de inzichten die je haalt uit Google Analytics 4!

Als je aanvullende vragen hierover hebt, stuur me gerust een reactie met jouw persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Groet,

Gerard Rathenau

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.