Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

Statistieken en dimensies zijn de basis van Google Analytics. Daarom is het belangrijk dat je weet wat statistieken en dimensies zijn en hoe je deze dient toe te passen.

Ik merk in de praktijk dat het niet voor iedereen even duidelijk is wat statistieken en dimensies betekenen en hoe je dit in de praktijk dient toe te passen. De volgende vragen kreeg ik de afgelopen weken voorgeschoteld tijdens trainingen en adviesgesprekken:

  1. Wat zijn instappunten?
  2. Hoe bepaal ik het conversiepercentage per pagina?
  3. Wat is het verschil tussen opbrengst en productopbrengst?

Oftewel: waar kijk ik eigenlijk naar?

Definitie statistieken en dimensies

De definitie van deze 2 basisconcepten is eigenlijk vrij eenvoudig:

  1. Statistieken zijn de cijfers in Google Analytics zoals sessies, gebruikers en behaalde doelen.
  2. Dimensies zijn de beschrijvingen van deze cijfers zoals je marketingkanalen of de bekeken pagina’s.

Een voorbeeld van een statistiek zijn je Google Analytics doelen.

Een voorbeeld van een dimensie zijn je marketingkanalen of bekeken pagina’s.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

In bovenstaand standaardrapport gebruikt Google Analytics 1 dimensie en 2 statistieken:

  1. Sessies en paginaweergaven als statistieken;
  2. Aantal sessies als dimensie. Dit zijn het aantal sessies per gebruiker.

Wat kun je hiermee?

Je kunt bijvoorbeeld met bovenstaand rapport het % terugkerende bezoeken bepalen. (aantal sessies > 1)

Acquisitie en gedrag statistieken en dimensies

Daarnaast is het belangrijk om het verschil te kennen tussen acquisitie – en gedrag statistieken en dimensies:

  1. Acquisitie zijn statistieken en dimensies op basis van één volledig bezoek;
  2. Gedrag zijn statistieken en dimensies op basis van interacties tijdens één bezoek. Interacties zijn een bekeken pagina of een afgespeelde gebeurtenis.

Daarom zie je in Google Analytics aan de linkerkant een acquisitie – en gedrag tabblad.

Hoe ziet dit er nu in de praktijk uit?

Bovenstaand rapport is opgebouwd uit 2 gedrag statistieken en een dimensie:

  1. Unieke paginaweergaven en paginawaarde als statistiek;
  2. Inhoudsgroepen als dimensie. (alternatief voor pagina)

Het zijn namelijk interacties tijdens één website bezoek.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van acquisitie statistieken en dimensie:

Disclaimer hierbij: combineer nooit acquisitie statistieken met een gedrag dimensie. Koppel dus niet het conversiepercentage aan een bekeken pagina of afgespeelde gebeurtenis. Een conversie bestaat namelijk in de meeste gevallen uit meerdere interacties. Zo voorkom je dat je naar vertroebelde statistieken kijkt!

Afsluitende tip

In de standaard rapporten gebruikt Google Analytics regelmatig acquisitie en gedrag statistieken/dimensies door elkaar heen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld aangepaste/berekende statistieken niet in de standaardrapporten gebruiken.

Daarom adviseer ik je om Google Data Studio dashboards en/of aangepaste rapporten te gebruiken. Zo kun je zelf bepalen welke statistieken en dimensies je te zien krijgt.

Ik hoop dat je met deze uitleg uit de voeten kunt.

Heb je aanvullende vragen over de praktische toepasbaarheid van statistieken en  dimensies?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.