Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 12 minuten

Marketing automatisering is een populaire trend onder marketeers.

Heel veel marketing automatisering ‘specialisten’ zeggen dat je jouw conversie/omzet zo duurzaam verbetert.

Ik twijfel altijd aan dergelijke beweringen. Omdat volgens mij software nooit alleen kan zorgen voor een hogere omzet.

Je moet namelijk wel de software informatie geven zodat deze kan zorgen voor een hogere omzet.

Enkele voorbeelden uit de praktijk: 

  1. |’Ik werk nu met Hubspot waarbij ik alles kan meten, zelfs op individueel klantniveau, uitgesplitst per kanaal.

Met marketingautomatiseringen zal de conversie duurzaam verbeteren.’|

  1. |’Ik ga met Datatrics mijn nieuwsbrief personaliseren. Dit gaat zorgen voor significant hogere omzet vanuit E-mail.’|

Ik denk zeker dat je jouw resultaten hiermee kunt verbeteren, maar cruciaal is dat je marketing automatisering past binnen je gehele marketingstrategie.

Voor welke kanalen ga je het inzetten? Alleen voor performance kanalen zoals E-mail/Google Ads of ook branding kanalen zoals Facebook/LinkedIn?

Welke campagne onderdelen wil je gaan automatiseren? Alleen de Facebook/Google Ads biedingen of ook je advertentieteksten?

Mijn advies is om niet één-op-één over te stappen op marketing automatisering, maar dit stap-voor-stap te doen.

Je start bijv. met het automatiseren van je biedingen in Facebook/Google Ads of met het automatiseren van je belangrijkste mailingen binnen je huidige E-mailsoftware.

Als je tegen beperkingen aanloopt, dan is het een goed moment om over te stappen op marketing automatiseringssoftware.

Waar moet je nu rekening mee houden als je start met marketing automatisering?

Wanneer moet je starten met marketing automatisering?

Allereerst moet je natuurlijk de vraag beantwoorden of je jouw marketing überhaupt moet gaan automatiseren.

Je zal wellicht denken: maar als je serieus aan marketing doet is daar toch geen ontkomen aan?

Volgens mij hangt dat echt af van je eigen situatie.

Mijn advies is om allereerst je huidige marketingactiviteiten in kaart te brengen, zodat je weet of marketing automatisering een toegevoegde waarde kan zijn voor jou.

Kijk bijv. naar de maandelijkse klikken die je op dit moment inkoopt bij Facebook/Google Ads.

Stel dat je minder dan 5000 klikken per maand inkoopt, kun je je afvragen of een geautomatiseerde biedingstactiek wel betere resultaten gaat opleveren dan een handmatige biedingstactiek.

Want de biedingstool (machinaal leren) van Facebook/Google heeft natuurlijk wel genoeg data nodig om dit beter te laten werken dan je huidige handmatige biedingstactiek.

Voor je E-mailcampagnes geldt eigenlijk hetzelfde principe. Ga allereerst na hoeveel mailingen je maandelijks verstuurd aan klanten en/of prospects?

Stel dat je minder dan 5 mailings verstuurt per maand, kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde zal zijn van marketing automatisering.

Met mailingen bedoel ik een nieuwsbrief, bedankmail voor je nieuwe abonnees, bedank – en vervolgmails voor je E-book/whitepaper aanvragen.

Kortom: kijk kritisch naar de intensiteit van je huidige marketingactiviteiten.

Wat is belangrijk als je start met marketing automatisering? 

Als je meer dan 5000 klikken inkoopt bij Facebook/Google Ads en/of je verstuurt meer dan 5 mailingen per maand, lijkt het met logisch om te starten met marketing automatisering.

Maar hoe pak je dit nu onderbouwd aan?

Is het praktisch om een gespecialiseerde tool zoals Hubspot of Marketo te laten implementeren door consultant?

Nee, niet om mee te starten. Dat komt pas later als je weet wat je uit marketing automatisering wilt halen.

Mijn advies is om allereerst zelf de volgende zaken in kaart te brengen:

  1. Doelstellingen: welke resultaten wil je halen uit marketing automatisering?

Stel dat je maandelijks 10.000 klikken inkoopt bij Google Ads, hoeveel extra klikken wil je ontvangen wanneer je overstapt om een geautomatiseerde biedingstactiek?

Stel dat je maandelijkse meer dan 5 mailingen verstuurt, hoeveel extra aanvragen/omzet moet een geautomatiseerde mailing campagne opleveren?

  1. Voorwaarden: je moet natuurlijk input geven aan automatiseringstool zodat hij/zij weet wat die moet doen.

Een voorbeeld hiervan zijn de biedingsregels van Facebook/Google Ads. Wanneer wil je jouw biedingen verhogen of juist verlagen?

Wil je dat de biedingstool alleen rekening houdt met de hoogte van het vertoningspercentage?

Of wil je ook de conversie/omzet/winst als voorwaarde meenemen?

Voor je E-mail-automatiseringscampagnes geldt natuurlijk hetzelfde principe.

Aan wie verstuur je jouw geautomatiseerde E-mail-campagnes? Alle E-book/whitepaper aanvragen?

Of hangt dit af van het open – en klikgedrag tijdens de E-mail-campagnes?

Hierbij wil je denk ik ook de conversie/omzet/winst meenemen die komt uit je E-mail-campagnes.

  1. Implementatie: denk vóóraf goed na over hoe je jouw marketing automatisering software wilt laten implementeren.  

Er zijn genoeg marketing automatisering consultants die je kunnen helpen bij de technische implementatie van de tool.

Maar kunnen ze je ook helpen bij de optimalisatie van je E-mail-campagnes?

Of bijv. de optimalisatie van je E-mail/klantenbestand?

Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen kijkt naar technische expertise, maar vooral naar consultants die jouw marketingstrategie kunnen koppelen met de oplossingen die hun software bieden.

Voorbeeld: als jij langere klantreizen ( > 3 maanden) hebt moet je een marketing automatisering tool natuurlijk anders gebruiken dan als je kortere klantreizen hebt. (< 3 maanden)

Houd hier rekening mee als je overstapt naar marketing automatisering software.
 

Hoe weet of je marketing automatisering werkt?

Als je jouw marketing automatisering hebt geïmplementeerd, wil je natuurlijk weten welke impact dit heeft op je resultaten.

Levert marketing automatisering ook echt meer omzet op?

Hoe doe je dat? Je zal wellicht denken: je ziet toch of het aantal aanvragen/omzet stijgt na de implementatie van marketing automatiseringssoftware.

Zeker, maar dat hoeft niet door je marketing automatisering te komen.

Externe ontwikkelingen zoals wegvallen concullega, uitbreiding productportfolio of uitbreiding/verdieping van je marketingkanalen hebben natuurlijk ook impact op een omzet stijging.

Daarom adviseer ik je de nieuwe marketing automatisering altijd te testen met je oude handmatige marketing optimalisaties.

Ieder marketingplatform zoals Facebook/Google Ads of je E-mail-software hebben een experiment oplossing die je kunt gebruiken.

Maak hier gebruik van! Met experimenten kom je erachter of je geautomatiseerde biedingstactiek, advertentieteksten, mailingen betere resultaten opleveren.

Aanvullende tip 1. Gebruik op structurele basis experimenten i.p.v. éénmalige experiment.

Wat bedoel ik hiermee? Het is een goed startpunt om te testen of je geautomatiseerde oplossing beter werkt dan je handmatige marketingactiviteiten, maar zeker niet voldoende.

Mijn advies is om ook experimenten uit te voeren binnen je marketing automatiseringen.

Voorbeeld: werken geautomatiseerde mailingen beter op basis van 3 i.p.v. 5 mailingen?

Ander voorbeeld: werkt de Google Ads advertentietekst optimalisatie beter dan een zelf ingestelde automatiseringsregel om je best presterende advertentietekst te tonen?

Kortom: experimenten geven je informatie om je marketing automatiseringssoftware beter te laten werken.

Aanvullende tip 2. Houd genoeg tijd over voor de optimalisatie van je marketing automatiseringen naast je implementatie & onderhoud.

Ik merk in de praktijk dat veel partijen 80% investeren in implementatie/onderhoud, zodat slechts 20% van het budget overblijft voor de optimalisatie van je marketing automatiseringen.

Dat lijkt mij geen ideale tijdsverdeling. Mijn advies is om te streven naar een 50/50 tijdsverdeling.

Want uiteindelijk zorgen optimalisaties voor je conversie/omzetverbetering die de implementatie kosten terugverdienen.
 

Samenvattend

 
Ik kan me heel goed voorstellen dat je met marketing automatiseringen aan de slag wilt.

Want met een goede aanpak kan het zorgen voor een duurzame conversie/omzetverbetering.

Mijn advies is wel om harde keuzes te maken zodat je het maximale resultaat haalt uit je marketing automatisering: 

  1. Start alleen met marketingautomatisering als je meer dan 5000 klikken per maand inkoopt en/of meer dan 5 mailingen per maand verstuurt. 
     
  2. Bepaal de voorwaarden zodat de automatiseringssoftware ook goed werk kan leveren.
     
  3. Zorg ervoor dat 50% van het automatiseringsbudget gaat naar optimalisatie van je marketingcampagnes en niet zozeer in de implementatie en onderhoud van je tool.

Veel succes hiermee!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.