Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

 

Het reguliere Google Analytics dat je nu gebruikt is gebaseerd op sessies, bouncepercentage, conversiepercentage.

Deze meetmethode is wel al 15 jaar oud verspreid over 3 versies.

Niet gek dat Google Analytics 3 maanden geleden hun nieuwe versie heeft geïntroduceerd: Google Analytics 4.

Het grote voordeel vind ik persoonlijk dat alle metingen zijn gebaseerd op events waardoor je ‘echt’ gebruikersgedrag meet.

Je bent dus verlost van ijdelheidsstatistieken zoals het bouncepercentage, tijd op de site, uitstappercentage enz.

De basis van Google Analytics 4 zijn je events, zonder events heb je er helaas niet veel aan.

Je moet jouw events  (laten) instellen om inzichten uit deze nieuwe Analytics te kunnen halen.

Je zal waarschijnlijk denken: weer die vervelende technische implementatie.

Google Analytics 4 meet standaard gelukkig al een aantal events zoals scrolldiepte, klikken op uitgaande links, downloads.

Een groot voordeel hierbij is dat de meeste events je in Google Analytics zelf kunt instellen zonder dat je tussen verschillende systemen moet schakelen.

Mijn advies is wel om vóóraf goed na te denken over welke events nuttig zijn om te gebruiken.

Bepaal welke 3-5 meest belangrijke acties je wilt gaan meten.

Het einstellen van je doelen is daarna een fluitje van een cent, want je hoeft hierna alleen te klikken op gemarkeerd als conversie.

Je bent dus verlost van die vervelende doel-module in het huidige Analytics.

Daarnaast is het grote voordeel van Google Analytics 4 dat het een stuk overzichtelijker is ingericht, wat een verademing!

Met de onderdelen acquisitie, gedrag en eventueel behoud (terugkerende gebruikers) is het veel eenvoudiger om je belangrijkste website informatie op te zoeken.

Ik wil in deze blog 3 oplossingen met je bespreken om goed te kunnen werken met jouw events:

Oplossing 1. Maak je eigen events


In het huidige Google Analytics doe je de technische implementatie in Google Tagmanager of je laat de meetcodes door je webbouwer instellen.

Gelukkig is dat in Google Analytics 4 grotendeels verleden tijd, aangezien je zelf jouw events kunt instellen in Google Analytics.

Dat is natuurlijk een groot voordeel, aangezien je nu niet steeds tussen Google Analytics en Google Tagmanager hoeft te schakelen.

Daarnaast heb je veel meer controle bij het meten van de events die voor jou van belang zijn.

Aanvullende tip: Heb je Google Tagmanager nu helemaal niet meer nodig? Helaas zal je voor specifieke metingen zoals bijv. de E-commerce module Google Tagmanager nog steeds nodig hebben.

Mijn advies is om Google Tagmanager vooral te gebruiken om de data zoals events in Google Analytics te krijgen en vervolgens kun je in Google Analytics de keuzes maken voor de echt belangrijke metingen.

Eigenlijk zoals je nu inhoudsgroepen in Google Analytics kunt gebruiken. Je stelt meting in voor alle paginaweergaven in Google Tagmanager en in Google Analytics meet je alleen de groepen pagina’s die voor jou van belang zijn.

Hoe werkt dit in de praktijk? 

Je gaat naar alle gebeurtenissen en je klikt op de blauwe knop gebeurtenis maken.

Vervolgens maak je jouw gebeurtenis op basis van jouw voorwaarden.

Dat kan zijn een event, maar ook een paginaweergave zoals je in mijn voorbeeld ziet.



In de real-time rapporten test je of je event ook echt werkt.

Wat zijn praktische events om in te stellen?

1. Ingevulde contactformulieren
2. Downloads zoals brochure/whitepapers
3. Een bekeken productvideo
4. Een uitgaande klik die impact heeft op je website resultaten
5. Scrollende gebruikers op alleen je blogs.

Kortom: veel meer controle om alleen data te verzamelen die ook echt iets zeggen over je resultaten.

Wil je meer weten over hoe je eigen events instelt? Lees deze verhelderende uitleg van Krista Seiden!

Oplossing 2. Bekijk events op je belangrijkste pagina’s


In de huidige Google Analytics is het zeer lastig te meten hoeveel events plaatsvinden op je belangrijkste pagina’s.

Je meet eigenlijk alleen paginaweergaven, bouncepercentage en paginawaarde per pagina, dus niet het daadwerkelijke gedrag op de pagina.

Dat is niet erg praktisch, aangezien je wilt weten wat ze nu eigenlijk doen op je website.

Gelukkig kun je nu wel eenvoudig jouw events per pagina meten.

Ga naar betrokkenheid > pagina’s en schermen en je kunt onderin binnen de tabel je zelf aangemaakte events per pagina bekijken.



Wat heb je hier nu praktisch aan?

1. Op je product/diensten pagina’s weet je nu hoe vaak gebruikers bijv. klikken op een uitgaande link of op je belangrijkste CallToAction-knop.

2. Op je blogs weet je nu hoeveel gebruikers helemaal naar het einde toe scrollen.

3. Je ziet nu welke video’s het meest populair zijn.

Kortom: gebruik deze oplossing om het werkelijke gebruikersgedrag op je website te bepalen.

Oplossing 3. Gebruik je doelgroepen als event
 

Ook in Google Analytics 4 kun je segmenten gebruiken zoals je het nu gewend bent.

Google Analytics 4 noemt het alleen geen segmenten, maar doelgroepen😉

Het is ook iets anders ingericht dan je nu gewend bent.

De standaard segmenten zoals apparaat categorie, plaats, kanaal zijn hieruit gehaald en staan boven ieder rapport onder vergelijking.

De aangepaste doelgroepen zijn de segmenten op basis van voorwaarden of reeksen.

Een voorbeeld van voorwaarden zijn bijv gebruikers die minimaal 3 pagina’s bekijken of transacties vanuit nieuwsbrief-inschrijvingen.

Een groot voordeel hierbij is dat je deze aangepaste doelgroepen ook als event kunt gaan meten.

In het huidige Google Analytics kun je geen koppeling maken tussen segment en event.


Wat heb je hier concreet aan?

Nu kun je in Google Analytics een event zoals een nieuwsbrief-inschrijving of een whitepaper-download meten, maar niet of ze ook een product bestellen of een aanvraag doen.

Met aangepaste doelgroepen in Google Analytics 4 kan dit gelukkig wel.

Hoe stel je dit in?

Je maakt je aangepaste doelgroep aan en vult aan de rechterkant de doelgroeptrigger in.

De doelgroep trigger zorgt ervoor dat je jouw doelgroep ook als event meet.

Zo kun je deze ook gaan toepassen in je marketing & content rapporten.



Wat zijn goede voorbeelden van aangepaste doelgroepen?

1. Whitepaper download die ook contactformulier invult
2. Demo aanvraag die ook een betaald abonnement afsluit
3. Nieuwsbrief-inschrijving die ook een bestelling plaatst.
4. Bekeken review die ook een bestelling plaatst
5. Bekeken video die ook een bestelling plaatst.

Mijn advies is om goed na te denken over de aangepaste doelgroepen die voor jou van belang zijn om als event te gaan gebruiken.

Wil je meer weten over het werken met segmenten? Lees deze uitleg over het hoe en waarom van segmenten!

Ik hoop dat je met deze 3 event-oplossingen uit de voeten kunt en ermee gaat oefenen.

Veel succes met de inzichten die je hieruit haalt!

Als je aanvullende vragen hierover hebt, stuur me gerust een reactie met jouw persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.